کد خبر: ۴۸۳۱۱۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۵ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۶

باشگاه خبرنگاران جوان: بر اساس گزارشات موجود، در سال های اخیر، معضل واردات بی رویه محصولات غذایی و به‌خصوص زراعی و کشاورزی بیش از پیش افزایش یافته است.
 
آن‌چنان‌که گمرک ایران اعلام داشته، در سال گذشته، قریب به 6/17 میلیون تن محصولات کشاورزی اعم از گندم، ذرت، گوشت، ماهی، برنج، حبوبات به کشور وارد شده که ارزش آن قریب به 9 میلیارد دلار برآورد می شود، به تعبیری از حیث ارزش دلاری معادل 20 درصد کل واردات به کشور برآورد می شود.
 
یکی از مؤلفه های حائز اهمیت در واردات محصولات کشاورزی و زراعی به وزن و تناژ آن معطوف می شود و با ملاک قرار دادن این امر، بیش از نیمی از واردات کشور در سال گذشته (53 درصد) به محصولات مذکور اختصاص داشته است.
 
اگرچه میزان واردات مذکور در مقایسه با سال 92، با کاهش 4 درصدی همراه بوده، اما همچنان حجم اختصاص یافته از حیث وزنی و ارزش دلاری، تأمل برانگیز به نظر می رسد.
 
سودابه شیرازی، دانش آموخته رشته اقتصاد در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با اشاره به ضرورت استقلال غذایی کشور، اظهار داشت: بدون تردید یکی از پیش نیازهای اساسی توسعه و شکوفایی کشور، به استقلال غذایی و ارتقای ضریب سلامت یا همان امنیت غذایی معطوف می شود.
 
وی افزود: آن‌چنان‌که در گزارشات رسانه‌ها و جراید آمده، در سال 1395، حدود 5/6 میلیون تن ذرت دامی وارد کشور شده که به تنهایی قریب به یک پنجم واردات را به خود اختصاص داده است.
 
شیرازی عنوان کرد: ارزش واردات مذکور، قریب به 4/1 میلیارد دلار برآورد می شود که می طلبد با اتخاذ تدابیر هوشمندانه در این خصوص چاره اندیشی شود و  قطعاً هر آنچه در این عرصه به توفیقات بیشتری نائل شویم، شاهد صرفه جویی ارزی مطلوب تری خواهیم بود.
 
دانش آموخته رشته اقتصاد گفت: آن‌چنان‌که در آمار و ارقام منتشر شده انعکاس یافته، واردات ذرت دامی در مقایسه با سال 92، بیش از 60 درصد رشد داشته که این افزایش فزآینده، نگران کننده به نظر می رسد.
 
وی افزود: بعد از ذرت دامی، سویا، دومین محصولی است که در صدر واردات زراعی و کشاورزی قرار دارد.
 
شیرازی گفت: گزارشات انتشار یافته بیانگر این واقعیت است که در سال گذشته، قریب به دو میلیون تن دانه سویا به کشور وارد شده که 6 درصد از حجم کل محصولات وارداتی به مرزهای ایران را به خود اختصاص داده است.
 
دانش آموخته رشته اقتصاد عنوان کرد: ارزش سویای وارداتی به کشور بیش از 900 میلیون دلار تخمین زده می‌شود که با رشد 30 برابری در مقایسه با سال 92  همراه بوده است.
 
وی افزود: دانه های سویا یکی از موارد اولیه و پایه در صنعت روغن کشی کشور محسوب می شود که با حصول استقلال هر چه بیشتر در تأمین این محصول، قطعاً علاوه بر صرفه جویی ارزی در بخش اشتغالزایی و کاهش هزینه تولید روغن نیز موفق تر از گذشته خواهیم بود که البته این امر منوط به اتخاذ تمهیدات سازنده و مقتضی خاص به خود است، امری که درگفتار و نوشتار ساده به نظر می رسد، اما حصول آن امری دشوار خواهد بود که البته این به معنای ناممکن بودن آن نیست و دستیابی به موفقیت های بزرگ، مستلزم تلاش هاپی بسیار و برنامه ریزی قاعده مند است.
 
 واردات از آمریکا، از اسپرم گاو تا تخم قزل آلا

 
امین صداقت، محقق و پژوهشگر اقتصادی، با اشاره به افزایش واردات محصولات زراعی و کشاورزی از کشور آمریکا گفت: بر اساس گزارشات موجود، میزان واردات محصولات زراعی از آمریکا در سال 92، قریب به 8 هزار تن و به ارزش 47 میلیون دلار برآورد شده و این در شرایطی است که متأسفانه میزان واردات چنین محصولاتی در سال 95 ،163 تن و به ارزش 123 میلیون دلار تخمین زده می شود که این امر نشان دهنده رشد فزآینده واردات از کشور آمریکا است.
 
وی افزود: واردات محصولات غذایی و زراعی از کشورهای غربی با تنوع گستردگی بسیاری همراه است و ریز این اقلام وارداتی را می توان از جوجه اجداد، جوجه مادر یک روزه و...مشاهده نمود.
 
صداقت گفت: واردات اسپرم گاو، تخم ماهی قزل آلا و...بخشی دیگر از وارداتی است که متأسفانه با در نظر گرفتن مجموع این اقلام باید با صراحت به این واقعیت تلخ اذعان داشت که بخشی از مدیریت تأمین و تولید موادغذایی مورد نیاز کشور در اختیار دشمنان این ملت قرار گرفته که باید در این خصوص چاره اندیشی شود.
 
جنگ دشمنان جهان خوار با ملت ها با استفاده از محصولات غذاییِ مسأله دار  

 
سعید نظام لو، محقق و پژوهشگر اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با اشاره به ضرورت ارتقای هر چه بیشتر امنیت غذایی کشور، عنوان کرد: متأسفانه برخی از آمار، ارقام و گزارشات موجود در خصوص واردات مواد غذایی از کشورهای دیگر، چندان نوید بخش و امیدوار کننده به نظر نمی رسد.
 
وی افزود: خوشبختانه در حوزه خودکفایی گندم، اخیراً به موفقیت های قابل توجهی نائل شده ایم که انصاف حکم می کند مورد ستایش و تمجید قرار گیرد، اما همچنان در بخش‌ها و عرصه های دیگر غذایی، برخی وابستگی ها و واردات بی رویه از کشورهای دیگر نگران کننده است.
 
نظام لو عنوان کرد: امروزه، تئوریسین ها و نظریه پردازان سیاسی ایالات متحده، چنین عنوان می کنند که برای مقابله با کشورهای مخالف خود باید از طریق محصولات زراعی و غذایی وارد عمل شد که به تبع یکی از ابزار اصلی آنها در تحقق اهداف شوم خود به امر صادرات محصولات غذاییِ مسأله دار معطوف می شود.
 
محقق و پژوهشگر اقتصادی گفت: سیاست های جمعیت زدایی ایالات متحده علیه کشورهای مورد نظر آنها که به زعم آنها تحت عنوان مخالف و دشمن از آنها یاد می شود از اولویت هایی است که در طول سالیان اخیر با دقت و ظرافت بسیار پیگیری می شود.
 
وی افزود: عدم سلامت غذایی کافی به عنوان تهدیدی بالقوه به شمار می رود که می تواند سلامت و بهداشت عمومی جامعه را تحت الشعاع قرار دهد و این نظریه زمانی پررنگ می‌شود که بر اساس تحقیقات و پژوهش های انجام شده، حدود 70 تا 80 درصد از امراض و بیماری ها منشاء غذایی دارد.
 
نظام لو گفت: از حیث اقتصادی و وابستگی غذایی نیز، واردات بی رویه می‌تواند به مثابه آفتی برای اقتصاد کشور محسوب شود که مجموع این عوامل، استقلال غذایی لازم را از کشورهای هدف تضعیف می کند.
 
وی افزود: با چنین اوصافی پرهیز از محصولات غذایی از جوامع دیگر، بخصوص کشورهایی که در تخاصم و دشمنی با ما هستند بیش از پیش ضروری به نظر می رسد.
 
محقق و پژوهشگر اقتصادی در خاتمه یادآور شد: امید آن می رود دولت دوازدهم با درک صحیح‌تر از خطرات بالقوه موجود در این خصوص، چاره اندیشی لازم را لحاظ کند که قطعاً منافع آن در بخش‌های متعدد اقتصادی و بهداشتی حائز اهمیت به نظر می رسد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"