کد خبر: ۴۸۳۱۰۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۶

روزنامه شهروند: ٥٥‌درصد ایرانی‌ها از اینترنت استفاده نمی‌کنند که از این میان غالب افراد اینترنت‌گریز هیچ‌گونه شناختی نسبت به اینترنت ندارند یا دانش بسیار پایینی دراین زمینه دارند و ٢٥‌درصد دیگر به دلایل فرهنگی ترجیح می‌دهند دور اینترنت را خط بکشند.

 
نتایج حاصل از طرح آمارگیری، دسترسی خانوار به فناوری اطلاعات مرکز آمار ایران همچنین نشان می‌دهد که فعالیت کاربران اینترنت درشبکه‌های اجتماعی در سال ۹۵ نسبت به ۳سال قبل، به ۳برابر رسیده است.

 
براساس نتایج حاصل از آمارگیری دسترسی خانوار ایرانی به فناوری اطلاعات و ارتباطات که توسط مرکز آمار ایران برای ‌سال ۹۵ انجام شد، ٤٥‌درصد ایرانیان به اینترنت دسترسی دارند. ٤٥‌درصد افراد بالای ٦‌سال از اینترنت استفاده می‌کنند.
 
دراین طرح، یکی ازموارد بررسی‌شده، میزان دسترسی خانوار ایرانی به فناوری اطلاعات و ارتباطات اندازه‌گیری شده و وضع دسترسی تجهیزات و خدمات درخانه برای همه افراد خانوار است. براساس آمار اعلام‌شده، بیش از ۴۵‌درصد ایرانی‌ها کاربر اینترنت‌اند.
 
مرکز آمار اعلام کرده که بالغ بر ۴۵.۳‌درصد از افراد بالای ۶‌سال از اینترنت استفاده می‌کنند و نسبت استفاده و دسترسی کاربران به اینترنت، نسبت به‌ سال ۹۲ که آمارگیری انجام شده، بالغ بر ۵۰‌درصد رشد داشته است.
 

۸۱‌درصد از افراد نیازی به اینترنت نمی‌بینند
 

برآوردها از مشاهدات اولیه درطرح آمارگیری دسترسی خانوارها به فناوری اطلاعات و ارتباطات نشان می‌دهد که مهمترین دلیل عدم استفاده و نداشتن دسترسی به اینترنت درمیان خانوار ایرانی این است که حدود ۸۱‌درصد از افرادی که اینترنت ندارند، نیازی به داشتن این سرویس احساس نمی‌کنند.
 

۳۷‌درصد اینترنت‌گریزان اینترنت را نمی‌شناسند
 

درهمین حال، مشخص شده است که ازمیان افرادی که کاربر اینترنت نیستند، ۳۷درصد شناختی نسبت به اینترنت ندارند و ۲۹‌درصد نیز سطح دانش پایین داشته و مهارت استفاده از اینترنت ندارند. دراین میان، ۲۵‌درصد افرادی که درکشور از اینترنت استفاده نمی‌کنند، ملاحظات فرهنگی را دلیل آن می‌دانند. این درحالی است که بررسی‌ها حاکی از آن است که تناوب استفاده روزانه از اینترنت نسبت به دوره قبل آمارگیری صورت گرفته، به میزان زیادی افزایش یافته است.
 

شکاف جنسیتی اینترنت ایران در چه وضعی است؟
 

با این حال، در رابطه با کاربری اینترنت و رایانه، هنوز بین مناطق شهری و روستایی فاصله وجود دارد. به نحوی که در رابطه با کاربری اینترنت، شکاف جنسیتی بسیار پایین‌تر از میانگین جهانی است. برمبنای برآوردهای صورت‌گرفته، توسعه مناسب شبکه‌های تلفن‌همراه در سال‌های اخیر، سیاربودن کاربران، کاربری تلفن‌همراه و استفاده از اینترنت سیار (اینترنت موبایل) را افزایش داده است، اما با این وجود، دغدغه‌های کاربران در رابطه با حریم خصوصی و مسائل فرهنگی در استفاده از اینترنت افزایش یافته است.
 
فعالیت کاربران در شبکه‌های اجتماعی ۳ برابر شده است
 
این طرح پیش از این نیز، در سال‌های ۸۷، ۸۹ و ۹۲ توسط مرکز آمار ایران و با حمایت سازمان فناوری اطلاعات ایران انجام شده بود و هدف از آن مطابق با طرح موردنظر اتحادیه جهانی مخابرات، دستیابی به نتایج چگونگی استفاده ایرانیان از ICT عنوان شده است.
 
گفتنی است؛ دراین بررسی‌ها ابزارهای قابل حمل مورد استفاده کاربران برای استفاده از اینترنت، مالکیت تلفن‌همراه، دلایل عدم استفاده افراد از اینترنت و انواع کالاها و خدمات خریداری‌شده توسط کاربران در اینترنت، اندازه‌گیری شده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"