کد خبر: ۴۸۳۰۹۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۱ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۶
خبرگزاری ایسنا: جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا در سفری به لیتوانی گفت: آمریکا  برای دفاع از  کشورهای حاشیه دریای بالتیک  و استقرار سیستم‌های دفاعی آماده است.
 وی افزود: به نظر ما استقرار  سیستم‌های مشخص دفاع ضد موشکی در اینجا  ضروری هستند ، روسیه نیز سیستم‌های دفاعی خود را در این منطقه مستقر کرده  و ما  از این موضوع مطلع هستیم.  
وزیر دفاع امریکا ادامه داد: روس‌ها می‌دانند که اینگونه فعالیت ما در لیتوانی و یا دیگر کشورهای دموکراتیک، هیچگونه خطری برای آنها ندارد، ما فقط سیستم های دفاعی را در اینجا مستقر می سازیم تا بدین ترتیب حاکمیت  کشورها را تأمین کنیم.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاران  در باره احتمال استقرار  سیستم دفاع ضد موشکی  دوربرد « پاتریوت» در کشورهای بالتیک گفت: این مسأله باید در چارچوب قانون اساسی حل و فصل شود، ما فقط زمانی که ضروری بدانیم این نوع سامانه پدافند هوایی را در اینجا مستقر خواهیم کرد.
از سوی دیگر دیمیتری دانیلوف، رئیس بخش امنیت اروپایی موسسه اروپا در آکادمی علوم روسیه در این باره معتقد است ،آمریکا در  گسترش حضور خود در کشورهای حوزه دریای بالتیک ذینفع است.
وی افزود: بدون شک این امر گویای آن است که ایالات متحده موضع خود نسبت به ناتو و پیمان دفاع جمعی در چارچوب ائتلاف را تغییر نخواهد داد زیرا  توسط متحدان در زمان دولت قبلی آمریکا به تصویب رسیده‌اند.  
این کارشناس روس ادامه داد:تمام برنامه‌های قبلی اجرا خواهند شد  و این  موضوع مهمی برای ناتوست که در دیدار روسای این کشورها در 25 ماه مه  در بروکسل بررسی می‌شود.
دانیلوف تصریح کرد: در این نشست  منطق نظامی مشخصی حاکم است اگر آمریکا در  استقرار سامانه‌ها در اروپای شرقی حضور داشته باشد ، پس آنها نیاز به  دفاع خواهند داشت و به این دلیل، ایجاد زیرساخت و انبارهای تسلیحاتی  نیاز به صرف هزینه دارد از این رو آمریکایی‌ها در اجرای این نوع برنامه‌ها  به هر شکل ممکن ذینفع هستند
به عقیده وی گزینه های استقرار سامانه های پدافند هوایی پاتریوت می‌توانند متفاوت باشند،بصورت موقت و یا به طور دائم، اما هر چه باشد برای  آمریکا سودآور است.
کارشناس روس خاطرنشان کرد، لهستان اعلام کرده  که مایل به خرید سامانه پدافند هوایی پاتریوت آمریکاست ، این یک گزینه ایده آل برای واشنگتن است،  این سامانه خیلی گرانقیمت است و استقرار آن فقط یک دستگاه پدافند هوایی به معنای  وابسته کردن  این کشور از جمله از نظر مالی به مجتمع  نظامی -صنعتی  آمریکا خواهد بود و  از اینرو، سرمایه گذاری در دفاع اروپا،  بدون شک  تأثیر فراوانی برای اقتصاد ایالات متحده آمریکا دارد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"