کد خبر: ۴۸۳۰۸۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۶

فردا؛ راضیه ولدبیگی: گاهی اوقات تمایز قائل شدن میان تن خزدار زیبای یک حیوان و روی دیگر سکه یعنی، نابودگری محض او، کار آسانی نیست. در واقع بسیاری از حیوانات دلفریب و زیبا که بر جهان وحش سلطنت می‌کنند، در عین حال قاتلان نیرومندی هم خلق شده‌اند. فکر می‌کنید ماهی پف‌کننده جذاب و ناز را می‌توانید ستایش کنید؟ نفستان در سینه حبس می‌شود، اگر بخواهید آن ماهی حیوان خانگی‌تان شود؟ بله می‌شود! در این لیست، خطرناک‌ترین حیوانات دنیا را بشناسید، حتماً نظرتان عوض می‌شود!

 
عقرب
 
1. خزنده مرگبار 
 
بیشترین تعداد از این عقرب بسیار سمی، در شمال آفریقا و بعد از آن در خاورمیانه ساکن است. نیش این نوع عقرب مسئول بیش از 70% مرگ و میر سالانه است. گرچه افراد سالم و بزرگسال با نیش این عقرب معمولاً فقط احساس درد می‌کنند. اما کودکان دچار تب، کما و تشنج و فلج شدن می‌شوند.
 
زنبور عسل
 
2. زنبور عسل آفریقایی 
 
در سال 1957 یک نگهدارنده زنبور عسل برزیلی در تلاش برای اصلاح نژاد زنبور عسل آفریقایی و زنبور عسل اروپایی، تصادفاً اجازه داد برخی از این زنبور‌ها به عنوان حیوان خانگی نگهداری شوند. این نوع زنبور خیلی بیشتر از همتایان اروپایی خود مهاجم بود. ژن او با زنبور قاتل مخلوط شد و از آن تاریخ به بعد در سرتاسر آمریکا نیز گسترش پیدا کرد. این زنبورها به خاطر اینکه به ازدحام و شلوغی در دسته‌های زنبور علاقه شدیدی دارند و تا کیلومترها به شکل خستگی‌ناپذیری قربانیان خود را تعقیب می‌کنند؛ بسیار ترسناکند. 
 
کرگردن
 
3. کرگدن 
 
آمار مرگ و میر توسط کرگدن در بسیاری از نقاط جهان، اتفاق غیر معمول و نادری است. آنها قدرت بینایی وحشتناکی دارند! کوچکترین جنبشی آنها را از جا می‌پراند و می‌ترساند. اگر فقط یکبار در تیررس نگاه آنها باشید، فرار از دست آنها بسیار سخت است؛ مگر اینکه بتوانید با سرعتی بیش از 40 مایل (64 کیلومتر در ساعت) بدوید! شاخش را می‌بینید؟ هیچ حرفی برای گفتن نمی‌ماند! 

حلزون مخروطی

4. حلزون مخروطی
 
یک قطره از سم این حلزون، برای کشتن بیست نفر کافی است. گاهی در زبان محاوره به او «حلزون سیگار» گفته می‌شود، به این معنا که وقتی این جانور شما را نیش بزند؛ به اندازه یک سیگار کشیدن فرصت نفس کشیدن دارید! اهمیت این موضوع وقتی مشخص می‌شود که بدانید هیچ پاد زهری برای نیش او وجود ندارد! 
 
ماهی سنگی
 
5. ماهی سنگی 
 
این ماهی فریبکار، در کف اقیانوس پنهان می‌شود. این کپه زشت کوچولو با خونسردی تمام منتظر ماهی‌های دیگر می‌ماند تا به سمتش شنا کنند؛ وقتی ماهی‌ها به او نزدیک شدند، قبل از باز کردن فکش با سرعتی برق‌آسا، شکارش را از پا در می‌آورد. همه اینها در کمتر از پانزده هزارم ثانیه رخ می‌دهد! این ماهی همچنین به عنوان «سمی‌ترین ماهی جهان» شناخته شده است. اگر بر روی ستوان فقرات او قدم بزنید، در بهترین حالت به قیمت قطع پایتان و در بدترین حالت به قیمت زندگی‌تان تمام می‌شود! 
 
کوسه سفید
 
6. کوسه سفید بزرگ 
 
این شکارچیان افسانه‌ای روش وحشتناکی برای شکار دارند، چه خوردنی‌ها و چه غیر خوردنی‌ها. چه روشی را انتخاب می‌کنند؟ هدف‌گیری! آنها هر جسم شناور روی آب را هدف می‌گیرند، قایق‌ها، تخته‌های موج سواری، انسان‌ها، و خلاصه هرچیزی که شناور باشد. برخلاف باور عموم مردم، کوسه‌ها واقعاً انسان‌خوار نیستند. انسان‌ها برای آنها بیش از حد استخوان‌دار هستند. بنابراین بعد از اولین گاز، کوسه‌ها شما را در حال خونریزی در آب رها می‌کنند! 
 
مار
 
7. مار مامبای سیاه 
 
یکی از مرگبارترین موجودات جهان. برخی از کارشناسان این جانور را «مجسمه مرگ» نامیده‌اند. این مار در آفریقا منشأ اسطوره‌ها و افسانه‌های زیادی است و به خاطر خوی تهاجمی بسیار بالا، حرکات بسیار سریع و حملات بدون بی‌دلیل و بدون مقدمه معروف و مشهور است. 
 
بوفالو
 
8. بوفالو 
 
رام کردن این حیوان هرگز موفقیت‌آمیز نبوده است. این جانور بسیار غیرقابل پیش‌بینی است و رفتار خوبی با انسان‌ها ندارد. در سرتاسر آفریقا، این جانور را با نام «مرگ سیاه» می‌شناسند. این حیوان بیشتر از هر حیوان عظیم‌الجثه دیگری در تمام قاره آفریقا مسئول آمار مرگ و میر انسان‌ها است.
 
قورباغه
 
9.  قورباغه سمی فِرز
 
زهر این قورباغه کوچک دو اینچی که از خانواده دوزیستان رنگارنگ است، برای کشتن یک ارتش بیست هزارتایی موش‌ها کافی است! این جمله به این معنا است که با حدود 2 میکروگرم از زهر این حیوان -که در سر یک سوزن جا می‌شود- می‌توان قلب یک حیوان بزرگ را از کار انداخت. بدتر از این، سمی است که در سطح پوست این قورباغه وجود دارد. شما جداً باید از لمس او خودداری کنید!
 
خرس قطبی
 
10. خرس قطبی 
 
برخلاف تمام حیوانات این لیست، بزرگترین گوشتخوار جهان از شما نمی‌ترسد. این حیوان درنده خیلی کم شکار می‌کند و از بقایای اجساد تغذیه می‌کند و هر چیزی که حتی گوشت کمی هم داشته باشد، می‌خورد؛ از جمله لاشه دیگر خرس‌های قطبی. گرچه آنها به طور کلی انسان‌ها را نمی‌کشند؛ اما احتمالاً این کارشان به این دلیل است که خرس‌های قطبی زیادی وجود ندارد. 
 
عروس دریایی
 
11. عروس دریایی 
 
این حیوان در مجموع هر ساله بیشتر از کوسه‌ها، کروکودیل‌ها و ماهی‌های سنگی موجب مرگ انسان‌ها می‌شود. او برچسب «سمی‌ترین حیوانات جهان» را دارد. زهر این حیوان بسیار قوی است و در برخی موارد، زهر سریع عمل می‌کند و فرصت درمان نمی‌دهد.
 
شیر
 
12. شیر آفریقایی 
 
در حالی که عموماً انسان‌ها در «لیست کشتار» شیرها نیستند، اما برخی از شیرها کاملاً فعال به دنبال شکار انسان‌ها هستند. یک نمونه مشهور آن شیرهای ساوو بودند. یک جفت شیر انسان‌خوار که در سال 1898، بیست و هشت کارگر راه‌آهن در کنیا را طی نه ماه زخمی کرده و یا کشتند. 

مار درختی

13. مار درختی آفریقایی 
 
گرچه این مارها نسبتاً خجالتی هستند و به انسان حمله نمی‌کنند، اما اگر حمله کنند اوضاع خیلی به هم می‌ریزد. زهرِ مار درختی، خون را لخته و جریانش را مختل می‌کند. به عبارت دیگر قربانیانِ زهر او به آرامی می‌میرند و خون از هر منفذ بدنشان بیرون می‌زند. 
 
ماهی
 
14. ماهی پف‌کننده
 
این ماهی یکی از سمی‌ترین مهره‌داران دنیاست. همچنین یکی از عجیب‌ترین غذاهای دنیا نیز به حساب می‌آید و در ژاپن طرفداران بسیاری دارد. این ماهی سمی است و اگر نتوانید حین پاک کردن و آماده طبخ کردن آن، سم را کاملاً و درست از بدنش خارج کنید، دیافراگم شما فلج می شود و تنفس‌تان متوقف می‌شود. 
 
کفتار
 
15. کفتار 
 
این شکارچیان، گرچه در طول روز در تعامل و برخورد با انسان احتیاط می‌کنند، اما پس از غروب آفتاب، رفتارشان تغییر می‌کند. در طول تاریخ کفتارها، به شکار انسان شناخته شده‌اند. میل این حیوان در طول مدت جنگ، یا شیوع بیماری به شکار انسان افزایش می‌یابد و شامه‌اش بسیار مشتاق جسد انسان است.
 
اژدهای کومودو
 
16. اژدهای کومودو
 
این حیوان نیز در خوردن وسواسی نیست و همه چیز می‌خورد. از پرندگان گرفته تا گاومیش و انسان. حتی دیده شده که گورهای کم‌عمق را برای خوردن جسد حفر کرده‌ است. آنها شکارچیان حیرت‌آوری هستند. پنهان می‌شوند و صبر می‌کنند تا طعمه به آنها نزدیک شود، سپس به آن حمله می‌کنند، گلویش را پاره می‌کنند و بعد عقب می‌نشینند. درحالی که قربانی خون‌ریزی می‌کند، دوباره حمله می‌کنند؛ مثل روش شکارخرس‌های قطبی. تنها دلیلی که کومودو تعداد کمی انسان می‌کشد، شاید به دلیل تعامل محدود این حیوان با انسان است و همچنین این واقعیت که آنها واقعاً در طول ماه، فقط یک بار نیاز به خوردن دارند. 
 
پشه تسه تسه
 
17. پشه تسه‌تسه 
 
این مکنده بزرگ خون، حامل اصلی میکروب بیماری آفریقایی «مرض خواب» است. «مرض خواب»، بیماری است که در اثر نیش این پشه به وجود می‌آید و در مناطق گرمسیری شیوع دارد که اگر درمان نشود، کشنده است. شصت میلیون نفر که عمدتاً در مناطق روستایی شرق، غرب و مرکز آفریقا زندگی می‌کنند؛ در معرض بیماری مرض خواب یا انقباض خواب قرار دارند. بنابراین این پشه به طور غیرمستقیم مسئول مرگ دویست و پنجاه هزار نفر در هر سال است. 

پلنگ

18. پلنگ 
 
اکثر حیوانات وقتی زخمی می‌شوند، فرار کرده و پنهان می‌شوند؛ اما پلنگ اینطور نیست. این موجود خطرناک وقتی زخمی بشود، خطرناک‌تر می‌شود. فقط این نیست، آنها بسیار قوی هستند. هر کس برنامه‌های مستند حیوانات را دیده باشد، می‌داند که پلنگ شکار خود را پنهان می‌کند تا از دسترس دیگر شکارچیان دور بماند. 
 
افعی
 
19. افعی
 
مسئول اکثر مرگ و میرها در جهان، نیش این نوع مار است! این افعی از هموتوکسینی همانند هموتوکسین مار درختی استفاده می‌کند. هموتوکسین، زهر مار است که باعث لخته شدن خون می‌شود و با آسیب به خون به دیگر بافت‌های بدن نیز آسیب می‌زند. متأسفانه اکثر گزیدگی نیش این مار در مناطقی که فاقد امکانات پیشرفته پزشکی هستند، رخ می‌دهد. بنابراین قربانیان این مار به آرامی، پس از چندیدن هفته خونریزی به سوی مرگ می‌روند. 
 
عنکبوت سرگردان
 
20. عنکبوت سرگردان برزیلی 
 
با عنکبوتی مواجه شوید که در کتاب رکوردهای جهانی گینس، سمی‌ترین عنکبوت جهان لقب گرفته است. این مخلوق، چه کار می‌کند که با وجود خطرناک بودن، سرگردان نامیده شده؟ این عنکبوت اغلب در خانه‌ها یا اتومبیل‌ها در مناطق پرجمعیت، به خصوص در طول روز دیده شده است. 

هشت پا

21. هشت‌پای آبی خال‌دار
 
اندازه کوچک این هشت‌پا شما را گول نزند! او می‌تواند زهری که برای کشتن بیست و شش نفر بزرگسال کافی است، در خود نگه دارد. و همان طور که الآن حدس زده‌اید، پادزهری برای سم او وجود ندارد. اگر این هشت پا دوست شما را گزید، بهتر است با روش‌های احیای قلبی ریوی آشنا باشید. چرا که اگر به مصدوم رسیدگی نشود، مطمئن باشید در عرض چند دقیقه به طور کامل فلج شده و قادر به نفس کشیدن نخواهد بود. مصدوم می‌تواند تا چند ساعت بعد از گزیدگی، تا زمان خنثی شدن اثر زهر در بدنش، هوشیاری خود را حفظ کند. البته چه شما کنار فرد گزیده شده باشید، چه او در بیمارستان باشد؛ تنفس مصنوعی باید ادامه پیدا کند. 
 
اسب آبی
 
22. اسب آبی 
 
هرچند بیشتر اسب آبی‌ها گیاهخوار هستند، اما بسیار تهاجمی‌اند و در سراسر آفریقا به عنوان یکی از خطرناک‌ترین حیوانات در نظر گرفته می‌شوند. آنها معروف به حمله به انسان بدون مقدمه هستند. آنها حتی ممکن است یک وسیله نقلیه را کاملاً نابود کنند.
 
تمساح آب شور

23. تمساح آب شور 
 
تمساح آب شور در بالای زنجیره غذایی قرار دارد. این تمساح همه چیز می‌خورد؛ از گاومیش گرفته تا کوسه. تمساح برای شکار روش مخصوصی دارد به نام «رول مرگ». به این صورت که طعمه خود را  بی وقفه و به شدت در آب می‌چرخاند؛ از این سمت به آن سمت، تا طعمه کشته شده و قطعه قطعه شود. 
 
فیل
 
24. فیل آفریقایی 
 
بزرگترین حیوان جهان در خشکی، فیل است که می‌تواند بسیار تهاجمی باشد. فیل می‌تواند یک یا حتی دو کرگدن را لگدمال کند که به مرگ کرگدن منجر شود. فیل حملات خشمگینانه‌ای دارد و حتی می‌توان گفت رفتارش، کینه‌توزانه و تلافی‌جویانه است. مثلاً می‌تواند در یک حمله، کل یک روستا را نابود کند.  
 
پشه
 
25. پشه 
 
از یکی از بزرگترین حیوانات رسیدیم به یکی از کوچکترین حیوانات. هرچند بسیار کوچک است، اما مرگبارترین است. تخمین زده می‌شود که پشه‌ها بیماری‌ها را به هفتصد میلیون نفر در دنیا منتقل می‌کنند و سالانه باعث مرگ دو تا سه میلیون نفر می‌شوند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"