کد خبر: ۴۶۹۷۷۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶

  هر فردی که تصمیم به ازدواج دارد، باید بررسی کند که آیا شرایط لازم و اساسی را برای ازدواج دارد یا خیر. هر فرد در آستانه ازدواج باید به بلوغ اشد یا بلوغ کامل رسیده باشد. بلوغ اشد، 8 نوع بلوغ را در بر می گیرد.اگر می خواهید از انواع بلوغ برای ازدواج آگاهی پیدا کنید، پیشنهاد می کنیم که این مقاله را با دقت مطالعه کنید. 

 
بلوغ جنسی 
 
اولین شرط اساسی برای ازدواج، رسیدن افراد به بلوغ جنسی می باشد. فرد در این حالت نه کودک است و نه بزرگسال. صدایش دورگه می شود، موهای زاید در او رشد می کنند، عادت ماهیانه می شوند و ... . بعضی از افراد مبتلا به بلوغ دیررس هستند. پس در وهله اول فردی که تصمیم به ازدواج دارد باید نشانه های بلوغ جنسی را در  خود دیده باشد. 

بلوغ فکری 
 
از نشانه های افرادی که به بلوغ فکری رسیده اند این است که این افراد سنجیده عمل می کنند و در تصمیم گیری های خود حتما از منطق خود استفاده می کنند تا بهترین تصمیم را در هر شرایط بگیرند. این افراد ابتدا خوب فکر می کنند و بعد حرف می زنند و رفتار می کنند. این افراد مسئولیت رفتارشان را به راحتی می پذیرند. فردی که به بلوغ فکری نرسیده است مسئولیت پذیر نیست و به خود و خانواده اش اهمیتی نمی دهد. این افراد توانایی درک شرایط مختلف را ندارند. 

بلوغ نکاح 
 
جمع و ترکیب دو بلوغ ذکر شده، بلوغ جنسی و بلوغ فکری، بلوغ نکاح هست. در قرآن سوره نساء، آیه 6 هم در این باره اشاره شده است. 

بلوغ عاطفی 
 
یکی دیگر از انواع بلوغ که لازمه ازدواج است، بلوغ عاطفی می باشد. این افراد توانایی کنترل احساسات خود را دارند و می توانند در شرایط مختلف احساسات متناسب را از خود بروز دهند. این افراد می توانند خنده و گریه شان را به راحتی کنترل کنند. این افراد به راحتی می توانند ابراز احساسات کنند. اما اگر فردی به این بلوغ نرسیده باشد قطعا در تامین نیازهای عاطفی همسرش به مشکل برخورد می کند و نمی تواند نیازهای عاطفی همسرش را برآورده کند. 

بلوغ اجتماعی 
 
رسیدن به بلوغ اجتماعی هم برای ازدواج شرط مهمی است. این افراد خود را نسبت به جامعه و بقیه مردم، مسئول می داند. در شرایطی که انسان های دیر نیازمند کمک هستند، هر کاری که از دستشان بربیاد انجام می دهند. این افراد همچنین به قوانین اجتماعی نیز اهمیت می دهند و سعی می کنند آنها را رعایت کنند. فردی که به بلوغ اجتماعی رسیده است، اهل مشارکت، همکاری، همدلی و تعاون است. 
 
بلوغ فرهنگی 
 
افرادی که به بلوغ فرهنگی رسیده اند، سرشار از عشق، شادابی، طراوت، امید و شادکامی هستند. این افراد همیشه نیمه پر لیدان را می بینند و در اصطلاح مثبت اندیش هستند. این افراد علاقه زیادی به بالا بردن اطلاعات و آگاهی های خود در زمینه های مختلف هستند. فردی که منفی نگر هست و مدام در حال گله و شکایت کردن هست، به بلوغ فرهنگی نرسیده است. 

بلوغ اخلاقی 
 
رسیدن به بلوغ اخلاقی برای ازدواج بسیار مناسب است. این افراد بسیار خوش اخلاق هستند و سعی می کنند به دیگران توهین نکنند، جک و لطیفه  های قومی و قبیله ای نمی سازند و علاقه ای به شنیدن آنها نیز ندارند. افرادی که به بلوغ اخلاقی نرسیده اند از تکه کلام های بی ادبانه استفاده می کنند. 
 
بلوغ اقتصادی 
 
در این زمینه گفته می شود که افرادی که توانایی و میل به کار کردن دارند و همچنین دیدگاه های اقتصادی مناسب مثل پس انداز کردن را دارند، به بلوغ اقتصادی رسیده اند. فردی که به این بلوغ نرسیده باشد توانایی کار کردن و پیشرفت های مالی را ندارد. 

پیشنهادی مهم 
 
دختر و پسرهایی که قصد ازدواج دارید، حتما به نکات ذکر شده در بالا دقت کافی را داشته باشید. باید 8 نوع بلوغ ذکر شده هم در شما و هم در فردی که قرار هست با هم ازدواج کنید، دیده شود. در این صورت ازدواجی از روی عقل و منطق انجام داده اید. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"