کد خبر: ۴۶۵۹۳۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۱ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۶

 پرس تی وی: این ناو همزمان با تلاش توکیو برای کمرنگ کردن نفوذ فزایندۀ چین در منطقه آسیا به بهره برداری رسیده است و قراراست در کنار ناو ایزومو پهلو بگیرد.

 
تاکایوکی کوبایاشی، معاون وزیر دفاع ژاپن در مراسمی که با حضور حدود 500 نفر برگزار شد، گفت: «چین با ایجاد پایگاه‌ها و همچنین اعمال فشار برای تغییر وضعیت موجود در دریای جنوبی چین نگرانی‌هایی امنیتی را در جامعه بین‌المللی موجب شده است.»
 
دو ناو جنگی ژاپن که بزرگ‌ترین ناوهای این کشور از زمان جنگ جهانی دوم هستند، نماد نقش بالقوه این کشور برای تغییرات بین‌المللی تلقی می‌شوند.
 
به گفتۀ منابع مطلع، ژاپن در راستای شرکت در بزرگ‌ترین مانور نیروی دریایی خود در آب‌های خارجی در طول بیش از 70 سال اخیر، قصد دارد ناو ایزومو را برای 3 ماه به آب‌های دریای جنوبی چین اعزام کند.
 
چین ادعای حاکمیت بر بخش اعظم دریای جنوبی چین را دارد که سالانه بیش از 5 تریلیون دلار مبادلۀ تجاری از طریق آن انجام می‌شود. حضور نظامی فزایندۀ پکن نگرانی‌های توکیو و واشنگتن را موجب شده است.
 
برونئی، مالزی، فیلیپین، تایوان و ویتنام هرکدام ادعای حق حاکمیت بر بخش‌هایی از این دریا رادارند که سرشار از منابع طبیعی است.
 
ژاپن بر سر مالکیت این منطقه هیچ ادعایی ندارد اما تنش‌های چین با ژاپن نیز که سابقۀ طولانی‌تری دارند مربوط به اختلاف بر سر حاکمیت برشماری از جزایر کوچک در دریای شرقی چین است.
 
ورود ناو بالگردبر «کاگا» به ناوگان دریایی ژاپن به این معناست که عملیات خارجی این کشور در آینده افزایش خواهد یافت. این ناو قرار است در جزیرۀ «کوره» در غرب ژاپن که زمانی مکان استقرار بزرگ‌ترین ناو جنگی بازمانده از جنگ جهانی، یاماتو، بود، مستقر شود. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"