کد خبر: ۴۶۵۸۹۱
تاریخ انتشار: ۲۲:۵۲ - ۰۲ فروردين ۱۳۹۶
خبرگزاری مهر: به نقل از ایندین اکسپرس، دبیرکل سازمان ملل که امروز به مناسبت فرا رسیدن جشن نوروز به عنوان یکی از اعیاد و جشن های به ثبت رسیده در سازمان ملل و در حضور نمایندگان ۱۱ کشور منطقه از جمله ایران به سخنرانی می پرداخت، نوروز را سمبل اشتراکات انسانی و تاکیدی بر غنای گوناگونی ها در جوامع انسانی دانست.
 
بر اساس این گزارش، آنتونیو گوترش همچنین با قرائت دو قطعه شعر از اشعار پر مغز ناصرخسرو بر اهمیت نوروز تاکید کرده و این عید بزرگ را فرصتی برای نشان دادن تعهد جهانیان به صلح، دوستی، حقوق بشر و کرامت انسانی دانست.
 
اما در حاشیه این مراسم، نمایندگان ایران، هند، ازبکستان، تاجیکستان، افغانستان، پاکستان، ترکیه، ترکمنستان، آذربایجان و قرقیزستان نیز در خصوص این جشن باستانی به صحبت پرداختند.
 
«سید اکبرالدین»، نماینده هند در سازمان ملل با تاکید بر اهمیت نوروز به عنوان جشن باستانی «پارسیان» این کشور، نقش جامعه پارسی در هند در تمامی بخش ها از جامعه علمی، فرهنگی و صنعتی را برجسته خواند و جشن باستانی آنها یعنی نوروز را یکی از آداب و رسوم مورد احترام و مهم کشور دانست.
 
همچنین «ملیح لودهی»، سفیر پاکستان در سازمان ملل نیز طی سخنانی با تاکید بر نقش نوروز به عنوان سمبل نوع دوستی و صلح جهانی، نقش کشورش در صلح و امنیت بین المللی را برجسته خواند.
 
وی با تکیه به آیین و مرام نوروز و همچنین اهمیت آن به عنوان آیینی جهانی و ثبت شده در سازمان ملل، گفت که پاکستان بر لزوم بهبود تبادلات مدنی که منجر به ایجاد هماهنگی و همکاری بیشتر در سطح بین المللی شود تاکید دارد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"