کد خبر: ۴۶۳۳۲۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۶ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۵

رعایت حقوق مصرف کننده ، رمز پایداری حیات و فعالیت اقتصادی است

به گزارش گروه صنعت خبرخودرو، معاون اول رئیس جمهور گفت: رعایت حقوق مصرف کننده رمز موفقیت در بازارهای داخلی و پایداری فعالیت بنگاه تولیدی است.

اسحاق جهانگیری در شانزدهمین همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان گفت : اگر بخواهیم بنگاه موفقی داشته باشیم و تولید کننده موفق و سرفرازی باشیم که بتوانیم سود خوبی بدست اورد و توسعه پیدا کنیم باید حقوق مصرف کننده توجه کنیم.

وی افزود : همه بنگاه های موفق در سطح دنیا و شهرت و جایگاه برند آنها نزد مردم به خاطر این است که به حقوق مصرف کننده توجه کردند و مشتری مداری اولویت اصلی آنهاست.

جهانگیری اظهار داشت : حتما بنگاه موفق روی کیفیت و قیمت محصول تولیدی خود کار کرده است ، اعتماد به کالا و خدمات مهم ترین سرمایه یک بنگاهی است که می خواهد ادامه حیات داشته باشد.

وی افزود: اگر امروز مردم به نظام خود اعتماد داشته باشند از ده ها منابع نفتی مهمتر است و ما می توانیم به این اعتماد تکیه کنیم، بنگاه سرمایه خود را فقط ماشین آلات نداند، ارزش این دارایی زمانی است که یک سرمایه اجتماعی مثل اعتماد از آن حمایت کند.

رقابت حرف اول و آخر را در جلب اعتماد مشتری می زند، بنگاهی که اعتماد عمومی نداشته باشد ، نمی تواند ادعا کند که بهترین است.

جهانگیری تصریح کرد : ما حتما باید ساز و کار رقابت را در بنگاه هدف اصلی قرار دهیم و البته ساز و کار نظارت وجود داشته باشد و مصرف کننده به حقوق خود آشنا باشد.

متاسفانه در کشور ما مصرف کننده چندان به حقوق خود آگاه نیست ، مصرف کننده با خرید برند خاص به آن بنگاه اعلام می کند که کار خودت را توسعه بدهید و ما خواهان محصول شما هستیم.

وی گفت : دولت می تواند ظرفیتها و استعدادها را فراهم کند ولی سرمایه گذار تصمیم می گیرد در چه جاهایی سرمایه گذاری کند ، چراغ سبز بنگاه ؛ اعتماد مشتری است.

معاون اول رئیس جمهور گفت : از برنامه سوم دولت اعلام کرد واردات هر کالایی آزاد است اما با تعرفه یا استاندارد و ما موافق رعایت و اعمال استاندارد های سختگیرانه در محصولات وارداتی هستیم.

وی افزود : تعرفه میزان حمایت از کالای داخلی است یکی از موارد برای سرمایه گذاری تعرفه است وقتی تعرفه بالاست یعنی تولید محصول داخلی خوب نیست ، تعرفه نباید به قدری بالا باشد که مصرف کننده تولید داخلی را به هر کیفیت و قیمتی که اعلام شد خریداری کند.

جهانگیری گفت : تولید کننده ، مصرف کننده و دولت بعنوان سه ضلع تعیین کننده در تعرفه باید با هم تعامل و همکاری داشته باشند.

در دولت علاقه مندیم تصمیماتی که می گیریم ذینفعان نظر خود را بدهند که عمدتا اتاق بازرگانی و انجمن ها حضور دارند اما مصرف کنندگان حضور ندارند ، دولت باید تصمیم بگیرد یک نهاد مدنی این مسئولیت را برعهده داشته باشد و نهاد دولتی نمی تواند این وظیفه را به خوبی اجرا کند.

وی افزود: در خود بخش دولت یکی از دستگاه هایی که بیشترین خدمات را ارائه می دهند حکومتی ها هستند مثل دستگاه های قضایی ، شهرداری ها و نهادهای دیگر ، ولی سوال این است که آیا حقوق مردم در این دستگاه ها رعایت می شود ، مشتری تکریم می شود ، ما او را صاحب حق می دانیم ، اینها مسائل جدی است که در بخش دولت و بنگاه و بخش خدمات به آن توجه کنیم.

جهانگیری گفت : اما در بخش خدمات می بینیم خدماتی که ارائه می شود گاهی اوقات در شان ملت ایران نیست، ما می توانیم این ضعف ها را برطرف کنیم.

وی افزود : از بنگاه های نمونه ای که مشتری مداری سرلوحه کار آنها بوده است تشکر می کنیم ،شاید این موضوع برای همه بنگاهها اصل نیست باید راهکاری پیدا کنیم که آنها هم بیایند.

بازار ایران و کالای تولیدی ایران باید بعنوان یک موضوع اساسی مورد توجه قرار گیرد ، اینکه می گوییم تولید ملی و مصرف کالای ایرانی افتخار ملی است در حد شعار نباشد و باید به این سمت برویم با خرید کالای ایرانی شرایط کار را برای جوانان ایرانی فراهم کنیم.

جهانگیری گفت : این بد است که بگوییم فرهنگ ایرانی این است که می گوید کالای خارجی بهتر است.

باید فرهنگ استفاده از کالای ایرانی جا بیفتد، همه کشورهایی که امروز در فلان محور است بهترین هستند روزی آن کالا بدترین بوده است و مردم به آنها فرصت دادند که آنها بهترین باشند.

وی افزود : تولید کنندگان ، خدمات پس از فروش را جدی بگیرند و ملت ایران باید بگویند ما تحریم می کنیم خرید کالای خارجی را که کالای خود را می فروشد ولی حاضر به ارائه خدمات پس از فروش نیست.اگر تصمیم جدی نگیریم اینها با ما بعنوان ملت دست چندم نگاه می کنند.

معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت : هر شرکتی که می خواهد در ایران کالا بفروشد باید در کشور ما نمایندگی ارائه خدمات پس از فروش دایر کند.

از پیام های اقتصاد مقاومتی این است که شرایط را برای تولید کالای داخلی فراهم کنیم و در واردات هم خارجی ها مسئولیت پذیر باشند.

اسحاق جهانگیری همچنین از اصغر فرهادی بابت دریافت دومین جایزه اسکار در آمریکا قدردانی کرد و تبریک گفت.

وی همچنین از فرهادی بخاطر شرکت نکردن در این مراسم در پی بی احترامی آمریکا به مردم ایران تشکر کرد و گفت: ایران و ایرانی بودن ما را دور هم جمع می کند و باید به دور از گرایش های سیاسی از هم دفاع کنیم.

جهانگیری گفت : تمدن دنیا مرهون ایرانی ها است و اتهاماتی که گاهی به ایرانی ها زده می شود باید پاسخ داد که از این پاسخ تشکر می کنم.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"