کد خبر: ۴۶۳۲۷۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۲ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۵

ایسنا: عضو هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی با تأکید بر اینکه انتظار ما از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعمال نظارت بر هزینه‌ها است، گفت: طبق آخرین آماری که در اختیار ما قرار گرفته است در ٦ ماه سال جاری بالاترین رقم نسخه‌هایی که توسط سازمان تأمین اجتماعی به پزشکان طرف قرار داد پرداخت شده، حدود ٦ میلیارد تومان است که مربوط به یک پزشک عمومی بوده است همچنین ٦ پزشک دیگر هم بالای ٦ میلیارد و ٤٠٠ میلیون تومان هزینه ایجاد کرده اند.

محسن سرخو در همایش سالانه حسابرسان داخلی شستا گفت: در حالی که دولت تدبیر و امید تلاش‌های بسیار زیادی برای ارتقاء زندگی مردم انجام داده و طرح تحول سلامت از برنامه های شاخص دولت تدبیر و امید است؛ متاسفانه با بی تدبیری و بیان مطالب غلط توسط برخی اشخاص، کام مردم را نسبت به حلاوت این برنامه‌ها و اقدامات مثبت دولت تلخ می کنند.

وی اظهار کرد: در سازمان تأمین اجتماعی کنترل های دقیق و کارآمد در هزینه‌ها و مصارف با جدیت تمام انجام می شود و کاش در بقیه دستگاهها هم دقت، کنترل ها و نظارتهای لازم همچون سازمان تأمین اجتماعی صورت می گرفت.

وی ادامه داد: در برخی از دستگاه‌های دیگر مثل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که با آنها سروکار داریم، مشاهده می کنیم که متاسفانه کنترلهای لازم در آنها اعمال نمی شود و عدم نظارت و عدم کنترل های داخلی باعث می شود که هزینه های چند برابری و گزافی را به بیمه ها و از جمله به سازمان تأمین اجتماعی تحمیل می کنند.

عضو هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به سخنان اخیر قائم مقام وزارت بهداشت درباره هزینه نه بیست هفتم حق بیمه، گفت: متاسفانه مشاهده می کنیم که یک فرد عزیزی که هم قائم مقام وزیر بهداشت و هم ظاهرا عضو هیأت نظارت سازمان تأمین اجتماعی است و دسترسی به اطلاعات هم دارد؛ ارقام و اطلاعات غلطی را اعلام می کنند که ٢٠ تا ٤٠ درصد از نه بیست و هفتم حق بیمه را سازمان تأمین اجتماعی در حوزه درمان هزینه نمی کند.

سرخو با تأکید بر اینکه آماری که بین ٢٠ درصد تا ٤٠ درصد نوسان دارد قطعا غلط است، گفت: در حالی که دولت تدبیر و امید تلاش های بسیار زیادی را برای ارتقاء زندگی مستمری بگیران انجام داده و طرح بیمه سلامت و طرح تحول سلامت از برنامه های بسیار شاخص و خوب دولت تدبیر و امید بوده است؛ متاسفانه با بی تدبیری و بیان مطالب غلط توسط برخی اشخاص نمی دانیم به چه علت و با چه هدفی می خواهند کام مردم را نسبت به حلاوت این برنامه ها و اقدامات مثبت دولت تدبیر و امید تلخ کنند و حرفهای غلط بیان می کنند.

وی با بیان اینکه اطلاعات مالی سازمان تأمین اجتماعی کاملا دقیق و شفاف است، گفت: بالاخره این ها آمار و اعداد ریاضیات هستند و اگر بیماران چنین پزشکی احساس کنند که پزشکی این فرد هم مثل ریاضیات او باشد باید این حق را به آنها بدهیم که پزشک دیگری را برای درمان خود انتخاب کنند.

عضو هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی گفت: ما صورتهای مالی سازمان تأمین اجتماعی را زمانی که تحویل گرفتیم در سال ٩٣ صورتهای مالی سال ٩٠ را رسیدگی کردیم و در چنین شراطی بودیم اما خوشبختانه الان به جایی رسیده ایم که دو سه ماه قبل تفریغ بودجه سال ٩٤ را انجام دادیم و این در شرایطی است که بودجه سازمان تأمین اجتماعی تلفیقی است و صورتهای مالی شستا و جاهای دیگر در صورتهای مالی این سازمان تلفیق می شود.

سرخو درباره وضعیت هزینه درمان سازمان تأمین اجتماعی گفت: تفریغ بودجه سال ٩٤ سازمان تأمین اجتماعی نشان می دهد که به جای نه بیست و هفتم در حوزه درمان این سازمان ١٢ بیست و هفتم هزینه شده است و از ذخایر درمان گذشته استفاده کرده اند.

وی با بین اینکه در سال ٩٥ هم بقیه ذخیره هزینه درمان سازمان تأمین اجتماعی به مصرف رسیده است و در سال ٩٦ حوزه درمان ذخیره ای هم ندارد که بخواهد از آن استفاده شود، اظهارکرد: چطور این شخص محترم که قائم مقام چنین وزارت خانه مهمی است چنین حرف غلطی را بیان می کند که سبب تشویش اذهان می شود؟.

سرخو افزود: برای اینکه این بحث ها خاتمه پیدا کند ما فکری کرده‌ایم و پیشنهادی از طرف کمیته بودجه و حسابرسی هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی ارائه داده ایم تا الان که بودجه سال آینده سازمان را تنظیم می کنیم پیش بینی کرده ایم و برگه هایی را به صورت پیش نویس تحت عنوان اوراق تهاتر بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی چاپ کرده‌ایم تا در ازای مطالبات در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد.

 وی ادامه داد: در صورت موافقت هیأت مدیره و هیأت امنا این برگه ها بر روی کاغذ اوراق بهادار به چاپ می رسد و اوراق ٥ میلیارد تومانی، یک میلیارد تومانی و ٥٠٠ میلیون تومانی با برچسب و هولوگرام و برگه های معتبر و در آخر هر ماه از محل این اوراق می توانیم به وزارت بهداشت پرداخت کنیم تا از مطالبات سازمان تأمین اجتماعی که حدود ١٢٠ هزار میلیارد تومانی است از دولت تحویل بگیرد و از مطالبات سازمان تأمین اجتماعی از دولت کسر شود. فکر می کنیم به این ترتیب و با پرداخت آخر هر ماه این نگرانی ها از وزارت بهداشت برطرف شود.

عضو هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی با تأکید بر اینکه انتظار ما از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعمال نظارت بر هزینه‌ها است، گفت: طبق آخرین آماری که در اختیار ما قرار گرفته است در ٦ ماه سال جاری بالاترین رقم نسخه‌هایی که توسط سازمان تأمین اجتماعی به پزشکان طرف قرار داد پرداخت شده، حدود ٦ میلیارد تومان است که مربوط به یک پزشک عمومی بوده است.

سرخو ادامه داد: ٦ پزشک دیگر هم بالای ٦ میلیارد و ٤٠٠ میلیون تومان هزینه ایجاد کرده اند، و در این لیست تا دو و نیم میلیارد تومان هزینه هم ٢٠ نفر آنها پزشکان عمومی هستند.

وی افزود: وظیفه نظارت بر هزینه های در این حوزه بر عهده وزارت بهداشت است. وقتی که در نسخ وضعیت به این صورت است، در مورد اعمال جراحی و هزینه های بستری چه اطمینانی می توانیم بکنیم.

وی با بیان اینکه طرح تحول سلامت یک طرح ملی است، گفت: توسعه چتر بهداشت و درمان بر روی سر همه مردم طرح بسیار خوبی است اما این طرح خوب بدون نظارت منجر به هدر دادن پول می شود.

عضو هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی گفت: کارگران حق دارند بدانند که چقدر از هزینه ای که از جیب آنها پرداخت می شود صرف واردات دارو می شود. وارد کنندگان عمده دارو در کشور چه کسانی هستند و چقدر از محل بیمه ها سود می برند و چقدر از این هزینه ها واقعا ضروری است و به کار درمان آنها می آید؟.

سرخو با طرح این پرسش که چرا تولید دارو در داخل کشور در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در سیاست های اقتصاد مقاومتی تقویت نمی‌شود؛ اظهار کرد: چرا به تولید داخلی توجه نمی شود و در مقابل بر واردات دارو تأکید می شود و سال که عوض می شود قیمت داروهای وارداتی دو و نیم برابر می شود و کارگران باید هزینه اینها را پرداخت کنند.

وی ادامه داد: کارگران هم مثل همه آحاد مردم حق دارند از یارانه های بهداشت و درمان استفاده کنند . چرا به کارگران اعلام می کنند که شما باید تمام هزینه درمان را پرداخت کنید و سایر اقشار می توانند با بیمه سلامت رایگان از این سرویسها استفاده کنند؟.

سرخو افزود: انتظار ما از وزارت بهداشت این است که اقدامات بسیار خوب و مثبت دولت تدبیر و امید را با این بیانات غلط به کام کارگران و مستمری بگیران و بازنشستگان تلخ نکنند و تشویش اذهان عمومی را فراهم نکنند.

وی تأکید کرد: ما به طور کامل اعتقاد داریم که در دولت دکتر روحانی در جهت افزایش حقوق و دستمزد و اقدامات رفاهی مستمری بگیران و همچنین در جهت ارتقاء کیفیت زندگی کارگران و بهداشت عمومی اقدامات بسیار خوبی انجام شده است ولی این اقدامات بسیار خوب نیاز به نظارت و کنترل داخلی دارد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی،سرخو اظهار کرد: همانطور که در سازمان تأمین اجتماعی هم به شدت در سالهای اخیر بودجه های سازمان را انقباضی کرده ایم و کنترل های داخلی را تشدید کرده ایم و هزینه های غیر ضروری را تا توانسته ایم کاهش داده ایم؛ بقیه دستگاها هم که در زمینه هزینه های سازمان تأمین اجتماعی نقش دارند انتظار داریم که با اعمال کنترل ها و جلو گیری از هزینه های غیر ضروری و جلوگیری از جراحی ها و بستری های غیر ضروری و اینگونه هزینه‌های نسخی که کاملا نشان می دهد که نشانه نظارت ناکافی است تلاش کنند و هزینه ها را به حداقل برسانند که سازمان تأمین اجتماعی بتواند کماکان به خدمات رسانی خود ادامه دهد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"