کد خبر: ۴۵۸۶۳۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۵ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۵

لزوم حضور بنگاه های ایرانی در بازارهای جهانی

به گزارش گروه صنعت خبرخودرو، رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تاکید کرد: بنگاه های ما باید بتوانند در بازارهای جهانی حضور پیدا کنند و نگاه ها باید سمت تولید صادرات گرا باشد.

منصور معظمی در همایش رتبه بندی شرکت های برتر ایران (IMI-100)  یکی از مشکلات امروز سازمان های دولتی ، عمومی و خصوصی ، گرفته شدن قدرت و شجاعت تصمیم گیری از مدیران عنوان کرد و افزود : در حالیکه در کشور در تحریم و فشار است ما نیازمند مدیران شجاع ، قاطع و تصمیم گیر هستیم و البته این مفاهیم در حوزه مدیریت تعریف خاص خود را دارد .

معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت از نهادهای نظارتی خواست با کم کردن سخت گیری های بی مورد و انتقادات بی جا ، به مدیران اجرایی اجازه تصمیم گیری و کار بدهند .

وی با اشاره به انتخاب 500 شرکت برتر کشور اظهار داشت:  بزرگترین شرکت ایرانی در سال ۹۴، فروشی در حدود ۱۱ میلیارد دلار داشته است این در حالی است که فروش شرکت های اول جهانی حدود ۸۰۰ میلیارد دلار است.

معظمی افزود : مجموع فروش ۱۰۰ شرکت اول ۱۸۰ میلیارد دلار است اما شرکت های جهانی ۴۱۰۰ میلیارد دلار فروش داشته اند ، این نشان می  دهد که شرکت های ایرانی کوچک هستند و باید بزرگ شوند.

وی گفت : در ارزیابی های به عمل آمده بیشتر به دارایی های مشهود و کمتر به دارایی های نامشهود توجه شده است که باید دارایی های نامشهود هم لحاظ شود و آنچه به بنگاه های ما را مزیت می بخشد این مبحث است.

رئیس ایدرو تصریح کرد : عملکرد ۱۰ ساله از برنامه چشم انداز ۱۴۰۴ نشان می دهد فاصله ما با آن چه باید باشد بسیار زیاد است چرا که بنا بود  در طول برنامه چهارم و پنجم ما رشد ۸ درصدی داشته باشیم در حالیکه متوسط رشد اقتصادی از ابتدای انقلاب تاکنون ۲/۵ درصد است.

معظمی خاطر نشان کرد : ما نمی توانیم از جامعه جهانی جدا باشیم اگر بنگاه های ما نتوانند خود را با تحولات سریع جهان همراه کنند ، در بازی بنگاه ها بازنده خواهند بود.و ما باید بتوانیم از مزیت های ملی خود مانند مزیت مان در حوزه انرژی استفاده بهینه ای بکنیم .

رئیس هیات عامل سازمان گسترش با تاکید بر اینکه بنگاههای برتر می باید در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی بیش از پیش نقش آفرین باشند افزود : توانمندسازی سازمان های ایرانی یکی از راهکارهای اثربخش به منظور تحقق ابلاغیه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است و سازمان ها در این خصوص باید پیشتازی در اقتصاد دانش بنیان ، رشد بهره‌وری ، اصلاح الگوی مصرف ، ارتقاء توان تولید داخل ، توسعه کارآفرینی، نوآوری در تولید و دستیابی به رتبه اول اقتصاد دانش بنیان در منطقه را مدنظر قرار دهند .

معظمی در پایان با توصیه به صاحبان بنگاه ها جهت چابک کردن سازمان ها و ائتلاف و اتحاد استراتژیک با صاحبان برند گفت : بنگاه ها باید در زمینه هایی که دارای مزیت رقابتی هستند و آنها را از رقبایشان متمایز می کند ، عمل کنند در غیر این صورت حیات بنگاه های ما با ابهام جدی روبرو خواهد بود.

وی تصریح کرد : در کشور طی سالهای گذشته بنگاه های مشهوری بودند که امروز از آنها خبری نیست و این طبیعت بنگاه هاست ، چرا که اگر بنگاهی نتواند خود را با شرایط روز هماهنگ کند حذف می شود.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"