کد خبر: ۴۳۱۹۳۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۸ - ۱۰ مهر ۱۳۹۵

آیا کوئید در شرکت مشترک رنو و ایدرو متولد می شود؟

به گزارش خبر خودرو ، پس از مدت‌ها مذاكره و رفت و آمد تيم‌های تجاری ايران و فرانسه، در غیاب مديران عامل ايران‌ خودرو و سايپا، توافقنامه همكاری ميان سازمان گسترش نوسازی صنایع ایران و شركت خودروسازی رنو با اختصاص سهم 60 درصدی رنو به امضا رسيد.

دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو با اشاره به امضای قرار داد همکاری ایران با شرکت رنو گفت : جریان مذاکرات در همکاری ایران و رنو به نحوی صورت گرفت که موجب سهم 60 درصدی رنو در این قرارداد گردید در حالی که دو شرکت سایپا و ایران خودرو در قراردادهای همکاری با پژو و سیتروئن  تلاش داشتند تا کفه سهام خارجی ها بیشتر نگردیده و قرارداد همکاری هر دو شرکت داخلی با پژو و سیتروئن در قالب سهم  50 درصدی باشد .

وی گفت : به همین جهت نیز تا این زمان جریان همکاری ایران با رنو به طول انجامید چرا که در جریان مذاکرات اخیر رنو حاضر به واگذاری سهم 50 درصد به ایران نشده بود.

وی تصریح کرد : البته به نظر می رسد این نحو قرارداد با رنو مورد تایید دو خودروساز بزرگ داخلی نخواهد بود چرا که شرکتی که سهم 60 درصد داشته باشد قطعا مدیریت کار را در اختیار گرفته و تصمیم گیرنده نهایی خواهد بود از این رو نقش شرکت ایرانی در این نوع همکاری با رنو کمرنگ خواهد بود.

وی امضای قرارداد همکاری ایدرو  و رنو  را در راستای تحقق وعده های دولت یازدهم دانست و گفت : حضور یک شرکت خودروساز با اکثریت سهام به نوعی در راستای تحقق وعده های دولت برای حضور مستقل شرکتهای خارجی در ایران است.

وی با اشاره به اینکه در این قرارداد ایدرو "بن رو" را به عنوان سهم 40 درصد خود به شرکت مشترک واگذار کرده است ، اظهار داشت : در این قرارداد صحبت از تولید دو خودرو "داستر جدید "و "سیمبل " شده است و هنوز در خصوص تولید کوئید در ایران ابهام وجود دارد.

به گفته وی جزئیات اینکه ایدرو برای باقی سهام خود چه تصمیمی خواهد گرفت همچنان با ابهام روبرو بوده و مستلزم صرف زمان بیشتر و حضور مدیران سازمان گسترش است تا در این راستا اظهار نظر نمایند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران با توجه به ابهامات موجود در خصوص تولید کوئید در جریان همکاری جدید رنو و ایدرو خاطر نشان کرد : آنچه مسلم است در صورتی که شرکت جدیدی که در قالب این جوینت ونچر ایجاد می شود خواستار تولید کوئید در ایران باشد مسلما نیاز به شبکه بزرگ خدمات پس از فروش خواهد بود چرا که کوئید خودروی ارزان قیمتی است و با افزایش تولید قطعا نیازمند شبکه گسترده خدمات پس از فروش خواهد بود که مسلما در حال حاضر رنو از چنین شبکه ای در ایران برخوردار نیست.

نعمت بخش با اشاره به توافقات اولیه در جریان قرارداد با رنو و بحث شبکه مستقل فروش و خدمات پس از فروش رنو در ایران  تصریح کرد : این احتمال وجود دارد که رنو با یکی از شرکتهای خدمات پس از فروش سایپا و ایران خودرو  که دارای شبکه گسترده ای در ایران هستند قرارداد همکاری امضاء نموده و یا زمینه سرمایه گذاری جدیدی را در این راستا فراهم نماید.

وی همچنین  به عدم رضایت  رنو از خدمات پس از فروش ال 90 در ایران اشاره کرد و اظهار داشت :  در جریان تولید ال 90 و خدمات پس از فروش این خودرو همواره رنو به منظور جلب رضایت مشتریان خواستار ارائه خدمات پس از فروش مستقل در ایران بود که با این قرارداد به نظر می رسد این خواست رنو محقق می شود.

وی با اشاره به احتمال همکاری مستقل دو شرکت سایپا و ایران خودرو با رنو  گفت : البته دولت تا زمانی که بخش خصوصی فعالیت دارد از حضور در همکاری های تولیدی و صنعتی منع شده است و باید به خصوصی سازی صنعت خودرو کمک نماید اما به نظر می رسد نقش سازمان گسترش در این قرارداد صرفا به عنوان کاتالیزور بوده تا جریان مذاکرات و همکاری ها سرعت بیشتری گیرد.

وی همچنین در خصوص رعایت شروط همکاری ها در قرارداد با رنو گفت :  30 درصد صادرات و 40 درصد داخلی سازی از شرایط  مورد تاکید دولت در همکاری های جدید و جزء سیاست های اصلی وزارت صنعت ، معدن و تجارت است که قطعا در این قرارداد نیز لحاظ شده است.

وی در ادامه قرارداد با رنو را به نفع مشتریان ایرانی دانست و گفت :  با توجه به عدم  رضایت مصرف کنندگان داخلی از وضعیت خدمات پس از فروش در ایران  قطعا حضور یک شرکت خارجی و ارائه خدمات گسترده و با کیفیت موجب می شود سایر شرکتهای خدمات پس از فروش در داخل کمربندها را محکم تر بسته و رقابت بهتری در این زمینه صورت گیرد که در نهایت به نفع مصرف کنندگان خواهد بود .

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"