کد خبر: ۴۳۱۱۴۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۱ - ۰۵ مهر ۱۳۹۵
به گزارش خبرخودرو،هيأتي از مدیران مؤسسه دوچرخه سواري هلند (NBP) كه در زمينه ارائه انواع راهكارهاي پايدار و سازگار با محيط زيست با محوريت دوچرخه و ترويج دوچرخه‌سواري در دنيا فعاليت مي كند، ضمن دیدار با جمعی از مديران حمل و نقل شهري پايتخت كشورمان ...

استفاده از تجارب «كشور دوچرخه ها» براي توسعه دوچرخه سواري در تهران

به گزارش خبرخودرو،هيأتي از مدیران مؤسسه دوچرخه سواري هلند (NBP) كه در زمينه ارائه انواع راهكارهاي پايدار و سازگار با محيط زيست با محوريت دوچرخه و ترويج دوچرخه‌سواري در دنيا فعاليت مي كند، ضمن دیدار با جمعی از مديران حمل و نقل شهري پايتخت كشورمان، در جريان فعاليت هاي مديريت شهري جهت گسترش حمل و نقل پاك به ويژه توسعه دوچرخه سواري در تهران قرار گرفتند.

قائم مقام سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداری تهران در اين ديدار با اشاره به اين كه هلند، رتبه اول دنيا را از نظر توسعه دوچرخه سواري در اختيار دارد و از اين نظر مي توان از آن به عنوان «كشور دوچرخه ها» نام برد، گفت: توسعه حمل و نقل پاك با محوريت دوچرخه سواري، از سياست هاي جدي مديريت شهري در تهران است.

مهندس منصور نويريان با بيان اين كه آلودگي هوا و ترافیک به ویژه انبوه موتورسيكلت ها كه بسياري از راکبان آنها هيچ آداب و قانوني را رعايت نمي كنند، دو معضل اساسي امروز تهران هستند،‌ افزود: دوچرخه، مي تواند راه حل مشترک هم براي كاهش آلودگي هوا و هم براي كاستن از ترافیک از جمله مسائل و مشكلات موتورسيكلت ها باشد.

وي با تأكيد بر اين كه اگر مي خواهيم در سرنوشت خودمان و فرزندانمان مشاركت داشته باشيم، بايد از خودمان شروع كنيم، اضافه كرد: براي خروج از چرخه معيوبي كه نتيجه ای جز ترافيك و آلودگي هوا و آثار و عوارض ناشي از آن ندارد، بايد نسلي باشيم كه شروع كننده بسياري از اتفاقات و تحولاتی باشد که بتواند از ما برای نسل های آینده به یادگار بماند.

شبکه یکپارچه حمل و نقل شهری رمز توسعه پایدار شهرهاست

يكي از اعضاي هيأت هلندي كه سال ها مسئوليت حمل و نقل و ترافيك غرب اَمستردام پايتخت هلند را بر عهده داشته، سخنان خود را با اين پرسش از مسئولان حمل و نقل شهري پايتخت كشورمان آغاز كرد: شما چرا در تهران به ويژه در محدوده مركزي شهر تا اين اندازه خودروي شخصي در حال تردد داريد؟! و چرا تا اين تعداد خودرو در حاشيه خيابان های شهرتان پارك شده و دو طرف معابر شهري تان را اِشغال نموده است؟!

دِرك دِ جِي گر (DIRK DE JAGAR) با تقدير از اهتمام مديريت شهري تهران براي توسعه حمل و نقل پاك، پیاده سازی استراتژی شبکه یکپارچه استراتژي حمل و نقل شهری را رمز موفقيت در توسعه اصولی، متوازن و پایدار شهرها دانست و گفت: يكپارچگي سيستم حمل و نقل شهري، به نحوي كه شهروندان امكان برخورداري از مترو، بي آر تي، دوچرخه‌ سواري و پياده‌ روي را به صورت همزمان داشته باشند، به نحوی که  اين مدل‌ هاي حمل و نقلي يكديگر را پوشش داده و مكمل هم باشند،

وي در اين خصوص كه گفته مي شود چون دوچرخه سواران بيشتر در معرض آلودگي هوا هستند، و در هوای آلوده فعالیت فیزیکی می کنند، در نتیجه بيشتر از ديگر شهروندان آسيب ‌مي بيند، ضمن این که ميزان مصدوميت دوچرخه سواران بالاست، تأكيد كرد: ‌حتي اگر اين حرف درستی باشد، آثار مثبت دوچرخه سواري در زندگي شهري كه باعث سلامت و نشاط فردي شهروندان و ارتقاي كيفي زندگي جمعي در شهرها مي شود، با تأثيرات منفي احتمالي دوچرخه سواری قابل مقایسه نیست.

پیشنهاد مدل اسپانیایی برای توسعه دوچرخه سواری در تهران

اين متخصص هلندي با اشاره به اين که ممكن است در کل کلان شهر تهران نتوان دوچرخه سواري را توسعه داد اما در بسیاری از نقاط همچون محدوده بازار به صورت جدی مي توان روي اين موضوع برنامه ریزی نمود، اظهار كرد: ايمني دوچرخه سواران و عابران پياده به ويژه در تقاطع ها از اهميت ويژه اي برخوردار است و در توسعه دوچرخه سواري بايد كاملاً مورد توجه قرار گيرد.

جِي گر با بيان اين كه در حال حاضر يكي از مشكلات ما در هلند، اين است كه تعداد دوچرخه ها از تعداد جمعيت شهرهایمان بيشتر است و تأمين فضاي پارك برای انبوهی از دوچرخه ها، يكي از دغدغه هاي مسئولان شهري این کشور است، تصریح کرد: راه حل این موضوع، امکان استفاده از دوچرخه اشتراکی است، یعنی همین راهکاری که مسئولان شهری تهران نيز از طريق ايجاد خانه هاي دوچرخه، براي آن برنامه ريزي نموده اند.

وي در پایان با تأكيد بر اين كه تهران، شهر بسيار بزرگي است و از شبكه بندي شهري قابل قبولی برخوردار است، اضافه كرد: مدلي متشكل از شبكه اي از مسيرهاي عمودي و افقي که به صورت تار و پود در هم تنیده شده اند و به مدل اسپانيايي معروف است در تهران قابل اجراست، ضمن اين كه در تهران نیز همچون هلند، باید اولويت اول در تردد هاي شهري به پياده ‌ها و دوچرخه سواران داده شود.

 

 

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"