کد خبر: ۴۳۰۶۹۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۷ - ۰۲ مهر ۱۳۹۵
همزمان با آغاز مرحله اجرايي «طرح كاهش» در محدوده زوج و فرد اعلام شد
به گزارش خبرخودرو: بعد از كش و قوس هاي فراوان در مورد «طرح کاهش»، سرانجام مرحله ارشادي این طرح كه از نيمه شهريور آغاز شده بود، وارد مرحله اجرايي و عملياتي خود گرديد و از ابتداي مهر هر خودرويي كه در محدوده 80 کیلومتر مربعی زوج و فرد، فاقد مجوز معاينه فني از مراکز مجاز معاینه فنی باشد، دوربین های نصب شده در این محدوده شماره پلاک آنها را ثبت خواهند کرد و مبلغ 50 هزار تومان از سوی پلیس جريمه خواهند شد.

جريمه 50 هزار توماني در انتظار خودروهاي فاقد معاينه فني

به گزارش خبرخودرو: بعد از كش و قوس هاي فراوان در مورد «طرح کاهش»، سرانجام مرحله ارشادي این طرح كه از نيمه شهريور آغاز شده بود، وارد مرحله اجرايي و عملياتي خود گرديد و از ابتداي مهر هر خودرويي كه در محدوده 80 کیلومتر مربعی زوج و فرد، فاقد مجوز معاينه فني از مراکز مجاز معاینه فنی باشد، دوربین های نصب شده در این محدوده شماره پلاک آنها را ثبت خواهند کرد و مبلغ 50 هزار تومان از سوی پلیس جريمه خواهند شد.

 قائم مقام شركت كنترل كيفيت هواي پايتخت در مورد طرح کاهش گفت: بايد به جاي طرح هاي خلق الساعه، دنبال راه هايي برويم كه شهرهاي موفق جهان همان راه ها را رفته اند و امروز مشكل آلودگي هوای خود  را حل كرده اند و امروز دیگر با مسأله ای تحت عنوان آلودگی هوا رو به رو نیستند.

مهندس رضا شهيدزاده با اشاره به اين كه از اول مهر طرح كاهش به صورت قطعی آغاز شد و مرحله اول اين طرح با كنترل مجوز معاينه فني براي خودروهايي كه وارد محدوده زوج و فرد مي شوند شروع شده، اظهار كرد: انتظار مي رود در صورت اجراي دقيق و كامل مرحله نخست طرح مذكور، آلودگي هواي تهران 10 درصد كاهش پيدا كند.

شهيدزاده: پلاك گذاري موتورسيكلت هاي كاربراتوري از اول مهر ممنوع شد

قائم مقام شركت كنترل كيفيت هواي تهران با اشاره به اين كه سهم وسايل حمل و نقل موتوري از كل آلودگي هواي پايتخت بالاي 80 درصد است و آلاينده ترين وسايل نقليه، خودروها و موتورسيكلت هاي كاربراتوري هستند كه بيشترين آلودگي را توليد مي كنند، اظهار كرد: با اِعمال قانون در مورد خودروهاي فاقد معاينه فني، 10 درصد از آلودگي هواي تهران كم مي شود.

شهيدزاده با بيان اين كه البته سهم طرح كاهش در كاستن از آلودگي هواي تهران با برداشتن قدم هاي بعدي از جمله محدوديت تردد خودروهاي كاربراتوري بيشتر مي شود، تصريح كرد: در اين مرحله، فقط مجوز معاينه فني خودروها چك        مي شود و خودروهاي فاقد مجوز، اِعمال قانون مي شوند.

وي با تأكيد بر اين كه طرح كاهش در نهايت منجر به خودپالايي ناوگان خودرويي پايتخت و پالايش هواي تهران خواهد شد، اضافه كرد: البته پلاك گذاري موتورسيكلت هاي كاربراتوري نيز از اول مهر ممنوع شده و اين اتفاق، هم می تواند پیروزی بزرگي براي مديريت شهري باشد كه اين موضوع را پيگيري نمود و هم می تواند خبر خوبي براي شهروندان باشد كه از این به بعد،    مي توانند اميدوار باشند که دیگر منابع جدید تولید آلودگی، به منابع موجود آلوده کننده هواي شهرشان اضافه نمی شود. 

حسيني منش: عدد يك را به 2000112 پيامك كنيد تا از مراکز معاینه فنی خلوت مطلع شوید

مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران نيز با تأكيد بر الزام انجام معاينه فني براي خودروهای 5 سال و بیشتر، از تردد يك ميليون و 800 هزار خودروی با عمر بالاي 5 سال در تهران خبر داد و گفت: از اين تعداد، تنها دو سوم يعني يك ميليون و 200 هزار خودرو داراي معاينه فني و يك سوم يعني 600 هزار خودرو نیز فاقد معاينه فني هستند.

مهندس نواب حسيني منش با اشاره به اين كه در فازهاي بعدي طرح كاهش، نظارت بر موتورسيكلت هاي آلاينده به عنوان يكي از منابع بزرگ آلودگي هواي تهران در دستور كار قرار خواهد گرفت، اظهار كرد: معضل اصلي در خصوص موتورسيكلت ها، عدم ارتباط بين پلاك موتور و مالک آنهاست و براي همين، شاهد رسوب انبوه موتورسيكلت هاي توقيف شده در پاركينگ ها هستيم.

وي با بيان اين كه مراجعات به مراكز معاينه فني تهران در شهريور سال جاری نسبت به شهريور سال گذشته، بالغ بر 280 درصد افزايش پيدا كرده و 39 خط معاينه فنی، آماده پاسخگويي به مراجعات شهروندان هستند، تصريح كرد: در حال حاضر، ميانگين زمان انتظار در مراكز معاينه فني، زير 2 ساعت است و شهروندان مي توانند با ارسال عدد يك به سامانه 2000112 از مراكزي كه زمان انتظار در آنها كمتر است، مطلع شوند.

سرهنگ عابدي: 60 درصد موتورسيكلت هاي تهران مسافربرند

از سوي ديگر، جانشين رييس پلیس راهور پایتخت نيز با تأكيد بر لزوم اخذ معاينه فني جهت خودروهای بیش از 5 سال براي ورود به محدوده زوج و فرد، از جريمه 50 هزار توماني خودروهاي فاقد معاينه فني خبر داد و گفت: در حال حاضر، 60 درصد موتورسيكلت هاي تهران در حال مسافربري هستند، در حالی كه موتورها از منابع مهم آلاینده هوای تهران محسوب مي شوند.

گفتني است برابر اعلام قبلی، مرحله اجرايي طرح كاهش از اول مهر آغاز شده که بر اساس آن، براي تردد خودروهای 5 سال و بیشتر در محدوده زوج و فرد، علاوه بر انطباق پلاك خودروها با روزهاي هفته، داشتن مجوز معاينه فني نيز الزامي است و اجراي موفق اين طرح كه به صورت مستقيم با سلامت شهروندان سر و كار دارد، با همكاري خود شهروندان امكان پذير است.

روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در پايان از رانندگان تهرانی درخواست كرد که به منظور مشاركت در طرح كاهش به عنوان طرحي «سلامت محور» كه در سلامتي خود آنها مؤثر است، هر چه زودتر به مراكز معاينه فني مراجعه نموده و قبل از مراجعه، عدد يك را به سامانه 2000112 ارسال نمايند تا از مراکزی که خلوت تر هستند، مطلع شوند.

 

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"