کد خبر: ۴۲۹۲۹۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۱ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۵

5 قرارداد با خودروسازان خارجی منعقد می شود

به گزارش خبرخودرو، رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع از امضای پنج قرارداد ساخت و تولید خودروسازان داخلی با شرکت های بزرگ خودروسازی آسیایی و اروپایی تا پایان سال خبر داد.

منصور معظمی در جلسه خبری امروز با اشاره به اینکه تاکنون دو قرارداد خودروسازان داخلی با خودروسازان خارجی نهایی و امضا شده است ، افزود :‌ دو قرارداد بین ایران خودرو و پژو و سایپا با سیتروئن امضا شده است و به زودی نهایی می شود.

وی گفت :‌ یک قرارداد دیگر که به زودی امضا خواهد شد بین یک شرکت خصوصی خودرو ساز با کشور آلمان است.

رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع افزود : تلاش می کنیم با شرکت های خودروسازی آسیایی نیز قراردادهایی داشته باشیم.

معظمی تاکید کرد : در قراردادها هر آنچه را که به نفع بنگاه اقتصادی باشد ، تشویق خواهیم کرد و تلاش شده است در قراردادها از حداکثر توان و ظرفیت داخلی استفاده شود.

معظمی گفت : با خودروسازانی در حال مذاکره هستیم که از بهترین خودروسازان جهان اند.

وی درباره روند تولید خودروهای داخلی افزود : موظفیم خودروی خوب و با کیفیت در کشور تولید کنیم که با قیمت مناسب باشد و مردم توان خرید آن را داشته باشند.

رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع گفت :‌ با پیگیری ها و بازرسی های انجام شده با قاطعیت اعلام می کنم کیفیت خودروی تولید داخل در مقایسه با گذشته بسیار بهتر شده است اما به این معنا نیست که مشکل نداریم.

معظمی تاکید کرد ‌: آنچه که امروز تولید می شود با آنچه که باید باشد فاصله قابل توجهی دارد و ما موظفیم از خودروسازان بخواهیم تا استانداردهای کیفیت را رعایت کنند.

وی گفت : برای ارتقای کیفیت باید مثل کشورهای برزیل ، ترکیه، کره و چین با شرکت های بزرگ صاحب نام برای تولید خودرو مشارکت کنیم ، امروز چینی ها سالانه 21 میلیون دستگاه و ترکها 3 میلیون دستگاه خودرو با مشارکت شرکت های بزرگ تولید می کنند در حالی که خودروسازان داخلی سال گذشته کمتر از یک میلیون دستگاه تولید کردند.

رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع افزود : اصلا در خودروسازی بحرانی نمی بینم بلکه آنچه وجود دارد رونق است و امسال اگر در بازار تقاضا باشد امکان تولید خودرو تا یک میلیون و 500 هزار دستگاه نیز وجود دارد .

معظمی درباره واگذاری سهام سازمان گسترش و نوسازی صنایع در شرکت های خودرو سازی گفت : ما تصمیم گیر نیستیم اما اگر دولت تصمیم بگیرد حتما اجرا می کنیم.

* در فروش سهام خودروسازی تابع دولت هستیم

رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با بیان اینکه رقیب بخش خصوصی نیستیم و حمایت هم می کنیم ، تاکید کرد : در فروش سهام خودروسازی تابع دولت هستیم.

منصور معظمی با اشاره به اینکه سازمان گسترش و نوسازی صنایع (ایدرو) قرار نیست کارخانه داری یا کارخانه دولتی ایجاد کند ، افزود : سازمان باید از بخش خصوصی برای نقش افرینی در صنعت حمایت کند.

وی گفت : توسعه ، نوسازی و بهره برداری از صنایع بر اساس قانون  وظیفه ملی (ایدرو) بوه است و ما تلاش داریم به این مهم بازگردیم.

رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع در خصوص اعلام رئیس شورای رقابت برای واگذاری سهام این سازمان در صنعت خودرو افزود : رئیس شورای رقابت در اعلام این مطلب دقت کافی نکرده است ، مدیریت شرکت های خودروساز نه در اختیار (ایدرو) است و نه در اختیار وزارت صنعت ، معدن و تجارت بلکه فقط یک عضو در هیئت مدیره شرکت های خودروسازی دارد و وزارتخانه نیز سیاستگذار است.

معظمی تاکید کرد ‌: بر اساس قانون اصل 44 قانون اساسی ، صنایع و واحدها می توانند تا  20 درصد سهم بازار را داشته باشند و در صنعت خودرو سهم بازار دولت در تولید 13 درصد ، ارزش تولید  7 درصد و ظرفیت تولید نیز 14 و نیم درصد است که بسیار کمتر از آن چیزی بوده که قانونگذار پیش بینی کرده است .

وی از نحوه واگذاری سهام شرکت های خصوصی انتقاد کرد و گفت :‌در  واگذاری هاحقوق دولت رعایت نشده است بنابراین باید واگذاری ها ، ارزیابی و حق دولت نیز محقق شود.

رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع (ایدرو) حمایت از صنایع های تک ‌(فناوری برتر) را از اولویت های این سازمان دانست و افزود : بسیاری از طرح های بزرگ احیا شد و بخشی دیگر نیز قرار است با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در قالب حمایت از شرکت های دانش بنیان اجرا شود.

معظمی گفت : حدود 2700  شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد که نیازمند توجه جدی هستند.

وی افزود : سازمان گسترش و نوسازی صنایت (ایدرو)  در صنایع دریایی، صنایع نفت  ، گاز و پتروشیمی ، صنایع ریلی و صنایع هوایی فعالیت خواهد کرد .

رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع (ایدرو) گفت : صنایع نفت و پتروشیمی به کشتی نیاز دارد بنابراین قصد داریم برای ساخت و تامین کشتی با کشتی سازان معروف جهان با همراهی شرکت ملی نفت و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی وارد مذاکره شویم.

معظمی افزود : در صنایع ریلی نیز قرار است با مشارکت دو شرکت بزرگ واگن ساز جهان ساخت  2 هزار واگن مسافربری ویژه کلان شهرها با همکاری وزارت کشور آغاز شود.

وی گفت : در صنایع نفت و گاز نیز در حال نهایی کردن طرح های مشترک با وزارت نفت هستیم و امیدواریم تا دو ماه آینده برای اجرای طرح توسعه فاز 14  پارس  جنوبی به نتیجه برسیم.

رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع (ایدرو) افزود : برای اجرای طرح های مشترک در فازهای 17 و 18 پارس جنوبی مشکل خاصی نداریم و بسیاری از قطعات ساخته شده و بخشی دیگر نیز در بنادر موجود است و با همکاری شرکت ملی نفت ایران وارد خواهد شد.

معظمی گفت : فازهای  17 و 18 پارس جنوبی تا پایان امسال وارد مرحله بهره برداری می شود.

وی درباره تاخیر سازمان گسترش و نوسازی صنایع (ایدرو) در ساخت و احداث فاز 14 پارس جنوبی تصریح کرد : ساخت و احداث فاز 14 پس از برجام در اولویت وزارت نفت قرار گرفت بنابراین باید خود را با این برنامه هماهنگ می کردیم و این مسئله سبب ایجاد فاصله زمانی اجرای  2 تا3 ماه شد ، گرچه تاخیر پذیرفتنی نیست اما جبران می کنیم.

رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع (ایدرو) افزود : این سازمان در اجرای طرح های توسعه نفتی با وزارت نفت مشارکت می کند و اولویت سازمان اتمام طرح ها و تحویل آن به وزارت نفت است.

معظمی همچنین از ساخت و تولید بالگرد خبر داد و گفت : چگونگی اجرای این طرح به زودی اعلام می شود.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"