کد خبر: ۴۲۲۰۸۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۸ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۵
به گزارش خبر خودرو، نایب رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازی خودرو کشور گفت : در حال حاضر تعدادی از قطعه سازان قطعات خودرو را وارد می کنند و به عنوان تولید داخل به خودروسازان می دهند.

بررسی سیر واردات قطعات در شورای سیاست گذاری خودرو

به گزارش خبر خودرو، نایب رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازی خودرو کشور گفت : در حال حاضر تعدادی از قطعه سازان قطعات خودرو را وارد می کنند و به عنوان تولید داخل به خودروسازان می دهند.

احمد رضا رعنایی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو افزود : البته خودروساز نیز نسبت به قطعات  وارداتی را که از قطعه ساز و زنجیره تامین دریافت می کنند آگاهی دارد اما تلویحا به این مساله توجهی نمی کند و صرفا به دنبال تامین قطعات مورد نیاز بوده و اینکه قطعات از کجا تامین می شود اهمیتی برای خودروسازان ندارد.

وی مشکل اصلی در این زمینه را هزینه بالای تولید در داخل دانست و گفت : هنگامی که قطعه ای وارد می کند از آنجا که هزینه تولید برای قطعه سازان بسیار بالاست و نمی توانند با هزینه های قطعات وارداتی رقابت کند ترجیح  می دهد به جای تولید قطعات را وارد نماید در این شرایط به تدریج نفس  عمل تولید در کشور که دستیابی به خودکفایی است از بین می رود و مجددا وابستگی کشور قطعی می شود.

وی گفت : متاسفانه واردات قطعات ضمن اینکه نیروی کار در کشور را به تدریج تضعیف می کند جریان تولید و خودکفایی را کم کم از بین خواهد برد.

وی افزود : هر ساله علاوه بر نرخ تورم ، افزایش حقوق و دستمزد و حامل های انرژی را در کشور داریم در حالی که نرخ دلار در 4 سال اخیر تقریبا تغییرات زیادی نداشته از این رو کالایی که وارد شده نرخ نسبتا ثابتی را داشته اما نرخ کالای تولیدی متاثر از نرخ تورمی که در دو سال اخیر وجود دارد درصد زیادی افزایش داشته است.

وی خاطر نشان کرد : متاسفانه وجود چنین شرایطی ،انگیزه ای گردیده تا برخی از تولید کنندگان منفعت طلب که بیشتر به دنبال تجارت هستند تا تولید ، قطعات را وارد کنند و با توجه به ارتباط نزدیکی که با خودروسازان دارند این قطعات در زنجیره تامین شرکتها و خط تولید خودروسازان وارد کردند مسلما استفاده از این نوع قطعات به جهت کیفیت پایین ، تبعاتی را برای کشور و همچنین صنعت قطعه سازی به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه برخی خودروسازان نیز وارد کننده قطعات هستند افزود : البته در سنوات گذشته گاها قطعاتی را خودروسازان وارد و در زنجیره تامین استفاده می کردند البته واردات قطعه توسط خودروسازان بیشتر در سالهای قبل و به جهت مشکل نقدینگی و افزایش بدهی به قطعه سازان صورت گرفته است.

 نایب رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازی خودرو کشور تصریح کرد : در سالهای گذشته خودروسازانی که از توان مالی کافی برای خرید قطعات برخوردار نبودند تا مطالبات  قطعه سازان را پرداخت کنند و بدهی آنها به قطعه سازان رقم بالایی گردید از برخی کشورها مانند  چین به صورت  6 ماهه و یک ساله خرید می نمودند و به جای اینکه میزان بدهی خود به قطعه سازان را پرداخت کنند و مابقی قطعات مورد نیاز را تامین کنند به دنبال آن بودند تا قطعاتی را با باز پرداخت 6 ماه تا یک سال وارد نمایند.

رعنایی تصریح کرد : البته این مساله در جلسات شورای سیاست گذاری خودرو بارها مطرح شده و از سوی وزارت صنعت و معدن نیز تا حدودی با این مساله برخورد شده است .

وی تاکید کرد : قطعا توسط انجمن و سایر مجاری موضوع واردات قطعه توسط برخی قطعه ساز نماها و خودروسازان را پی گیری خواهیم کرد تا سهم قطعه سازان داخلی از تولید در کشور کوچک و کوچکتر نشود.

وی اظهار داشت : اینکه تا چه میزان موفق شویم و تا چه اندازه خودروسازان به این مساله تن دهد و وزارتخانه حمایت کند همگی مواردی است که اما و اگر های زیادی دارد .

وی گفت : امید است مدیران شرکتهای خودروسازی و قطعه سازی تن به این قضایا داده و به منافع ملی کشور و جلوگیری از خروج ارز و حفظ نیروی اشتغال در کشور و تکنولوژی تولید و تلاشی که برای دستیابی به خودکفایی کشیده شده توجه نموده و تلاش نمایند تا  به تولید داخل بها دهند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"