کد خبر: ۳۹۸۶۱۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۸ - ۱۲ تير ۱۳۹۵
به گزارش خبر خودرو، رئیس انجمن وارد کنندگان خودرو از افزایش 57 درصدی واردات خودرو در سال جاری خبر داد و گفت : با توجه به آمار واردات خودرو در سال جاری نسبت به سال گذشته می توان پیش بینی نمود که امسال واردات خودرو نسبت به سال گذشته روند افزایشی داشته باشد.

بیشترین سهم واردات خودرو مربوط به چه برندهایی است ؟

به گزارش خبر خودرو، رئیس انجمن وارد کنندگان خودرو از افزایش 57 درصدی واردات خودرو در سال جاری خبر داد و گفت : با توجه به آمار واردات خودرو در سال جاری نسبت به سال گذشته می توان پیش بینی نمود که امسال واردات خودرو نسبت به سال گذشته روند افزایشی داشته باشد.

فرهاد احتشام زاده در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو افزود : البته مقایسه امار واردات خودرو در ماه اول نسبت به ماه دوم سال جاری نشان می دهد که شدت واردات خودرو در حال کاهش است بنابراین دو ماه قطعا زمان مناسبی نیست برای پیش بینی وضعیت واردات در تا پایان سال نخواهد بود.

وی گفت : با بررسی آمار واردات خودرو در خرداد ماه می توان جریان واردات خودرو در سال جاری را پیش بینی نمود که آیا رو به رشد بوده و یا کاهش خواهد داشت.

وی گفت : در 2 ماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل میزان واردات خودرو بیشتر است به طوری که آمارها حاکی از آن است که در دو ماهه اول سال 94 حدود 4 هزار و 366 دستگاه خودرو وارد شده در حالی که در سال جاری این آمار  6 هزار و854 دستگاه خودرو را شامل شده است ضمن اینکه در 2 ماهه اول سال 93 نیز ، 13 هزار و 31 دستگاه خودرو وارد کشور شده است. از این رو آمار ها نشان می دهد که در دو ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 57 درصد واردات خودرو رشد داشته است.

وی همچنین در خصوص واردات خودروهای آمریکایی یاد آور شد : از ابتدای امسال هیچ خودروی آمریکایی وارد کشور نشده است و بر اساس سیاست های دولت همچنا واردات این خودروها ممنوع است.

وی با توجه به علت رشد واردات خودرو در دو ماه اول امسال نسبت به سال قبل گفت : بسیاری از خودروهایی که در این مدت وارد شده در سال گذشته ثبت سفارش شده و در گمرکات بوده و تنها ترخیص آنها در سال جاری رخ داده است ضمن اینکه بخش دیگری از خودروهایی که وارد شده طبیعتا ناشی از تقاضای بازار بوده و بواسطه شرایط فروشی که برای خودروهای وارداتی در نظر گرفته شده بود و اکثرا در قالب تسهیلات فروشی بوده که در انتهای سال قبل در نظر گرفته شده بود و اکثر آنها سر رسیدشان در سه ماهه اول امسال بوده است بنابراین بخشی از خودروهایی که امسال وارد شده بواسطه رفع تعهداتی است که از قبل ایجاد شده است.

وی افزود :  بخش سوم واردات خودرو در دو ماه اول امسال بر اساس پیش بینی تقاضای بازار در ماههای آتی و به منظور تقاضای فعلی و عادی بازار وارد بوده است.

رئیس انجمن وارد کنندگان خودرو همچنین با توجه به موضوع ساماندهی واردات خودرو توسط دولت اظهار داشت : بودجه 95 نشان نمی دهد که واردات خودرو در حال ساماندهی است بنابراین با توجه به اینکه واردات خودرو در این دو ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته رشد کرده پس طبعا نمی توان انتظار کاهش واردات خودرو را در سال جاری داشت .

احتشام زاده گفت : بر استراتژی صنعت خودرو تا سال 1404 میزان واردات نسبت به تولید باید به 10 درصد برسد این در حالی است که این عدد در سال 94 نزدیک به 4 درصد بوده است بنابراین تا دستیابی به میزان وارداتی که در سند استراتژی صنعت خودرو تعیین گردیده همچنان فاصله زیادی وجود دارد.

وی افزود : البته این  مساله نیاز به بررسی بیشتر بازار و از سویی افزایش میزان واردات دارد ضمن اینکه دستیابی به این ارقام مستلزم زیر ساخت های خاص خود نیز است.

وی در ادامه با اشاره به برخی از اخبار مبنی بر آمار بالای واردات  خودروهای چینی در سال جاری گفت : در میان 5 برندی که در سال 94 و 95 بیشترین سهم واردات را داشتند خودروهایی با برند چینی وجود ندارند.

وی گفت : کیا ، هیوندایی ، تویوتا ،  سورنتو ، لکسوس و بی ام و ، بنز و میتسوبیشی  8 برندی است که بیشترین سهم واردات را در دو ماه نخست سال گذشته داشته که البته در سال جاری نیز با تغییر در جایگاه برخی برندها بر اساس میزان واردات کما کان همین برندها در اولویت و بیشترین سهم واردات در سال جاری قرار دارند.

وی همچنین با اشاره به افزایش قیمت خودروهای وارداتی در هفته های اخیر خاطر نشان کرد : قیمت خودروهای وارداتی متاثر از پارامترهای هزینه و تعرفه است که البته در این زمینه تغییری صورت نگرفته است ، پارامتر بعدی در این ارتباط موثر است نرخ ارز دولتی و آزاد است که البته در هر دو بخش در ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته ایم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"