کد خبر: ۳۹۶۰۶۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۸ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
به گزارش خبر خودرو، با وجود نگرانی هایی که در خصوص تاثیر آزادسازی قیمت خودرو بر بازار خودرو مطرح می گردید خوشبختانه شرایط فعلی بازار حاکی از آن است که نه تنها خروج قیمت دو خودرو از جریان قیمت گذاری تاثیری بر قیمت آنها در بازار نداشته بلکه گاها کاهشی را در بازار این خودروها شاهدیم این در حالی است که ...

تداوم قیمت گذاری ، ترمزی برای حضور سرمایه گذاران خارجی در صنعت خودرو

به گزارش خبر خودرو، با وجود نگرانی هایی که در خصوص تاثیر آزادسازی قیمت خودرو بر بازار خودرو مطرح می گردید خوشبختانه شرایط فعلی بازار حاکی از آن است که نه تنها خروج قیمت دو خودرو از جریان قیمت گذاری تاثیری بر قیمت آنها در بازار نداشته بلکه گاها کاهشی را در بازار این خودروها شاهدیم این در حالی است که دبیر انجمن خودروسازان ایران ضمن تاکید بر آزادسازی قیمت خودرو ، معتقد است که باید ازتجربه سالهای گذشته استفاده کرد چرا که تجربه سالهای 73 تا 84 نشان می دهد که با واگذاری قیمت خودرو به خودروسازان ، کمترین افزایش سالانه قیمت در خودروها اتفاق افتاده است.

احمد نعمت بخش در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو با اشاره به وجود  بوروکراسی تعیین فرمول و قیمت خودرو در شورای رقابت اظهار داشت : تولید کنندگان و به خصوص خودروسازان از بوروکراسی موجود اداری در کشور رنج می برند و این مطلب خوشایند آنان نیست.

وی با اشاره به تصمیم اخیر شورای رقابت در خصوص قیمت خودرو اظهار داشت : خوشبختانه  به نظر می رسد شورای رقابت با تغییر نمایندگان دستگاهها با مساله قیمت گذاری خودرو عاقلانه تر برخورد نموده است ضمن اینکه این شورا اعلام کرده که برای سایر خودروهای داخلی به جزء محصولات ایران خودرو و سایپا به جهت وجود رقیب وارداتی در بازار نیازی به قیمت گذاری نیست و قیمت ها توسط خود شرکتها تعیین شود.

وی همچنین به تاثیر اقدام شورای رقابت در آزادسازی قیمت  دو خودرو تندر 90 اتومات و دنا بر قیمت آنها در بازار پرداخت و تصریح کرد : این تصمیم در حالی صورت گرفته که تصور عموم بر این بود که با واگذاری قیمت خودرو به شرکتها ، خودروسازان افزایش قیمت آنچنانی را اعمال خواهند کرد در حالی که وضعیت فعلی بازار قیمت این خودروها خلاف این موضوع را نشان می دهد.

دبیر انجمن خودروسازان ایران در ادامه با اشاره به مجوز افزایش قیمت خودرو محصولات دو خودروساز بزرگ کشور توسط شورای رقابت یاد اورشد : علی رغم مجوز افزایش قیمت توسط شورای رقابت اما خودروسازان با توجه به قیمت خودروی رقبای خود در بازار برای هر نوع خودرو و میزان هزینه های تولید و قدرت خرید مصرف کنندگان افزایش قیمت ها را اعمال می کنند.

نعمت بخش افزود : خوشبختانه وضعیت کنونی قیمت ها در بازار ، اظهارات خودروسازان را مبنی بر اینکه با واگذاری قیمت خودرو به حاشیه بازار قیمت خودرو نباید نگرانی نسبت به افزایش قیمت خودرو داشته باشد را تایید می کند .

وی با اشاره به برخی اظهارات مبنی بر عدم تاثیر آزادسازی قیمت در شرایط رکود در بازار گفت : بارها با اعداد و ارقام این مساله ثابت شده است که هیچ زمان خودروساز حاضر نیست با کاهش تولید ، قیمت خودرو را افزایش دهد بنابراین این گونه اظهارات اصولا درست و منطقی نیست.

وی با بیان اینکه همواره خودروسازان بر اساس نیاز و کشش بازار و میزان تقاضا ، تولید می کنند ، تصریح کرد : البته خودروسازان در همین مدت بسیار کم ثابت کردند در صورتی که قیمت خودرو به بازار واگذار شود نسبت به قیمت ها و مصرف کنندگان بی انصافی نخواهند کرد.

وی گفت : قطعا ادامه قیمت گذاری خودرو به نوعی ترمزی برای حضور سرمایه گذاران خارجی در این صنعت است از این رو انتظار می رود که شورای اقتصاد بنا به نامه نگاری بسیاری که انجمن خودروسازان و وزیر صنعت ، معدن و تجارت داشتند موضوع خروج انحصار از بازار خودرو را در دستور کار قرار داده و مصوبه انحصار در بازار خودروهای سواری را لغو نماید.

وی افزود : امروز وضعیت کنونی قیمت ها و عدم اعمال قیمت ها نشان می دهد که خودروسازان هوای مصرف کنندگان را داشته و به ضرر آنها اقدامی انجام نخواهد داد.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"