کد خبر: ۳۹۰۰۲۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۸ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
به گزارش خبر خودرو، از ابتدای امسال شاهد نوسانات و افزایش و کاهش های بسیاری در قیمت سهام شرکتهای خودرویی هستیم چنانچه سهام خودرویی ها هر روز شرایط متفاوتی را تجربه می کند و گاهی با صف خرید و گاها با صف فروش مواجه می شود.

هفته متفاوت بازار سهام شرکتهای خودرویی

 

به گزارش خبر خودرو، از ابتدای امسال شاهد نوسانات و افزایش و کاهش های بسیاری در قیمت سهام شرکتهای خودرویی هستیم چنانچه سهام خودرویی ها هر روز شرایط متفاوتی را تجربه می کند و گاهی با صف خرید و گاها با صف فروش مواجه می شود.

به گفته کارشناسان، اخبار ورود سرمایه گذار خارجی و افزایش سرمایه شرکتها تاثیر زیادی بر روی سهام شرکتهای خودرویی گذاشته است چنانچه این شرایط موجب عدم تعادل در بازار سهام شرکتهای خودرویی شده است چنانچه یک روز با  100 میلیون صف خرید مواجه شده و روزی دیگر با 100 میلیون صف فروش روبرو است.

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو با توجه به وضعیت کنونی حاکم بر سهم شرکتهای خودرویی گفت : با وجود شرایط متفاتی که بر بازار سهام شرکتهای خودرویی حاکم است اما در روز گذشته نیز بیشترین حجم و ارزش معاملات مربوط به دو گروه ایران خودرو و سایپا بود که بیش از 100 میلیون سهم در این مدت معامله شد.

کیوان شیخی افزود : البته در یک هفته اخیر روزانه حداقل میلیارد سهم در گروه خودرویی معامله شده است.

وی گفت : متاسفانه این روزها اظهار نظر هر مقام مسئولی سهام شرکتهای خودرویی با صف خرید و یا فروش مواجه می کند و این قطعا برای بازار سرمایه بسیار مضر است.

وی  افزود : در هفته گذشته دو بازار متفاوت را برای خودروسازان شاهد بودیم  اوایل هفته منفی و اواخر هفته مثبت که این مساله به عدم شناخت دقیق سرمایه گذاران از گروه خودرو و این صنعت باز می گردد.

وی تاکید کرد : عدم شناخت و هیجانی رفتار کردن سرمایه گذاران و اعتبار گرفتن نا بجا توسط مشتریان همگی از بیماری های بازار سرمایه است این در حالی است که در هیچ کجای دنیا چنین روالی مرسوم نیست .

وی گفت : افسانه سرایی هایی در ذهن سرمایه گذاران سهام شرکتهای خودرویی است که گاها خودروسازان داخلی را همتراز بزرگترین شرکتهای خودرویی دنیا و گاهی بسیار کمتر از یک شرکت کوچک تولیدی تصور می کنند.

وی افزود : هر چند گروه خودرویی مستعد جذب سرمایه گذاری خارجی است اما قطعا مستعد آن نیست که به عنوان لیدر بازار سرمایه شناخته شوند هر صنعتی پتانسیل خاص خود را داشته و از میزان جذب ، ظرفیت و سود اوری  لازم را برای سهام داران خود برخوردار است و نباید چنین تصور شود که یک صنعت می تواند کل بازار سرمایه را پوشش دهد.

وی گفت : البته این وضعیت برای بازار سم است و چنین بازاری سرمایه گذاران را هیجانی می کند و در چنین بازاری همواره سرمایه گذاران بازنده اصلی خواهند بود چرا که با دید منطقی و درست وارد بازار سرمایه نشدند از دید هیجانی و اخبار کاذب  و غیر تایید شده بر روی سهام شرکتهای بورسی حرکت می کنند و در نهایت این وضعیت منجر به شناسایی زیان خواهد شد و از سویی موجب فرار نقدینگی هایی که با هزاران امید وارد بازار سرمایه شدند می شود.

این کارشناس ارشد بازار سهام افزود : متاسفانه سرمایه گذاری در بازار بورس در حال تغییر است و این می تواند زنگ خطری  برای بازار سرمایه باشد.

شیخی افزود : در صورتی که وضعیت باثباتی را در بازار سرمایه خواهیم داشت که سرمایه گذاران با دید باز و بر اساس بنیه و سودآوری شرکتها وارد بازار سرمایه شوند و نه بر اساس اخبار .

وی با اشاره به آینده روشن شرکتهای خودرویی در بازار سهام اظهار داشت : پتانسیل جذب سرمایه گذار خارجی مسلما آینده خوبی برای سهام شرکتهای خودرویی رقم خواهد زد اما شرایط کنونی و نوساناتی که وجود دارد دستیابی به این شرایط کمی دشوار کرده است.

وی گفت : متاسفانه سرمایه گذاران مجال نمی دهند که شرکتها خودرویی بتوانند کارهای خودشان  را بر روال عادی انجام دهند و بیشتر سرمایه گذاران شرایط سختی برای سهام شرکتهای خودرویی ایجاد کرده اند به جای اینکه کمک کننده باشند.

 

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"