کد خبر: ۳۸۹۵۰۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۲ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵
به گزارش خبرخودرو ،مهندس تشکری هاشمی با بیان این که اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) که امسال را سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» تعیین فرموده اند، با نصب پلاکارد و پارچه نوشته عملی نمی شود، تصریح کرد: تحقق منویات معظم له با مدیریت جهادی از نوع اقداماتی که ...

مجلس دهم از توسعه حمل و نقل عمومی پایتخت حمایت کند

به گزارش خبرخودرو ،معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران از مجموعه نمايشگاهي «شهر آفتاب» به عنوان اولين نمايشگاه بين المللي استاندارد ايران نام برد و گفت: البته مهم ترين بخش كار این پروژه عظیم، تسهيل در حمل و نقل  بازديد كنندگان از آن و تأمين ارتباط مجموعه نمايشگاهي مذکور با مركز شهر بود.

سيد جعفر تشكري هاشمي افزود: با توجه به اين كه مترو به عنوان مهم ترين و بهترين مُد حمل و نقلي محسوب مي شود، ‌در انتهاي جنوبي خط يك، شاخه اي را تكميل كرديم كه از ايستگاه متروی شاهد به سمت نمايشگاه شهر آفتاب توسعه پيدا كرد و شهروندان با استفاده از خطوط مترو از هر نقطه شهر، مي توانند وارد شبكه مترو شده و با ورود به خط يك از طريق ايستگاه متروي شهر آفتاب، داخل نمايشگاه پياده شوند.

 وی با اعلام اين كه با حمایت دولت، خط متروي شهر آفتاب تا بهار 96 به فرودگاه حضرت امام (ره) مي رسد و اساساً مهم ترين برنامه مديريت شهري، توسعه حمل و نقل عمومي با تأكيد بر حمل و نقل ريلي است، تأكيد كرد: در زمينه ساخت مترو، حداقل 100 سال از شهرهاي پيشرفته دنيا عقب هستيم اما با خيزي كه در زمينه توسعه مترو برداشته ایم،‌ اميدواريم تا پايان سال 96 به شهرهايي كه قدمت مترو در آنها به 150 سال مي رسد، برسيم و بتوانيم عقب ماندگي تاريخي خود را در این زمینه جبران كنيم.

اتمام خط 7 مترو تا پایان سال 95 و خط 6 مترو تا پایان سال 96

معاون شهردار تهران در خصوص برنامه هاي مديريت شهري براي توسعه متروي تهران گفت: در حال حاضر 188 كيلومتر متروي در دست بهره برداري در تهران داريم كه همین میزان هم جهش خوبي است اما جهش اصلی و برنامه مفصل ما، آماده سازي خط 7 مترو تا پايان سال 95 و بهره برداری از خط 6 مترو تا پايان سال 96 است.

مهندس تشكري هاشمي با اشاره به اين كه خط 7 مترو از بلوار هجرت در بزرگراه بسيج آغاز شده و به ميدان صنعت منتهي    مي شود، اظهار كرد: اين خط از بزرگراه شهيد محلاتي، ميدان قيام، خيابان های مولوي و هلال احمر، بزرگراه شهيد نواب صفوي و بزرگراه شهيد چمران عبور مي كند و به ميدان صنعت مي رسد، ضمن اين كه در فاز دوم به سمت كن ادامه مسير    مي دهد.

وي با بيان اين كه خط 6 مترو نيز از جنوب شرق تهران آغاز شده و به شمال غرب شهر منتهي مي شود، تصريح كرد: اين خط كه از بزرگراه دولت آباد شروع مي شود، از بزرگراه بعثت، خيابان خاوران، خيابان 17 شهريور، ميدان امام حسين (ع)، ميدان سپاه و پارك لاله عبور می کند و به شمال غرب تهران مي رسد و معكوس خط 3 مترو است که از جنوب غرب تهران به شمال شرق شهر كشيده شده است.

56 درصد تهران تحت پوشش مترو قرار می گیرد

معاون شهردار تهران با اشاره به اين كه با جهش در توسعه مترو و تكميل اين خطوط، عملاً 56 درصد از شهر تهران تحت پوشش مترو قرار مي گيرد، اظهار كرد: طول خطوط 6 و 7 مترو و نيز متروي فرودگاه حضرت امام (ره)، مجموعاً 100 كيلومتر است كه با احتساب اين خطوط، طول خطوط متروي تهران در پايان سال 96 در مجموع به 288 كيلومتر مي رسد.

مهندس تشكري هاشمي با بيان اين كه امروز تهران یکی از 5 یا 6 شهر بزرگ دنيا در زمينه توسعه زيرساخت هاي مترو است، تصريح كرد: تهران در بين شهرهاي در حال توسعه، وضعيت بسيار خوبي دارد و البته در حال نزدیک شدن به شهرهاي توسعه يافته اروپايي و شرق آسيا كه 300 تا 400 كيلومتر مترو دارند، هستیم و تا یکی دو سال دیگر، شانه به شانه آنها مي ساييم.

وي در خصوص سرفاصله حركت قطارهاي مترو نيز با اعلام اين كه در حال حاضر ميانگين ورود قطار به ايستگاه هاي مترو حدود 4 دقيقه است كه البته به دليل كمبود واگن، این میانگین در خط 4 حدود 8 دقيقه و در خط 3 حدود 15 دقيقه است، گفت: امروز توانسته ايم در واگن سازي متروي تهران تا 60 درصد توليدات خود را بومي كنيم و تكيه اصلی مان بر توليد داخلي است، ضمن اين كه اراده مديريت شهري بر این اساس استوار است كه در دو سال پيش رو، 1200 دستگاه واگن جديد را وارد ناوگان ريلي تهران نماید و در اين صورت، سرفاصله حرکت قطارها در همه خطوط متروي تهران به 4 دقيقه مي رسد.

افزایش 5 برابری مسافران مترو ظرف 10 سال

معاون شهردار تهران با اشاره به اين كه ساخت مترو، كاري بسيار پر هزينه و زمان بر است و در حال حاضر نمي توانیم ادعا كنيم که به متروي آرماني و ایده آل رسيده ايم، اظهار كرد: البته نسبت به گذشته خيلي تفاوت كرده ايم، چرا كه 10 سال پيش، تهران 79 كيلومتر مترو داشت كه تنها 34 كيلومتر آن زير زمين بود و نيز فقط 320 دستگاه واگن و 36 ايستگاه مترو داشتيم.

مهندس تشكري هاشمي با بيان اين كه البته امروز متروي تهران با گذشته نه چندان دور خود، بسيار تفاوت كرده و سهم آن از جا به جایی های روزانه پایتخت از کمتر از 600 هزار سفر با پنج برابر افزایش به بیشتر از 3 میلیون سفر رسیده، تصريح كرد:    در حال حاضر، تعداد واگن هاي مترو با حدود چهار برابر افزايش به يك هزار و 200 دستگاه، تعداد ايستگاه هاي مترو نيز با حدود سه برابر افزايش به 101 ايستگاه و طول خطوط مترو نیز با حدود دو و نيم برابر افزايش به 188 كيلومتر رسيده است.

وي با تأكيد بر اين كه مترو، بهترين مُد حمل و نقلي است كه هم ارزان است و هم ايمن و براي همين، امروز توسعه مترو به مطالبه عمومي مردم تهران تبديل شده، اضافه كرد: كاهش مصرف سوخت و آلودگي هواي ناشي از آن، ايمني بالا، عدم اِشعال روي زمين و صرفه جويي در وقت و هزینه شهروندان از جمله آثار و مزاياي مترو به عنوان یک مُد حمل و نقلی پايدار است و از اين رو، علاوه بر پنج خط راه اندازي شده و دو خط در دست ساخت 6 و 7، سه خط 8 و 9 و 10 را نيز طراحي كرده ايم.

توسعه متروی تهران یک فرصت طلایی برای مجلس دهم است

معاون شهردار تهران با اشاره به اين كه برابر برنامه ريزي هاي به عمل آمده، خطوط جديد مترو را با سرمايه گذاري بخش خصوصي و با مشارکت سرمايه گذاران داخلي و خارجي و نیز با استفاده از منابع وام داخلي و خارجي خواهيم ساخت، اظهار كرد: شوراي اسلامی شهر تهران در مصوبه بودجه امسال، به شهرداري تهران این اجازه را داده است تا با سرمايه گذاري بخش خصوصي در امتداد خيابان زيبا و تاريخي حضرت ولي عصر (عج)، نسبت به اجراي مترو اقدام نماید.

مهندس تشكري هاشمي با بيان اين كه تا چند هفته ديگر، نمايندگان مجلس دهم آغاز به كار مي كنند، ضمن تبريك به منتخبان مردم در خانه ملت تصريح كرد: توجه به توسعه حمل و نقل عمومي با محوريت مترو، يك فرصت طلایی براي مجلس جديد محسوب مي شود و از اين رو، از نمايندگان مردم تقاضا داريم که اين امكان را فراهم نمایند تا مديريت شهري تهران بتواند با امکان استفاده از وام های داخلی و خارجی به منظور توسعه خطوط و تكميل شبكه مترو، از منابع مالي كافي برخوردار شود.

وي با تأكيد بر اين كه در حال حاضر، متروي تهران در ساعات اوج صبحگاهي و شامگاهي از تراكم بالايي برخوردار است، گفت: البته ناگفته نماند که مترو، وسیله ای است که در بسياري از شهرهاي بزرگ جهان نیز وضعيتی مشابه تهران دارد، تا جایی که حتی در تعدادی از کلان شهرهای دنیا، مأمورانی را در ایستگاه های مترو به کار گمارده اند كه كار آنها صرفاً هُل دادن مسافران به داخل واگن هاست و اين در شرايطي است كه متروي تهران در ساعات غير اوج از وضعيت قابل قبولي برخوردار است.

 

 واگن های متروی تهران دو برابر می شود

معاون شهردار تهران با اشاره به این که با حمایت دولت و اراده شهردار محترم تهران، ظرف سال جاری و سال آینده، ظرفیت  ناوگان ریلی پایتخت دو برابر می شود و با صد در صد افزایش، 1200 دستگاه واگن جدید مترو به واگن های متروی تهران اضافه می شود، اظهار کرد: امروز با افتخار می توانیم اعلام کنیم که متروی پایتخت به درجه بالایی از خودکفایی رسیده است.

مهندس تشکری هاشمی با بیان این که اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) که امسال را سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» تعیین فرموده اند، با نصب پلاکارد و پارچه نوشته عملی نمی شود، تصریح کرد: تحقق منویات معظم له با مدیریت جهادی از نوع اقداماتی که در چند سال اخیر با هدایت مستقیم شهردار محترم تهران در زمینه خودکفایی متروی پایتخت شاهد آن بودیم، اجرایی و عملیاتی می شود.

وی در پایان با تأکید بر این که از 17 هزار و 800 میلیارد تومان بودجه امسال شهرداری تهران، حوزه حمل و نقل و ترافیک بیشترین سهم را دارد، چنانچه سهم مأموریت حمل و نقل شهری 6 هزار و 800 میلیارد تومان است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که از این میزان، 4 هزار و 500 میلیارد تومان مستقیماً به موضوع حمل و نقل عمومی اختصاص پیدا کرده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"