کد خبر: ۳۷۹۰۰۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۴
به گزارش خبر خودرو ، عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی معتقد است که گشایش های صورت گرفته در مبادلات بانکی و تجارت بین المللی در هزینه تولید و کاهش قیمت خودرو تاثیر خواهد گذاشت.

راهکارهایی به منظور جلوگیری از تهدیدهای احتمالی صنعت خودرو ایران

به گزارش خبر خودرو ، عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی معتقد است که گشایش های صورت گرفته در مبادلات بانکی و تجارت بین المللی در هزینه تولید و کاهش قیمت خودرو تاثیر خواهد گذاشت.

شهرام آزادی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو افزود : تا پیش از این و در جریان تحریم ها خودروسازان برای تامین برخی از مواد اولیه و قطعات خودرو از خارج ، ناگزیر از ارتباط با واسطه هایی بودند که برای شرکتها هزینه های سرباری را ایجاد می کرد که قاعدتا با کنار رفتن موانع و ارتباط مستقیم با شرکتها و امکان مبادلات بانکی بخش از این هزینه ها کاهش خواهد یافت.

وی تصریح کرد : البته کاهش قیمت بخشی از تاثیر گشایش های بین المللی و پولی است و تاثیر بعدی آن احتمال جایگزین شدن محصولات چینی به جای تولیدات داخلی استچرا که در شرایط تحریم که شرکتهای اروپایی حاضر به همکاری با ایران نبودند شرکتهای چینی جایگزین شدند که هم به از لحاظ کیفیت و هم بهای تمام شده قطعات شرایط نسبتا خوبی داشتند.

وی در ادامه به آینده خودروسازان چینی در ایران پرداخت و گفت : در شرایط فعلی یکی از ریسک های بزرگ برای صنعت خودرو شرکتهای چینی است که امروز در ایران فعالیت داشته و یا در آینده وارد بازار ایران می شوند چرا که چینی ها به تدریج در حال ارتقاء کیفیت خودرو و افزایش سطح تکنولوژی تولید هستند ضمن اینکه امروز چینی ها به لحاظ قیمت در حال رقابت با بازار خودرو ایران هستند بنابراین این یک تهدید بزرگ برای صنعت خودروسازی ایران است که اگر چاره ای اندیشیده نشود عملا محصولات چینی جایگزین محصولات ایرانی شده و این تهدیدی برای صنعت خودرو ایران خواهد بود.

وی راهکار مقابله با این جریان را سرمایه گذاری در حوزه توسعه صنعت خودرو ایران اعلام کرد و اظهار داشت  : امروز با توجه به شرایط فراهم شده در کشور و همچنین به منظور با مقابله به تهدیدهای موجود باید در راستای توسعه صنعت خودرو سرمایه گذاری شود تا تکنولوژی محصولات داخلی و کیفیت آنها افزایش یابد .

این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد : در صورتی که سرمایه گذاری لازم در حوزه توسعه کیفی صنعت خودرو ایران صورت گیرد و تکنولوژی تولید رقابتی شود این جریان می تواند با تهدید شرکتهایی که به لحاظ قیمت در داخل ایران فعالیت دارند مقابله کند  چرا که امروز تمرکز شرکتهای خودروسازی در بحث تولید تحت لیسانس با شرکت های خارجی است که البته هیچ گاه این محصولات تحت لیسانس تیراژشان به حد مورد انتظار نخواهد رسید.

آزادی تاکید کرد : راهکار مناسب ترکیبی از دو روش مونتاژ و ساخت خودروی تحت لیسانس و همچنین تولید و توسعه محصولاتی با برند داخلی است تا عملا ما را به عنوان خودروساز معتبر و جهانی مطرح نماید.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"