کد خبر: ۳۶۵۲۲۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۶ - ۲۶ دی ۱۳۹۴
به گزارش خبرخودرو، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت : موضوع آلودگی هوا موضوعی تک محوری نیست و دلایل مهمی در این مساله دخیل هستند .

خودرو های فرسوده همچنان مهمترین منبع آلودگی هوای تهران محسوب می شود

به گزارش خبرخودرو، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت : موضوع آلودگی هوا موضوعی تک محوری نیست و دلایل مهمی در این مساله دخیل هستند .

حسین طلا در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو ، مهمترین منابع آلودگی هوای تهران را خودروها دانست و گفت : در حال حاضر خودروهای فرسوده مهمترین علت آلودگی هوا شناخته شده اند ، روزانه 200 خودرو وارد شهر می شود ، به ازای این تعداد واردات خودرو چه مقداری از خودورهای فرسوده از رده خارج می شوند؟ در طول یک سال نزدیک بر 400 هزار دستگاه خودرو را پلاک می کنیم و در مقابل 300 هزار خودروی فرسوده داریم که بیشترین علت آلودگی هوای تهران به شمار می رود .

وی با انتقاد نسبت به اختصاص وام 25 میلیونی خودرو به خودروهای شخصی گفت : با وجود اینکه شاهد هستیم که تعداد زیادی خودروی فرسوده در سطح شهر تهران در حال تردد است چرا نباید این تسهیلات به ناوگان فرسوده اختصاص یابد ؟

وی در ادامه دیگر از موضوعات مهم را توسعه حمل و نقل عمومی ذکر کرد و اظهار داشت : در شهر بزرگی مانند تهران باید  23 درصد بودجه مالیاتی کشور برای توسعه حمل و نقل عمومی تخصیص داده می شود ، یعنی چنانچه روزانه قیمت یک بشکه نفت را 27 دلار در نظر بگیریم 7 دلار آن برای منابع استخراجی و مابقی آن برای ما حکم تامین کننده بودجه کشور را پیدا می کند، بنابر این شاهد هستیم از این مبلغ 53 درصد باقی میماند که باید صرف امور30 استان دیگر کشور شود، آیا این مقدار برای کشور و استانهای کشور اندازه است؟! سهم توسعه حمل و نقل عمومی در تهران 3 درصد است آیا این نیز کافی است؟!

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود : متاسفانه بودجه و اعتبارات لازم به این بخش داده نمی شود ، ضمن اینکه برخی از مدیران آشنایی کاملی با شهر تهران و مسائل مربوط به آن را ندارند و همین امر باعث شده ندانند در چه وقت چه کاری به صلاح شهر تهران و مردم است و این نیز یک مورد اساسی در مدیریت شهری است.

طلا گفت: باید مشکل مهم شهر تهران را که نبودن مدیریت درست و یکپارچه است را برطرف نماییم زیرا همین موارد باعث شده است که امروز با چنین مشکلاتی مواجه بشویم . متاسفانه مسئولین مربوطه با دیدن 2روز هوای پاک در شهر با تدابیری که اندیشیده شده باعث این وضعیت ناسالم جوی شوند در صورتی که اصلا این گونه نیست.

وی گفت : متاسفانه صدا و سیما نیز برنامه ای مخصوص برای این موضوع ندارد که به صورت جامع به آلودگی هوای شهر تهران بپردازد. اما به محض اینکه یک مقدار از آلودگی ها کم میشود مسئولان مربوطه سخن از عملکرد خوب خود مطرح می کنند اما در زمان ناسالم بودن هوا از آنها هیچ خبری نیست،در واقع تمامی این موارد نشان می دهد که رفتارهای اشتباه باعث شده تا روز به روز به مشکلات در این بخش اضافه گردد.

وی در پایان افزود: اینکه برخی افراد پیشنهاد می دهند که باید مدیریتی خارج از کشور را در شهر برقرار شود، این امر به نظر یک موضوع کاملا اشتباه است،  این یعنی باور این موضوع که نمی توانیم کاری را برای کشور انجام دهیم ، چنانچه قرار بر این است که با این رویه عمل شود  مسلما ایران در زمان جنگ تحمیلی با مشکلات فراوان تری روبرو می گردید، تنها ارگانی که می تواند به کاهش معضل آلودگی هوا کمک کند صرفا خود دولت و تصمیماتی است که در این زمینه می گیرد.

 

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"