کد خبر: ۳۴۸۷۷۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۸ - ۰۹ آذر ۱۳۹۴
به گزارش خبر خودرو، یک کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به روند معاملات روز گذشته در بازار سهام گفت : در روز گذشته بیشترین حجم و ارزش معاملات مربوط به گروه خودرو بود که با معامله 10 میلیون سهم صورت گرفت.

آثار تصمیمات اقتصادی دولت در اوضاع سهام شرکتهای خودرویی

به گزارش خبر خودرو، یک کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به روند معاملات روز گذشته در بازار سهام گفت : در روز گذشته بیشترین حجم و ارزش معاملات مربوط به گروه خودرو بود که با معامله 10 میلیون سهم صورت گرفت.

کیوان شیخی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو با اشاره به اینکه بیشترین حجم معاملات مربوط به شرکت پارس خودرو بود اظهار داشت :  پس از آن شرکت بهمن دیزل به لحاظ حجم و ارزش معاملات سهام بود این شرکت که با عرضه 10 درصدی سهام خود در فرابورس، اولین شرکت خودرویی است که وارد فرا بورس شده که روز گذشته 100 میلیون سهم این شرکت معامله شد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد : کمبود نقدینگی و رکود حاکم  نه تنها کلیت اقتصاد را زیر سوال برده است بلکه باعث شده که عمده شرکتها با عدم تحقق میزان فروش پیش بینی شده خودشان در سال 94 مواجه شوند.

وی گفت : این مسائل موجب شده که شرکتهایی که سال مالی 94 را خوشبینانه پیش بینی کرده بودند عمدتا نتوانند میزان سود پیش بینی شده را پوشش دهند.

وی تصریح کرد : کمبود نقدینگی، بالابودن نرخ سود سپرده بانکی و کاهش سود شرکت‌ها در کنار رکود اقتصادی علت روند نزولی بورس است این در حالی است که علی رغم اجرایی شدن بسته خروج از رکود این بسته تاثیر چندانی بر بهبود وضعیت بورس نداشته است

وی گفت : متاسفانه روند کنونی در بازار سرمایه علی الخصوص سهام شرکتهای خودرویی تاثیر گذاشته هر چند دولت برخی سیاست های انبساطی را در پیش گرفت و با تزریق نقدینگی در جامعه و حمایت از صنایع خودروسازی و حتی لوازم خانگی را انجام داد تا حداقل یک محرک اقتصادی برای صنایع  بوده و دیگر صنایع را نیز  به تحرک وا دارد.

وی افزود :  البته این طرح دولت بسیار محدود انجام شد و هم اکنون نیز خودروسازان در گیر و دار این هستند که چه گونه پروسه نهایی شدن را انجام دهند البته نمی توان چندان امیدوار بود که دولت  بتواند در این حوزه اقدامی جدی را انجام دهد.

وی تاکید کرد : اعطای تسهیلات با نرخ پایین به گروه خودرو از اقداما ت دولت برای رفع مشکل نقدینگی در بازار خودرو بود اما حرکت ها باید به طور مستمر صورت گیرد. واقعیت این است که باید قبول کرد که بعد از یک دوران لجام گسیخته ای که در رشد تورم داشته ایم امروز دوران ترمیم مسائل گذشته است.

این کارشناس ارشد بازار سهام خاطر نشان کرد : بسیار خوشبین هستم که بعد از گذر از این زمان و رسیدن به شرایط مناسب اقتصادی و حضور سرمایه گذاران  خارجی بازار سهام خودرویی ها با تحول و رشد قیمت مواجه شود.

شیخی  گفت : البته دولت در این شرایط باید مشوق هایی را برای صنایع داخلی در نظر بگیرد تا این صنایع داخلی از بی برنامه گی و عدم حمایت  و یک سری اتفاقاتی که دست خود شرکتهاست زیان نبینند.

 

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"