کد خبر: ۳۴۵۴۵۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - ۱۷ آبان ۱۳۹۴
به گزارش خبر خودرو ،عضو هیات مدیره خانه صنعت ، معدن و تجارت ایران گفت : شرایط مطرح در بسته پیشنهادی و اختصاص تسهیلات خرید خودرو مصرف کننده را به سمتی نمی برد که رغبتی برای خرید خودرو داشته باشد .

لزوم بازبینی در شرایط اختصاص تسهیلات خرید خودرو

به گزارش خبر خودرو ،عضو هیات مدیره خانه صنعت ، معدن و تجارت ایران گفت : شرایط مطرح در بسته پیشنهادی و اختصاص تسهیلات خرید خودرو مصرف کننده را به سمتی نمی برد که رغبتی برای خرید خودرو داشته باشد .

آرمان خالقی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو افزود : شرایطی که اعلام شده باید به میزانی جذاب باشد که متقاضیان را تشویق به خرید نماید.

وی در ادامه با اشاره به موارد مطرح در بسته پیشنهادی دولت گفت : در بسته پیشنهادی دولت همزمان چند موضوع در خصوص صنعت خودرو مطرح است ابتدا موضوع قیمت گذاری و حواشی آن که در خصوص صلاحیت شورای رقابت در قیمت گذاری خودرو است که ایا اصولا قیمت خودرو رقابتی است و آیا اساسا انحصاری در بازار خودرو وجود دارد که شورای رقابت برای انحصار زدایی باید وارد شود و بر روی آن مدیریت کند یا خیر ؟ اینها همگی سوالاتی است که در این راستا مطرح شده و باید حتما نتیجه نهایی از آن گرفته شود که مناقشه از این وضعیت خارج شود و مردم هم تکلیف خود را در قبال این مساله بدانند.

وی تاکید کرد : موضوع بعدی این است که آیا مردم نسبت به وضعیتی که در خصوص نوع قیمت گذاری خودرو است اعتماد دارند یا خیر ؟  تبعا پاسخ خیر خواهد بود چون هنوز مردم نسبت به خودرویی که توسط خودروسازان در بازار عرضه می شود و قیمتی که به دست آنها می رسد اعتماد ندارند.

وی تصریح کرد : البته بحث های کارشناسی و غیر کارشناسی و شایعه و غیره موجب شده که این تصور در مشتریان بوجود آید که خودروها را بالای قیمت های جهانی خریداری می کنند و در کلاس های مشابه خودروهای به روزتری را با فن آوری های جدیدتری و با قیمت ارزان تری را می توانند خریداری کنند اما این امکان از آنها سلب شده است.

وی گفت : تبعا این وضعیت موجب بی اعتمادی مردم نسبت به  خودروسازان شده و به نوعی مصرف کنندگان احساس می کنند که سالهاست به لحاظ قیمت هایی که ارائه می شود مغبون شدند.

عضو هیات مدیرن خانه صنعت و معدن با اشاره به بررسی علت عدم خرید خودروهای داخلی تصریح کرد : اینکه آیا مردم می توانند خودرو بخرند و نمی خرند  بخشی از مشکل بازار است و اینکه  آیا توان و قدرت خرید مردم  کاهش یافته است؟

خالقی افزود : اینکه آیا بسته  پیشنهادی دولت و اختصاص تسهیلات تا سقف 25 میلیون برای بالابردن قدرت خرید مصرف کنندگان خودرو می تواند موجب تحریک تقاضا شود یا نه ؟ تبعا زمانی که محاسبات توسط مصرف کننده انجام شود متوجه می شود که خودرویی را که باید با این سود بانکی خریداری کند باز هم خودرو برای او گران تمام خواهد شد و مسلما رغبت  چندانی برای مصرف کنندگان ایجاد نمی کند که از این تسهیلات استفاده کنند.

وی با اشاره به تاثیراعلام شرایط کشور پس از پذیرش برجام و باز شدن دروازه ها در یک سال آینده  گفت : مسلما با رفع تحریم ها خودرویی که در داخل تولید می شود از قطعاتو  کیفیت بهتر و به روز تری برخوردار خواهد بود و همین مساله موجب مانع خرید خودرو از سوی متقاضیان در شرایط کنونی می شود.  

وی افزود : این موارد در مجموع مصرف کننده را به این سمت نمی برد که رغبت کند و خودرو خریداری کند حتی با شرایطی که عنوان شده زیرا شرایط به قدری باید جذاب باشد که مردم  رغبتی به خرید داشته باشند.

وی تاکید کرد : در این وضعیت باید خودروسازان به دنبال رفع این موانع باشند که به نظر می رسد نه آنها توان رفع این موانع را دارند و  نه اینکه فعلا امکان آن میسر است مگر اینکه بازبینی در شرایط تسهیلات صورت گیرد.

وی اظهار داشت : ضمن اینکه در این مدت در بحث کیفیت همچنان اتفاق خاصی رخ نداده است که به چشم مصرف کننده بیاید و خودرو همان خودرویی است که ماههاست می شنویم که کیفیت آن پایین است و با کیفیت موجود  ، قیمت متناسب نیست.

وی همچنین با اشاره به طرح اختصاص تسهیلات خرید از محل در آمد حاصل از هدفمندسازی یارانه ها گفت :  این مساله قطعاخطای بزرگی است که منابع حاصل از هدفمندسازی یارانه ها به جای اینکه جهت اصلاح خطوط تولید و بهبود مصرف انرژی خطوط اختصاص یابد و نوعی به کل جامعه  بازگردد صرفا به کسانی اختصاص یابد که می خواهند خودرو خریداری نمایند .

وی اظهار داشت : اختصاص منابع حاصل از هدفمندسازی یارانه های بخش تولید به منظور تامین وام خرید خودرو مسلما رویه درستی نیست از این رو باید این مساله ابتدا به درستی مورد بررسی قرار  می گرفت و بعد اعلام عمومی میگردید.

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"