کد خبر: ۳۳۱۹۴۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۸ - ۲۱ مهر ۱۳۹۴
به گزارش خبر خودرو، دبیر انجمن خودروسازان ایران با اشاره به دلایل ارائه شده به وزیر صنعت ، معدن و تجارت در خصوص عدم انحصاری بودن خودرو گفت : به استناد نامه مهندس نعمت زاده وزیر صنعت و معدن این احتمال وجود دارد که در اولین جلسه شورای اقتصاد این مساله مطرح و مورد بررسی این شورا قرار گیرد.

تاثیر ایجاد قطب سوم با مشارکت رنو – نیسان در رقابت پذیری صنعت خودرو

به گزارش  خبر خودرو، دبیر انجمن خودروسازان ایران با اشاره به دلایل ارائه  شده به وزیر صنعت ، معدن و تجارت  در خصوص عدم انحصاری بودن خودرو گفت  : به استناد نامه مهندس نعمت زاده وزیر صنعت و معدن این احتمال وجود دارد که در اولین جلسه شورای اقتصاد این مساله مطرح و مورد بررسی این شورا قرار گیرد.

احمد  نعمت بخش در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو افزود : البته  در چند ماه اخیر درخواست وزیر صنعت ، معدن و تجارت و دلایل ارائه شده در خصوص عدم انحصاری بودن خودرو در نوبت برنامه های شورای اقتصاد قرار داشته بنابراین در صورتی شورای اقتصاد خودرو را کالای انحصاری نداند قیمت گذاری خودرو به حاشیه بازار واگذار خواهد شد.

وی تصریح کرد : چنانچه قیمت خودرو به اختیار بازار و شرکتهای خودروساز گذارده شود قطعا تاثیری در افزایش قیمت  خودرو در بازار نخواهد داشت .

وی گفت : در صورتی که خودرو در حاشیه بازار به فروش برسد مسلما اتفاق جدیدی در بازار خودرو رخ نخواهد داد چرا که هم اکنون قیمت ها در حاشیه بازار است و با شرایط دولت قبل که قیمت خودرو در بازار اختلاف زیادی داشت ، نخواهد بود.

وی اظهار داشت : البته در صورت لغو مصوبه انحصاری بودن خودرو توسط شورای اقتصاد و تعیین قیمت در حاشیه بازار ، وزارت صنعت ، معدن و تجارت نیز پیشنهاد داده تا همانند گذشته کمیته ای در  وزارت صنعت ، معدن و تجارت با حضور مدیران شرکتهای خودروساز ، انجمن خودروسازان و مدیر کل تخصصی صنایع خودرو تشکیل شود تا نظارت نمایند تا خودرو در حاشیه بازار قیمت گذاری شود.

وی با اشاره به تاخیرهای صورت گرفته از سوی شورای رقایت در خصوص درخواست شرکتهای خودروساز تاکید کرد :  هیچ کالایی را سراغ نداریم که ظرف 18 ماه تنها 3 درصد افزایش قیمت داشته باشد و این ظلمی است که در این مدت به صنعت خودرو شد.

وی همچنین در خصوص طرح ایجاد قطب سوم خودروسازی با مشارکت شرکت رنو –نیسان گفت : اینکه یک خودروسازی خارجی به صورت جوینت ونچر و مشارکت با خودروسازان داخلی اقدام به ایجاد تولید خط  جدید خودروسازی کنند به نظر می رسد به نفع مردم  بوده و رقابت پذیری در صنعت خودرو را بیشتر خواهد کرد .

دبیر انجمن خودروسازان ایران اظهار داشت : به هر ترتیب این شرکتها بر روی کیفیت تولید برند شان دقت نظر دارند چنانچه این امر را در خصوص تولید  رضایت مصرف کنندگان از خودروی ال 90  کاملا مشهود است البته ایران خودرو و سایپا نیز  در تولید کیفی این محصول نیز توجه لازم را داشته اما به هر حال تجربه این شرکتها در  تولید خودرو از خودروسازان داخلی بیشتر است.

نعمت بخش افزود : به هر حال چنانچه این شرکتها اقدام به خرید یکی از شرکتهای خودروساز نمایند و یا  خط  جدید تولیدی را با مشارکت خودروسازان داخلی ایجاد نمایند به وضعیت بهبود صنعت خودرو و رقابتی تر شدن این صنعت کمک موثری خواهد بود.

وی با اشاره به شروط ارائه شده از سوی وزارت صنعت و معدن و تجارت در خصوص مشارکت با شرکتهای خارجی گفت : قطعا شرکتهایی که بنا دارند با ایران قرار داد همکاری داشته باشند باید بر اساس سیاست ها و شروط  ارائه شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت عمل نموده و در ابتدای کار حداقل 40 درصد از تولیدات ساخت داخل بوده و 30 درصد محصول مشترک داخلی نیز صادر شود.

وی افزود : رعایت این شروط وزارتخانه در تولید محصولات جدید نشان از توانمندی صنعت قطعه سازی ایران خواهد بود بنابراین باید پیش از هر گونه همکاری جدید و مشارکت با خارجی ها نیز نسبت به توانمند سازی قطعه سازان در حوزه دانش فنی و تکنولوژی تلاش بیشتری شود .

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"