کد خبر: ۳۲۴۶۵۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۲ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۴

  الیزا مارکوس، نویسنده کتاب «خون و باور؛ پ.ک.ک و جنگ کُردها برای استقلال» در مصاحبه ای که با جمیل بایک، رییس مشترک شورای رهبری پ.ک.ک برای مجله فارن پالسی انجام داده، نظر این فرمانده ارشد پ.ک.ک را در باره آخرین تحولات ترکیه و آینده مذاکرات پرسیده است.

جمیل بایک در این مصاحبه ادعای رسانه های ترکیه را درباره فرار خود به ایران به دنبال آغاز حملات هوایی ترکیه به مقرهای پ.ک.ک در کوهستان قندیل در شمال عراق، تکذیب کرد و گفت:« همان طور که می بینید، اینجا هستم.»

وی تاکید کرد که جنگ واقعی به راه افتاده است چرا که به گفته وی حملات در داخل ترکیه اتفاق می افتد و صدها نفر از مردم دستگیر شده اند. رییس مشترک شورای رهبری پ.ک.ک درباره پاسخ پ.ک.ک به حملات هوایی ترکیه گفت:« پ.ک.ک حق دارد از خود دفاع کند.»

جمیل بایک، ترکیه را آغازگر مجدد درگیریها معرفی کرد و افزود: آنها به دنبال بهانه ای برای آغاز مجدد جنگ بودند و ترکیه به درخواستهای مجدد پ.ک.ک برای نظارت بر مذاکرات و تهیه نقشه راه برای چگونگی انجام مذاکرات به منظور رسیدن به یک راه حل سیاسی عمل نکرد.

رییس مشترک شورای رهبری پ.ک.ک گفت ما طرفدار مذاکرات هستیم اما تا زمانی که مذکرات شروع شود، ما این جنگ را ادامه می دهیم اگر ترکیه این طور می خواهد.

وی درباره برقراری آتش بس میان پ.ک.ک و ترکیه گفت:« باید دو طرف موافق آن باشند. ترکیه باید علنا اعلام کند که آنها آماده مذاکره هستند.»

فرمانده ارشد پ.ک.ک در کوهستان قندیل با تاکید بر این که نباید زندانی شدن عبدالله اوجالان، رهبر پ.ک.ک مانعی برای گفتگوی مستقیم وی با فرماندهان پ.ک.ک باشد، گفت: « این ها مسائل فنی هستند. باید آنها بپذیرند که عبداله اوجالان می تواند با رهبری پ.ک.ک دیدار کند و می توانیم درباره چگونگی آن کار کنیم.»

جمیل بایک در اشاره به این که پ.ک.ک نمی خواهد به طور دائم خلع سلاح شود، گفت:« آیا منطقی است که بعد از آنچه در شنگال اتفاق افتاد از ما بخواهند سلاح خود را زمین بگذاریم؟»

وی درخواست حزب دموکراتیک خلقها برای خلع سلاح را رد کرد و گفت: احزاب سیاسی کُرد باید در پارلمان برای ایجاد تغییرات در قانون اساسی به منظور توسعه دموکراسی در ترکیه و تضمین به دست آوردن آن چه کردها می خواهند، تلاش کنند.

وی خطاب به حزب دموکراتیک خلقها (HDP) گفت: « این وظیفه HDP نیست که تصمیم بگیرد که آیا اکنون زمان مناسب برای خلع سلاح ما هست یا نیست.»

رییس شورای رهبری پ.ک. در پایان گفت:« اگر لازم باشد، ما می توانیم این جنگ را برای مدتی طولانی ادامه دهیم.»

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"