کد خبر: ۳۲۴۶۵۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۲ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۴

 ساخت فیلم‌های تخیلی از همان ابتدا، همیشه مورد علاقه‌ و پیگیری مخاطبان زیادی در سراسر جهان بوده‌ است. البته اکثریت مخاطبان این فیلم‌ها، نوجوانان و جوانان هستند که به خاطر قدرت تخیل قویتر به سراغ این فیلم‌ها و حتی بازی‌های رایانه‌ای در این سبک می‌روند.

 
فیلم‌سازانی که اثر تخیلی می‌ساختند در کنار شخصیت‌های واقعی به خلق کاراکتر‌های تخیلی در دو قطب قهرمان و ضد قهرمان می‌پرداختند و به وسیله جلوه‌های ویژه در فیلم انیمیشن، نوجوانان و جوانان زیادی را به فیلم خود جذب می‌کردند. حتی کمپانی‌های تولید بازی‌های رایانه‌ای به ساخت بازی با موضوع و فضای تخیلی که مایه‌هایی از خشونت و هیجان در آن است، می‌پردازند تا مخاطبانی که جذب آن فیلم‌ها شدند را به خرید این بازی‌ها ترغیب کنند. سود هنگفت کمپانی‌های تولید فیلم، انیمیشن و بازی‌های رایانه‌ای که از این راه به جذب مخاطب اقدام می‌کنند، قابل توجه است.
 
ردپای گوریل‌ها در تاریخ سینمای جهان + عکس
*ردپای دایناسورها در هالیوود
 
جای پای دایناسورها از سال 1914 در کمپانی‌های سینمای هالیوود به جا مانده است.
 
اولین فیلمی که در آن موضوع دایناسور‌ مورد توجه قرارگرفت، «Brute force» نام داشت که فیلمی کوتاه و صامت بود.
 
این فیلم در مورد زندگی انسان‌های غار‌نشین و دایناسور‌ها است. در واقع اولین لایواکشن (فیلمی که شخصیت کارتونی و واقعی در آن تلفیق شده است) تاریخ سینمای جهان بوده است. 
 
پس از استقبال از این فیلم کوتاه، در سال 1917، دومین فیلم با موضوع دایناسور و در ژانر کمدی ساخته شد که زندگی و ارتباط یک زن و مرد غارنشین را نشان می‌دهد و در این فیلم برای نخستین بار از کاراکتر، «گوریل» استفاده شده است.
 
استفاده از کاراکترهای جالب و مهیجی مثل دایناسور و گوریل و... در فیلم‌ها به دلیل تازگی ژانر و کاراکتر، تعداد قابل توجهی از مخاطبان را به سالن‌های سینما کشاند. فیلم‌هایی که قهرمان قصه یا در جنگ و مبارزه با دایناسور‌ها و گوریل‌ها بود یا سوپرمن داستان همین گوریل‌ها بودند.
 
ردپای گوریل‌ها در تاریخ سینمای جهان + عکس
شاید بتوان در میان فیلم‌هایی که موضوع و محور آن‌ها «گوریل» و شامپانزه‌ها بوده‌اند، درخشان‌ترین آن ها را سه‌گانه «کینگ کونگ» دانست. فیلمی که در آن یک گوریل ناجی یک زن زیبا می‌شود و در این کش و قوس به وی علاقه‌مند شده و تمام شهر را برای پیدا کردنش تخریب می‌کند. اولین سری این فیلم سینمایی در سال 1933 اکران شد و پس از آن دو بار دیگر بازسازی و تولید شد. آخرین نسخه این فیلم پرطرفدار سال 2005 به نمایش عمومی در آمد.
 
پیش از ساخت «کینگ کونگ» و موفقیت آن، فیلم «گوریل» در کشور آمریکا توسط برادران وارنر ساخته شد.
 
این فیلم که محصول سال 1930 است، در ژانر کمدی تولید و برای اولین بار «گوریل» بر پرده سینماها ظاهر شد. سه سال پس از تولید فیلم با حضور «گوریل»، «کینگ کونگ» مشهورترین فیلم با حضور کاراکتر گوریل ساخته و اکران شد.
 
کینگ کونگ موجودی بود که در عین مهیب‌بودن و ظاهر ترسناک، دوست‌داشتنی، مهربان، مظلوم و قهرمان بود. کینگ کونگ به خاطر معشوقه مو بلوند خود یک شهر را تخریب کرد.
 
ردپای گوریل‌ها در تاریخ سینمای جهان + عکس
خالق شخصیت گوریل در فیلم‌های سینمایی، مسلماً این میزان استقبال از فیلم را پیش‌بینی نکرده است. موفقیت فیلم‌هایی که در آن از شخصیت «گوریل»، «میمون انسان‌نما» و «دایناسور» استفاده شده بود، موجب ورود سینماگران دیگر به این حوزه شد ولی هم‌چنان سه‌گانه «کینگ‌کونگ» محبوب‌ترین فیلمی است که در آن از کاراکتر گوریل استفاده شده است. فیلمی که چند بار از شبکه‌های مختلف سیما هم پخش شد و در میان ایرانیان نیز طرفداران بسیاری را پیدا کرد.
 
شبیه‌بودن برخی رفتار‌ها به انسان، یکی از دلایل محبوبیت این موجودات است. طرز غذا خوردن، نگهداری و حفاظت از فرزند، جنگ و درگیری و... هم برای آدمیان شیرین و دوست داشتنی است هم جذاب.
 
با گذشت چندین سال از ورود گوریل‌ها به سینمای هالیوود، هنوز استفاده از این موضوع برای فیلمسازان و تماشای آن برای مخاطبان خالی از لطف نیست. با رسوخ گوریل‌ها در انیمیشن‌ها کودکان و نوجوان نیز استقبال خوبی داشته‌اند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"