کد خبر: ۳۲۴۱۲۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۸ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۴

اصرار دائمی خودروساز بر درستی قیمت خودرو ، مشکلی را حل نمی کند

به گزارش خبر خودرو، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت : بررسی موضوع قیمت خودرو و موج ایجاد شده در خصوص خودروهای داخلی مستلزم بررسی دو وجه متفاوت است که یک سوی آن مشتری و مصرف کننده و سوی دیگر اقتصاد ملی است.

ابوذر ندیمی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو افزود : واقعیت این است که کیفیت و خدمات ارتباط مستقیمی با قیمت دارد و نمی توان  گفت که قیمت بدون در نظر گرفتن این ابعاد و اهداف تعریف شود و مشتری در این جریان در نظر گرفته نشود.

وی تصریح کرد : مشتری هم حق دارد که  سوال کند که چرا این قیمت و چرا کمتر نه، البته طرح قیمت تمام شده از سوی تولیدکننده نیز کافی نیست و تنها می تواند صحت گفتار خودروساز را ثابت کند اما خودروساز می تواند با در نظر گرفتن بهره وری تغییراتی نیز در قیمت بدهد بنابراین درستی عملکرد خودروساز به این معنی است که خودروساز باید با بهره وری و روش های دیگر در حوزه مدیریت اقتصادی و تولیدی  قیمت را کاهش دهد.

وی اظهار داشت : امروز کاهش قیمت خودرو یک راهکار عقلی است و متناسب با  تجارب و بهره وری و کاهش هزینه و یا روش های دیگر مدیریتی حاصل می شود بنابراین اصرار دائمی خودروساز بر اینکه قیمت خودرو راست است و دروغی در این راستا گفته نمی شود مشکل را حل نمی کند  چرا که کسی منکر این نیست که خودروساز راست می گوید بلکه آنچه که امروز مصرف کننده مطالبه دارد این است که چرا قیمت خودرو این میزان باید باشد در حالی که در کشورهای دیگر خودروهای داخلی با کیفیت  بالاتر و با قیمت کمتری عرضه می شود.

وی گفت : البته در تمام دنیا قیمت کالای صادراتی کمتر تمام می شود چون بخشی از مالیات ها در این زمینه حذف و در مقابل یارانه و جوایز صادراتی نیز اختصاص داده می شود.

وی تاکید کرد : موضوع قیمت خودرو و توجه به بهره وری باید از سالهای بسیار قبل مورد توجه خودروسازان قرار می گرفت اما به دلیل انحصار و تعیین تعرفه های بالا برای واردات خودرو ، در این راستا خودروسازان کمترعمل نمودند  از این رو بخشی از مشکلات موجود در خصوص قیمت ریشه در این مساله دارد.

وی گفت : در شرایط کنونی چنانچه بخواهیم قیمت خودرو را کاهش دهیم یک روش است و اگر بخواهیم دروازه ها را  بر روی واردات باز نماییم مساله دیگری است اما چنانچه بخواهیم قیمت و کیفیت را توامان افزایش دهیم مطلب دیگری است در حالی که آنچه که انتظار می رود این است که در پاسخ به فضای نخریدن ،موضوعی به مشتریان پیشنهاد شود و آن تعدیل و بازنگری در قیمت و افزایش کیفیت است و الا هیچ کس با تولید داخل مخالف نیست .

نماینده لاهیجان در خانه ملت افزود : چنانچه دو اقدام مهم در اقتصاد کشور صورت گیرد اول کالای ساخته شده وارد کشور نشود و از سویی  کالای خام نیز به خارج فروخته نشود بسیاری از مشکلات کشور حل و اقتصاد ایران مدیریت خواهد شد.

ندیمی افزود : فروش کالای خام و ورود محصول ساخته شده هر دو موجب از بین رفتن اشتغال و تولید و صنعت در کشور می شود و چنانچه این اتفاق نیفتد می تواند مشکل 6 میلیون اشتغال و گردش اقتصادو دهها مساله دیگر را حل نمود.

وی تصریح کرد : در صورتی که این مقاومت ها در خصوص خرید خودرو  بیش از این ادامه یابد صدها و هزارها میلیارد پول در مجموعه های خودروساز مسکوت و موجب وررشکستگی خودروسازان خواهد شد از سویی تا زمانی که حمل و نقل عمومی گسترده نگردیده مردم ناگزیرند که خودرو بخرند .

 

 

 

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"