کد خبر: ۳۱۸۵۶۹
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۴ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۴

 جلسه امروز مجلس شورای اسلامی با حواشی زیادی همراه بود. اعتراض دو تن از نمایندگان معترض به ترجمه متن توافق، برای دقایقی جلسه علنی امروز را به تشنج کشید. 


دو حاشيه جالب در نطق علی مطهری، جنجال هسته‌ای بر سر ترجمه برجام، تذکر توکلی نسبت به پذیرش محدودیت های دفاعی، اعتراض به سفر فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه به ایران، جدال لفظی کوچک زاده و کاظم جلالی و واکنش لاریجانی به اینکه برخی میگویند "سگ احمدی نژادبه اینها شرف" دارد از جمله حواشی امروز مجلس بود.

حجت الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت با بيان اينکه اين متن، متنی است که از پیچیدگی فنی، سیاسی و حقوقی برخوردار است، افزود: از اين رو باید ترجمه‌اش از بالاترین اتقان برخوردار باشد. لذا در این زمینه در همین روزها ترجمه رسمی قطعی را به دست ما می‌رسانند و ما هم تقدیم می‌کنیم.

اما دو نماينده با اشاره به اينکه هفته آينده مجلس تعطیل است، از هيات رئيسه پرسيدند که کی این کار انجام می‌شود؟ آنها مدعی بودند هيات رئيسه از حق تذکر دادن نمايندگان را محدود مي کنند و همچنين مدعي بودند که وزارت ارشاد از رسانه ها خواسته اند به استناد مصوبه اي از شوراي عالي امنيت ملي، نبايد از برجام انتقاد کنند!

پس از اعتراض به نحوه مديريت جلسه، علي لاريجاني به مجلس آمد و بر کرسي رياست تکيه زد و ابوترابي فرد که جانشين وي در جلسه علني صبح امروز بود، جايگاه هيات رئيسه را ترک کرد. اما پيش از پايين آمدن از جايگاه هيات رئيسه، کاظم جلالي و نماينده‌ای که با داد و فرياد مانع از سخنان وي شده بود را فراخواند و آنها با يکديگر روبوسي کردند.

نطق امروز علي مطهري هم دو حاشيه جالب داشت. نخست آنکه طولاني شدن نطق وي با تذکر رئيس مجلس روبرو شد که به او گفت: وقتتان به پايان رسيده است. مطهري هم با بيان اينکه دو دقيقه از نطق قبلي خود طلبکار است، به شوخي به لاريجاني که داماد خاندان مطهري است، گفت:کاري کنيد که منجر به کف گرگي نشود!

اشاره وي به اعتراض اينستاگرامي يکي از نمایندگان مجلس به لاريجاني بود که از مطهري خواسته بود به دامادشان تذکر بدهد و او هم به شوخي گفته بود: توقع داريد همشیره ما با کفگیر و لنگه کفش از ايشان استقبال کند؟

گفتني است هنگامي که مطهري از تريبون پايين مي آمد، جواد کريمي قدوسي و محمد دهقان، او را  در آغوش کشيدند.

دو حاشيه جالب در نطق علی مطهری/جدال لفظی کوچک زاده و کاظم جلالی/ تذکر توکلی نسبت به پذیرش محدودیت های دفاعی/ اعتراض نمایندگان به سفر فابیوس/استقبال کريمي قدوسي و دهقان از نطق مطهری / واکنش لاریجانی به جمله


ــــ در ادامه گزارش کامل صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی را می‌خوانید؛


حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی فرد نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در آغاز جلسه علنی امروز مجلس (6 مرداد 94) ضمن گرامیداشت سالروز عملیات مرصاد گفت: پنجم مرداد سالروز عملیات مرصاد و خلق حماسه بزرگ برای تثبیت نظام جمهوری اسلامی است و مبارزه با جریان نفاق به دست توانای فرزندان سلحشور ایران اسلامی است.

وی افزود: یاد و نام رزمندگان پر توان عملیات مرصاد جانبازان افتخارآفرین و به ویژه شهدای عالی قدر این عملیات درود می‌فرستیم و از خانواده‌های معزز آنان از خداوند سبحان آرزوی عزت و سعادت داریم.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در این جلسه اظهار داشت: آقای حسین مظفر نماینده مردم تهران در مجلس مفتخر هستند که 3 برادر خود را در عملیات مرصاد به شهادت رسیده‌اند و خدمت ایشان تبریک و تسلیت داریم.

وصول ترجمه نهایی برجام از دستگاه دیپلماسی

حجت الاسلام سید محمد حسن ابوترابی‌فرد در نشست علنی مجلس شورای اسلامی گفت: ترجمه مورد تائید نهایی از سوی دستگاه دیپلماسی دریافت شده و به زودی بین نمایندگان مجلس توزیع می‌شود.

 

شجاعی کیاسری: فابیوس نماد خیانت و بی‌اخلاقی غرب است

سیدرمضان شجاعی کیاسری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره سفر فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه به ایران، گفت: سیستم سیاسی غرب براساس سلطه و زورگویی به کشورهای دیگر است و برای رسیدن به اهداف خود از هیچ عملی کوتاهی نمی‌کنند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: سالیان سال شاهد تجاوز و زورگویی غربی‌ها بر کشورهای دیگر بوده‌ایم، اما ارسال فرآورده‌های خونی آلوده جنایتی از جنس بی‌اخلاقی است که به هیچ عنوان قابل تصور نیست.

وی در ادامه گفت: فابیوس عضوی از یک سیستم فاسد است که می‌توان به‌عنوان نماد خیانت و بی‌اخلاقی غرب آن را معرفی کرد. ارسال فرآورده‌های خونی و بیمار کردن انسان‌های بی‌گناه عملی است که هیچ موجودی با هم‌نوع خود چنین رفتاری نمی‌کند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: اگر چنین اقدامی علیه مردم فرانسه رخ داده بود، کشور عامل این جنایت سالیان بسیار باید در تمامی محاکم بین‌المللی پاسخ‌گوی اعمال خود می‌شد، اما متأسفانه ارسال فرآورده‌های خونی‌ای که به ویروس ایدز آلوده بود هیچ‌گاه دولت فرانسه را پای میز محاکمه نکشاند.

 

تذکر توکلی نسبت به پذیرش محدودیت های دفاعی در مذاکرات

 

احمدتوکلی در نطق میان دستور خود در رابطه با مذاکرات هسته‌ای گفت: وظیفه می‌دانم پیرامون توافق وین و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل نکاتی را با ملت شریف ایران و نمایندگان محترمشان درمیان بگذارم. این ها حاصل دقت میسور در این مدت کوتاه در متون اصلی است. برای درک دستاوردهای مذاکرات هسته ای و ارزیابی اهمیت آنها، باید اهداف دو طرف و نتایجی را که هر یک از آن ها به دست آورده اند با هم سنجید.

نماینده مردم تهران،ری،شمیرانات ،اسلامشهر و پردیس با طرح این پرسش که غرب در جریان مذاکرات هسته‌ای چه می‌خواست،گفت: غرب به رهبری آمریکا می‌خواست با اعمال تحریم های شورای امنیت و تحریم های اولیه و ثانویه دولت و کنگره آمریکا و تحریم های اتحادیه اروپا که در تاریخ بین المللی بی سابقه بود به گفته خودشان ایران را فلج کنند تا از غنی سازی اورانیوم به طور کامل دست بکشد و حتی پیچ و مهره های سانتریفیوژها را هم به آمریکا بفرستد. پرواضح است که این توقع برخلاف معاهدات ذی‌ربط بود و آشکار است، چنان که می‌دانیم و خواهد آمد به این زیاده خواهی دست نیافت.

واکنش لاریجانی به جمله

وی در ادامه گفت: غرب مدعی بود که ما می‌خواهیم بمب اتمی بسازیم و باید اجازه دهیم آژانس برای راستی آزمایی ما که می‌گفتیم ساخت سلاح هسته ای را حرام می‌دانیم، همه تآسیسات مظنون را بازرسی کند. البته به این بهانه مدعی ضرورت بازرسی از اماکن نظامی هم شده بود. ما که به خودمان مطمئن بودیم، بازرسی از پایگاه های هسته ای را به طور کامل پذیرفتیم و غرب به این خواسته اش رسید و ما هم چیزی از دست نداده‌ایم. در باره پایگاه های نظامی، تیم مذاکره کننده ما پذیرفت با سازوکاری محدودکننده بازرسی انجام شود. بخشی از این سازوکار محرمانه بین ایران و آژانس بسته شده است؛ لذا چون اطلاعات ما کافی نیست، ارزیابی این که ما در امر بازرسی چقدر امتیاز داده ایم فعلا مقدور نیست.

توکلی گفت: غرب از ما خواست که بر اساس ادعایمان که سلاح هسته ای را ممنوع شرعی میدانیم، مواد، تجهیزات و اقداماتی را که متناسب با هسته ای صلح‌آمیز است، نگهداریم و بقیه را متوقف، تعطیل، جابجا و یا صادر کنیم یا فرایند ها را تغییر دهیم. قبول دسته ای از این درخواست ها با مصالح ما سازگار است و در واقع پذیرش تیم ما روغن ریخته را نذر امامزاده کردن، بود. ولی برخی دیگر، به ویژه موارد بازگشت ناپذیر به ترتیب زمانی قبول شده، چنان که خواهیم دید خطرات جدی را متوجه منافع و امنیت ملی میکند. به طوری که معلوم نیست تحریم های ستمگرانه لغو و گشایشی در زندگی مردم زمینه سازی شود.

 

این نماینده مجلس در تشریح خواسته‌های جمهوری اسلامی در مذاکرات گفت:‌ مهمترین خواست ملت و دولت ایران تمکین غرب به حق غنی سازی بود. در برجام و قطعنامه 2231 به صراحت این حق به رسمیت شناخته شده است. این پیروزی چنان که دکتر ظریف به درستی گفت ثمره کار همه دولت ها و ایستادگی ملت ایران به برکت خون شهداء و هدایت و پشتبانی رهبری به دست آمده است. روشن است که زحمات طاقت فرسا و قابل تقدیر تیم مذاکره کننده نیز در این پیروزی نقش مهمی داشت.

وی در ادامه گفت: خواسته بسیار مهم دیگر ما لغو همه تحریم ها، متقدم یا همزمان با آغاز انجام تعهدات ما بود. چرا ما اصرا ر داشتیم و داریم که تحریم ها باید به سرعت برداشته شود؟ نخست ظالمانه بودن این تحریم هاست که به قصد فلج کردن اقتصاد ایران بر ما تحمیل شده است. گرچه با ایستادگی ما آنان به مقصود شوم خود نرسیدند، ولی از چند جهت به اقتصاد ملی و معیشت مردم آسیب رسید. اول تحریم بانکی و تجاری که فشار تورمی و تشدید رکود را از طریق سخت و گران تمام شدن واردات در پی داشت. دوم، تحریم نفتی که درآمد دولت و صندوق توسعه ملی و منابع ارزی دردسترس را کاهش داد در نتیجه قدرت خدمت رسانی دولت و منابع سرمایه گذاری بخش غیردولتی و منابع ارزی برای پشتیبانی از تولید داخلی کاهش یافت. سوم، افزایش ریسک و نااطمینانی نسبت به آینده و در نتیجه کاهش سرمایه گذاری و فرار سرمایه بود. به برآورد غیرمحاسباتی من جمع این ها حدود یک سوم مشکلات ما را سبب شده اند و وزن اصلی معضلات فقر و بیکاری علل داخلی دارد. ولی مگر اثر یک سومی کم است؟

نماینده مردم تهران،ری،شمیرانات،اسلامشهر و پردیس در ادامه پرسش‌هایی را در رابطه با توافق امضا شده مطرح کرد و گفت: آیا برجام و قطعنامه خواسته برحق لغو تحریم ها را تأمین می‌کنند؟ ایران باید تمامی 39 تعهد خویش، مذکور در بند 15 ضمیمه 5 برجام را ابتدائا ظرف شش ماه آینده اجراء کند و آژانس راستی آزمایی کند و درستی اقدامات ایران را گزارش دهد و تازه پس از آن غرب تعلیق تحریم ها و نه لغو آنها را آغاز کند. با توجه به سابقه ناجوانمردی های آژانس، چه تضمینی وجود دارد بهانه جویی نشود و لغو که هیچ، لااقل تعلیق انجام گیرد؟

واکنش لاریجانی به جمله

وی در ادامه گفت: شورای امنیت با قطعنامه 2231، شش قطعنامه تحریمی پیشین خویش را به ظاهر لغو کرده ولی در بند 11 و 12 قطعنامه به صراحت برگشت‌پذیری خودکار آنها، تنها با دادن یک یادداشت آمریکا و ادعای نقض یکی از تعهدات به دست ایران، بدون آنکه از او دلیل و مدرکی خواسته شود، آمده است. امری که مورد تایید مذاکره کنندگان ما نیز هست، با توجه به کینه توزی ها و سوابق پیمان شکنیهای طرف غربی، واقعا چقدر احتمال میدهید که تحریم های ظالمانه منتفی گردند و گشایشی در وضع مردم ما حاصل شود؟ متاسفانه از این دست احکام در این دو سند بسیار است. آیا در این وضعیت میتوان ادعا کرد یک رکن مهم که دولت و ملت به حق در پی تأمین آن بودند، یعنی رفع تحریم ها با اطمینانی معقول حاصل شدنی است؟

این نماینده مجلس نهم گفت: گفته شده حق برگشت‌پذیری برای ایران هم وجود دارد. در آن صورت چه خواهد شد؟ تمام تحریمها دو باره برمیگردد. و مذاکرات به اول بازمیگردد. ولی با یک فرق بسیار بزرگ و تعیین کننده: آنها به جای اول بازمیگردند ولی ما چطور؟ ما که بسیاری از مولفه‌های قدرت خود را مانند ذخایر مواد غنی شده، خارج‌سازی قلب راکتور اراک و غیره را برای چانه زنی از دست داده ایم دیگر در موقعیت قابل مذاکره ای قرار نداریم.

وی در ادامه در بیان این که چه رویکردی باید در پیش گرفته شود ، گفت: باید پیش از آن که قدرت چانه زنی را از دست بدهیم با هر تدبیری هست غرب بدعهد پیمان شکن را به لغو، نه تعلیق تحریم های ظالمانه وادار کنیم تا فشار بر مردم خوبمان کاهش یابد. در این راه باید به این دستور حکیمانه رهبری عمل کنیم که طی این دو هفته چند بار به الفاظ مختلف تکرار شده است. دستور این است :« لازم است متنی که فراهم آمده با دقت ملاحظه و در مسیر قانونی پیش‌بینی شده قرار گیرد و آنگاه در صورت تصویب، مراقبت از نقض عهدهای محتمل طرف مقابل صورت گرفته و راه آن بسته شود.»

توکلی در نطق میان دستور خود افزود:‌دولت و مجلس که بر اساس اصول 77 و 125 مسیر قانونی تعیین تکلیف برجام و قطعنامه اند باید تمامی جهد و جهد خویش را برای تضمین بقای حق به چنگ آمده غنی سازی و تأمین خواست ملت در لغو تحریم ها بکار گیرند. اجرای برجام خواست دولت است. این امر به نص قانون اساسی جز تصویب لایحه مربوط در هیأت وزیران، تقدیم لایحه به مجلس و تصویب آن در مجلس و تأیید شورای نگهبان راه دیگری ندارد. شورای عالی امنیت ملی بنا بر نص اصل 176 تنها حق سیاست گذاری دارد که آن هم باید به تأیید رهبری برسد. و حق تصویب تعهدات اجرایی را ندارد. مگر آن که رهبری به اقتضای اختیارات مبتنی بر شرع مقدس و اصول 57 و110 حکم حکومتی بفرماید. دیدیم که ایشان کار را به مجاری قانونی ارجاع دادند و از حکم حکومتی استفاده نکردند.

 

وی با انتقاد از رویکرد جنگ‌طلبانه غرب گفت: در طول مذاکرات 23 ماه گذشته طرف آمریکایی مدام تکرار کرده است گزینه نظامی روی میز است پرسش اساسی اینست که چرا این تهدید عملی نشده است؟ اگر توان دفاعی ایران مانعی مهم در این خصوص بوده، که قطعا چنین بوده است، آیا پذیرش محدودیتهایی، مانند آنچه در قطعنامه 2231 آمده، صلح و امنیت را برای کشور به ارمغان می‌آورد یا جنگ و ناامنی را؟ اینجانب هشدار میدهم پذیرش هرگونه محدودیت در حوزه دفاعی کشور، فرو ریختن سد استوار در برابر تحمیل جنگی دیگر بر ملت ایران است.

 

سوال از وزیر ارشاد از دستور خارج شد

محمدحسین فرهنگی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه 6 مردادماه) مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد:‌ در دستور کار امروز دو سوال از وزیر وجود داشت که سوال اول نادر قاضی پور از وزیر نیرو و سوال دوم از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

نماینده مردم تبریز و آذرشهر ادامه داد:‌اکنون سوال نادر قاضی پور از وزیر مربوطه در دستور کار است اما از آنجایی که سیدناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان از سوال خود انصراف داد سوال از وزیر فرهنگ و ارشاد از دستور کار صحن علنی خارج شد.

 

مطهری در نطق میان دستور: قانون مغایر انحصار بررسی توافق در شورای عالی امنیت ملی است

 

علی مطهری در نشست علنی امروز (سه‌شنبه 6 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان‌دستور خود با تاکید بر اینکه بدون شک نتیجه مذاکرات وین باید در مجلس به رأی گذاشته شود، گفت: این سخن که تنها شورای عالی امنیت ملی باید نظر بدهد و این موضوع فراتر از مجلس است، سخنی باطل است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: چرا که همه معاهدات و قراردادهای بین‌المللی طبق اصول 77 و 125 قانون اساسی باید به تصویب مجلس برسد.

وی با بیان اینکه مجلس در قانون اساسی ما جایگاه بالا و اختیارات بسیاری دارد و تنها نهاد قانونگذاری در کشور است، تصریح کرد: اما ما با ایجاد شوراهای عالی متعدد در کنار آن که گاهی قانونگذاری هم می‌کنند، جایگاه مجلس را تنزل و اختیارات آن را کاهش داده‌ایم.

مطهری تاکید کرد: نمی‌شود که شورای عالی امنیت ملی گاهی کار قوه قضائیه را انجام دهد و گاهی کار مجلس را و اصل 177 قانون اساسی که سه وظیفه را برای آن مشخص کرده است، چنین اجازه‌ای را به آن نمی‌دهد، همین‌طور شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند سیاستگذاری در مورد فرهنگ داشته باشد نه قانونگذاری، مطلبی که مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره فرموده‌اند.

واکنش لاریجانی به جمله

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نهم افزود: همین‌طور در مورد شورای عالی فضای مجازی و یا مجمع تشخیص مصلحت نظام که گاهی قانونگذاری می‌کنند، این تداخل‌ها باید از بین بروند ولی مسئله مهم این است که مجلس در تایید یا رد مذاکرات وین نباید عجله کند و این اختیار خود را تا آخرین فرصت حفظ کرده تا اگر بدعهدی یا کارشکنی از سوی طرف غربی مشاهده شد بتواند آن را رد کند، بدیهی است این کار از طریق ارسال لایحه دولت امکانپذیر است.

وی گفت: اما مسئله دیگر، در کسب توفیق مسائل هسته‌ای همه دولت‌های 12 سال گذشته شریکند گرچه در این میان هنر دیپلماسی دولت فعلی نقش بیشتری داشته است، حتی آقای احمدی‌نژاد رئیس جمهور سابق که با اعتماد به نفس و جسارت سند هسته‌ای را پیش برد، در این موفقیت‌ها شریک است، گرچه می‌توانست به گونه‌ای رفتار کند که تحریم‌ها به راحتی به ما تحمیل نشود، در رفتار با غربی‌ها زمانی درشتی نموده و زمانی نرمی نشان داد.

 

این نماینده مردم در مجلس نهم تصریح کرد: پس از توافق هسته‌ای باید فرهنگ کار و تلاش و تولید در کشور نهادینه شود، همچنان که اسلام کار را مقدس و آن را عامل سعادت ملت‌ها می‌داند. مبادا رسانه‌ها انتظارات کاذبی مانند افتتاح مک‌دونالد و فرهنگ آسایش و خور و خواب را ترویج دهند که در این میان مدیریت دولت و اعمال اولویت‌های اقتصادی و اقدام برای کارهای زیربنایی مطابق به استانداردهای کشورهای پیشرفته از اهمیت فراوانی برخوردار است.

مطهری ادامه داد: عده‌ای به حق نگرانند که توافق هسته‌ای و بهبود روابط با دنیای غرب موجب استحاله و تغییر ماهیت انقلاب اسلامی شود، ولی این‌طور نیست، بهبود روابط با دنیا حتی می‌تواند ما را در دستیابی به آرمان‌های انقلاب اسلامی کمک کند. هرگاه ما در مسئله آزادی فلسطین و حمایت از حزب‌الله و حماس و یا در صدور انقلاب اسلامی و داعیه جهانی اسلام و یا در امور فرهنگی و اجرای احکام اسلام کوتاه آمدیم آنگاه باید برای آینده انقلاب اسلامی نگران باشیم.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم با بیان اینکه دادگاه حمله‌کنندگان به اینجانب در شیراز نزدیک است، گفت: از قوه قضائیه انتظار دارم پیش از آنکه به اتهام چند جوان نادان که ابزار دست منافقان زیرک شده‌اند، رسیدگی کند، اتهام عاملان و دستور‌دهندگان و طراحان آن ماجرا را مورد بررسی قرار دهد. اگر از کنار جرم آنها بگذرد، عدالت را رعایت نکرده است.

وی افزود: اجرای غلط و تبلیغاتی قانون هدفمندی یارانه‌ها از ابتدا مشکل جانکاهی را برای دولت ایجاد کرده است، به طوری که دولت برای اجرای آن 12 هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد، عقل سلیم حکم می‌کند که دولت همچنان که قانون آن را ملزم کرده است، تعداد زیادی از غیرنیازمندان را حذف کند و اگر مدعی است که تشخیص آنها عملی نیست، پیشنهاد می‌کنم غیر از افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی سهم هر فرد را از 45 هزار و 500 تومان به 30 هزار تومان کاهش دهد و به مرور قطع کند و در مقابل سهم افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی را افزایش دهد.

مطهری تاکید کرد: دولت باید رودربایستی‌ها را کنار و واقعیت را با مردم درمیان بگذارد، آنگاه مردم نیز خواهند پذیرفت. نباید خدای‌ناکرده به خاطر انتخابات آینده، مصلحت جامعه را نادیده گرفته ، حتی اگر دولت این کار را نمی‌کند، مجلس با یک طرح دوفوریتی باید کشور را از شر اجرای غلط قانون هدفمندی یارانه‌ها نجات دهد. چرا که اساساً یارانه با اقتصاد مقاومتی سازگار نیست.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نهم ادامه داد: بدون شک پدیده داعش، گذشته از اینکه ساخته دست آمریکا و اسرائیل است، تکرار پدیده خوارج در دوران صدر اسلام است که به تعبیر شهید مطهری عده‌ای زاهدان احمق، ابزار دست عده‌ای منافقان زیرک قرار گرفته‌اند. به بیان امام علی (ع)؛ پدیده خوارج مانند بیماری بود که به جان جامعه اسلامی افتاده بود، و به سرعت به افراد دیگر سرایت پیدا کرد و امروز نیز مردی از جنس امیرالمومنین (ع) لازم است که چشم این فتنه را درآورد که فرمودند «من بودم که چشم فتنه را درآوردم و غیر از من احدی جرأت این کار را نداشت».

 

وی گفت: رفتار ترکیه در چند سال اخیر در قبال مبارزه با تروریسم قابل تأمل است، گرچه رویکرد جدید دولت ترکیه در مورد مبارزه با داعش می‌تواند مثبت باشد، اما اینکه همراه با اشغال بخشی از خاک سوریه شده است، شک و تردیدها را برانگیخته است. ظاهراً آقای اردوغان برای جبران شکست حزب عدالت و توسعه در انتخابات اخیر برای احیای سیاسی خود نیاز به این اقدام دارد. عرب‌ها در جریان حمله اروپایی‌ها به دولت واحد و قدرتمند اسلامی عثمانی در اثر تعصب نژادی از پشت به دولت عثمانی و دنیای اسلام خنجر زدند، نه تنها به هدف خود که تشکیل امپراطوری واحد عربی بود، نرسیدند، بلکه باعث شدند که کشور جعلی اسرائیل نیز در قلب دنیای اسلام کاشته شود و امروز ترکیه همان خطای آن روز عرب‌ها را مرتکب شده و با همکاری با آمریکا و اسرائیل از پشت به دنیای اسلام خنجر می‌زند.

مطهری با اشاره به برخورد ناخوشایند با تجمع معلمان در روز 31 تیرماه در مقابل مجلس شورای اسلامی بیان کرد: گذشته از اینکه اینگونه برخوردها ضرورتی ندارد، اساساً برخلاف قانون اساسی است و لازم است در این زمینه از این معلمان دلجویی شود و البته معلمان محترم نیز باید برای رفع مشکل معیشتی خود به دولت که اراده این کار را دارد، فرصت بدهند. نکته قابل توجه این است که فضای قبلی مقابل درب شمالی مجلس که برای تجمعات استفاده می‌شد، در تغییرات اخیر از بین رفته و تبدیل به فضای سبز شده است.

وی تصریح کرد: لازم است هیات رئیسه محترم به رفع این نقیصه بپردازد . خصوصاً که همه مجالس دنیا که پناهگاه مردم هستند، دارای چنین فضاهایی هستند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: کلمات انگلیسی در تابلوهای سطح شهرها همچنان رو به افزایش است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنان در اجرای قانون کوتاهی می‌کند،‌ دیگر اینکه شورای شهر تهران باید برخورد جدی‌تری با بلندمرتبه‌سازی که تهران را غیرقابل سکونت ساخته است،‌ داشته باشد.

 

دو حاشيه جالب در نطق علی مطهری/جدال لفظی کوچک زاده و کاظم جلالی/ تذکر توکلی نسبت به پذیرش محدودیت های دفاعی/ اعتراض نمایندگان به سفر فابیوس/استقبال کريمي قدوسي و دهقان از نطق مطهری / واکنش لاریجانی به جمله جنجال هسته‌ای در پارلمان بر سر ترجمه برجام/ جدال لفظی کوچک زاده و کاظم جلالی

 

مهدی کوچک‌زاده نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (سه‌شنبه پارلمان) طی تذکری آیین‌نامه‌ای با استناد به ماده 197، اظهار داشت: شان مجلس طبق گفته آقای لاریجانی خرید و فروش سیب زمینی نیست.، آیا ترجمه‌ای که امروز از متن توافق نهایی تقدیم مجلس شد، تضمینی برای صحت آن وجود دارد؟ اینکه می گویند این ترجمه مورد تایید دستگاه دیپلماسی است، یعنی ایراد دیگری ندارد.

وی افزود: هفته گذشته رئیس دستگاه دیپلماسی ترجمه‌ای از متن توافق نهایی را تحویل مجلس داد که نقص داشت و ما به آسانی از کنار آن گذشتیم و خواستیم ترجمه بهتری ارسال شود.

کوچک‌زاده یادآور شد: ممکن است همین ترجمه‌ای که امروز تقدیم مجلس شده است را کسی بخواند و از آن ایراد بگیرد،‌این برخورد سلطنت‌مآبانه با مجلس شورای اسلامی است،‌ چه کسی تضمین می‌کند ترجمه امروز برگرفته از همان متن انگلیسی باشد.

وی با اشاره به اصل 139 قانون اساسی، گفت: طبق این اصل صلح دعاوی در مورد اموال عمومی به داوری در هر مورد موکول به تصویب هیات ویران است.

کوچک‌زاده خطاب به کاظم جلالی که می‌خواست درباره صحبت‌هایش اظهارنظر کند، گفت: آقای جلالی! شلوغ نکن، اجازه بده حرف من تمام شود بعد شما خودشیرینی کن.

کوچک‌زاده با بیان اینکه مجلس مسئول رسیدگی به متن توافق نهایی است، گفت: دو هفته است مجلس رسیدگی به توافق نهایی را به تعویق انداخته تا ترجمه مطلوب به دست نمایندگان برسد. باید پرسید چه کسی تضمین می‌کند این ترجمه مطلوب است؟ مردم بدانید مجلس تا امروز با برخورد سلطنت‌مآبانه‌ای که رهبر معظم انقلاب هم صریحا آن را منع کردند، از دخالت در این مسئله فعلا امتناع کرده است.

نماینده تهران در مجلس اضافه کرد: آقای جلالی الان آنچه که مورد تایید آقای لاریجانی است را با هزار و یک ترفند توجیه خواهند کرد،‌ ما گفتیم ترجمه‌ای که هفته گذشته به وزارت خارجه به مجلس داد مطلوب نبود اما چه کسی تضمین می‌کند ترجمه‌ای که امروز ارائه شده مطلوب است؟ مجلس را سرکار گذاشته‌اند.

در ادامه این جلسه، محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس در غیاب لاریجانی ریاست ساعتی از صحن علنی را بر عهده داشت، در پاسخ به تذکر مهدی کوچک‌زاده، توضیح داد: طبق ماده 197 آیین‌نامه اجرایی مجلس، شما چند تخلف داشتید، نخست اینکه طبق این اصل شما باید تذکری در خصوص موضوع طرح یا لایحه‌ای که قرار بود رأی‌گیری شود، را مطرح می‌کردید.

وی افزودهمچنین تنها اجازه داشتید 3 دقیقه صحبت کنید اما بر اساس گزارشی که اتاق فرمان می‌تواند ارائه کند، شما بیش از این زمان صحبت کردید، آقای کوچک‌زاده! شما همچنین به آقای جلالی همکار ارجمندمان اهانت کردید، همانطور که می‌دانید هیچ نماینده‌ای اجازه ندارد به نماینده دیگری اهانت کند.

ابوترابی‌فرد ادامه داد: بهتر بود این مسئله را در پایان جلسه بدون حاشیه تذکر می‌دادید. در موضوع تذکر باید بگویم پس از توافق وین وزیر امورخارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی کشور به مجلس دعوت شدند و گزارشی ارائه کردند، همچنین آنها به طور ممتد در جلسات کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی حاضر شدند و ساعت‌ها با همکاران بحث کردند، اینکه عنوان می‌کنید ممکن است متن ترجمه مشکل داشته باشد مانعی ندارد، این متن وحی منزل نیست؛ نمایندگان مسلط به زبان انگلیسی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و کارشناسان دیگر می‌توانند این متن را مقایسه و ایرادات آن را عنوان کنند.

وی خاطرنشان کردبنابراین اگر ایرادی به متن ترجمه وجود دارد، اعلام کنید حتماً به وزارت امور خارجه اطلاع داده می‌شود تا در صورت لزوم مجدداً اصلاح کنند.

به گزارش فارس، پس از این سخنان ابوترابی‌فرد، کاظم جلالی نماینده تهران در مجلس نیز تقاضای بیان تذکری با استناد به ماده 79 آیین‌نامه داخلی مجلس را داشت که اظهار داشت: مشکل اینجاست که عده‌ای خود را عین اسلام و مجسمه آن و صددرصد تابع ولایت می‌دانند، البته آنها می‌توانند نسبت به خود چنین برداشتی کنند اما مشکل اینجاست که دیگران را خائن و غیرولایی می‌دانند.

در جریان بیان این تذکر عده‌ای از نمایندگان از جمله مهدی کوچک‌زاده پاسخ‌هایی به جلالی می‌دادند که وی خطاب به کوچک‌زاده گفت: "هوچی‌گری نکن!"

سپس ابوترابی‌فرد نیز که شرایط مجلس نامتاسب دید، از کاظم جلالی خواست تا بیان تذکر با استناد به ماده 79 آیین‌نامه را به زمان دیگری موکول کند.

پس از این بحث‌ها تابش خواستار ارائه تذکر بود، که پس از باز شدن تریبونش از روش اداره جلسه اننقاد کرد و خظاب به ابوترابی‌فرد گفت: شما به برخی اجازه می‌دهید صحبت کنند اما زمانی که ما می‌خواهیم واکنشی نشان دهیم، اجازه نمی‌دهید که ابوترابی‌فرد نیز در واکنش به سخنان تابش گفت: بنده اجازه تذکر به شما می‌دهم اما فعلا اجازه دهید دستور جلسه را بررسی کنیم.

سپس لاریجانی وارد صحن علنی شد و ریاست جلسه را بر عهده گرفت، در همین لحظه ابوترابی‌فرد در کنار جایگاه هیأت رئیسه، به گفت‌وگوی کوتاهی با کوچک‌زاده و جلالی پرداخت و خواستار رفع کدورت بین این دو نماینده شد که در نهایت نیز آنان با مصافحه، پایان یافت.

 

ابوترابی:هیچ نماینده ای اجازه ندارد به نماینده دیگری اهانت کند

 

محمد حسن ابوترابی‌فرد در پاسخ به مهدی کوچک زاده توضیح داد: طبق ماده 197 آئین نامه اجرایی مجلس شما چند تخلف داشتید، نخست اینکه طبق این اصل شما باید تذکری در خصوص موضوع طرح یا لایحه‌ای که قرار بود رأی‌گیری شود صحبت کنید.

دو حاشيه جالب در نطق علی مطهری/جدال لفظی کوچک زاده و کاظم جلالی/ تذکر توکلی نسبت به پذیرش محدودیت های دفاعی/ اعتراض نمایندگان به سفر فابیوس/استقبال کريمي قدوسي و دهقان از نطق مطهری / واکنش لاریجانی به جمله

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین تنها اجازه داشتید 3 دقیقه صحبت کنید اما براساس گزارشی که اتاق فرمان می‌تواند ارائه کند شما بیش از این زمان صحبت کردید.

وی تاکید کرد: آقای کوچک زاده شما همچنین به همکار ارجمندمان آقای جلالی اهانت کردید، همانطور که می‌دانید هیچ نماینده ای اجازه ندارد به نماینده دیگری اهانت کند.

نماینده مردم تهران اظهار داشت: بهتر بود این مسئله را در پایان جلسه بدون حاشیه تذکر می‌دادید. در موضوع تذکر باید بگویم پس از توافق وین وزیر امورخارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی کشور به مجلس دعوت شدند و گزارشی ارائه کردند، همچنین آنها به طور ممتد در جلسه کمیسیون امنیت ملی حاضر شدند و ساعت‌ها با همکاران بحث کردند.

وی ادامه داد: اینکه عنوان می‌کنید ممکن است متن ترجمه مشکل داشته باشد مانعی ندارد این متن وحی منزل نیست. نمایندگان مسلط به زبان انگلیسی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و کارشناسان دیگر می‌توانند این متن را مقایسه کنند و ایرادهای آن را عنوان کنند.

رئیس جلسه گفت: بنابراین اگر ایرادی به متن ترجمه وجود دارد اعلام کنید حتما به وزارت امور خارجه اطلاع داده می‌شود تا در صورت لزوم مجدد اصلاح کنند.

واکنش لاریجانی به اینکه برخی میگویند "سگ احمدی نژادبه اینها شرف" دارد

علي لاريجاني که پس از اعتراض به رياست ابوترابي فرد، به صحن علني آمده و رياست را بر عهده گرفته بود، در پاسخ به اين تذکر گفت: اين حسن جامعه ماست که همه با دغدغه و حساس هستند و مي خواهند موضوع توافق را بررسي کنند. اما به گفته رهبري اين نبايد منجر به انشقاق شود و بايد اظهار نظر با رعايت احترام باشد.

وي با بيان اينکه بررسي اين موضوع در مجلس هم حق مجلس است و اشکالي ندارد که برخي مخالف و يا نسبت به آن ملاحظاتي داشته باشد، افزود: اما برخي اين را تبديل به اختلاف دروني نکنند. با اخلاق و متانت اين کار را بکنند و بي جهت سوء ظن نداشته باشند.

رئيس مجلس در واکنش به انتقادات برخي نمايندگان از اينکه چرا متن توافق با تاخير به مجلس ارائه شد، هم گفت: ما اصرار کرديم در اسرع وقت وزير بيايد و توضيح دهد. ايشان هم آمد و متن توافق را آورد در حاليکه هنوز کاملا متن منقح نشده بود. ما به آنها گفتيم متن را دقيق کنيد و بعد بياوريد، که ديروز آوردند و گفتم براي نمايندگان تکثير و توزيع شود.

لاريجاني با اشاره به اينکه حرف هايي در صحن مجلس عليه او زده مي شود، ادامه داد: من ايرادي نمي بينم که آقاي کوچک زاده بيايد و حرفش را بزند. ولي نمي فهمم به گفته ايشان چه کسي سلطنت طلبانه در اين زمينه رفتار کرده است؟ برخي گفته بودند که لاریجانی نمی‌گذارد مسائل هسته‌ای در مجلس مطرح شود، چون روحاني و هاشمي لاريجاني را رييس مجلس کرده اند، آخر اين چه حرفي است؟ رئيس مجلس با راي نمايندگان، رئيس مي شود. آيا اين مدل حرف زدن، توهين به مجلس نيست؟ يا اينکه برخي گفته بودند که «سگ احمدي نژاد و مشايي به اينها شرف دارد!» من همين جا يکبار ديگر شهادتين مي گويم «اشهد ان لااله الا الله و اشهد ان محمدا رسول الله». چطور ممکن است سگ کسي شرف داشته باشد به کسي که شهادتين گفته و مسلمان است؟

وي با تاکيد بر اينکه خود را موظف به حمايت از آن چيزي مي داند که باعث شرف مجلس مي شود، افزود: خواهشم اين است که در بررسي مساله مهم و اساسي مذاکرات هسته اي، شکاف در کشور ايجاد نشود و اخلاقي عمل شود.

 

نعمتی:هیأت نظارت با بداخلاقی‌های اخیر برخورد جدی داشته باشد/لاریجانی:درفضای مودبانه تر نیز می توان کارها را پیش برد

بهروز نعمتی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه 6 مردادماه) مجلس شورای اسلامی، در تذکری شفاهی گفت: از هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان انتظار می رود که با بداخلاقی برخوردی جدی صورت گیرد.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقایان ابوترابی فرد، حسینیان و آقای اکبریان در صحن علنی مجلس حاضر هستند توقع داریم این دوستان موضوع را به طور جدی دنبال کنند.

وی افزود: موضوع هسته ای ما مگر موضوعی است که من یا شخص دیگری در آن نظر داشته باشند این موضوع، موضوع نظام است وقتی مسئولان نظام مسئله هسته ای را پذیرفته اند چرا برخی نمایندگان در جامعه قشقرق به پا می اندازند این کار برخلاف منویات رهبری است.

دکتر علی لاریجانی عنوان کرد: بهتر است در این مسئله مهم به جای اختلاف به اصل موضوع توجه کنیم و به حواشی و ایجاد اختلاف نپردازیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این راه کلید کار است از خواهران و برادران می خواهم این مشرب را داشته باشند.

وی عنوان کرد:‌ برخی تصور می کنند از آنجایی که بنده بعد از صحبت های آقای کوچک زاده مطالبی را عنوان کردم خطاب به ایشان است اما مقصود من ایشان نبوده است کس دیگری چنین سخنانی داشته است.

لاریجانی ادامه داد: در کل من به دل نمی گیرم ولی خوب نیست اینگونه حرف زدن. ما می توانیم در فضایی مودبانه تر با یکدیگر صحبت کنیم و کارها را جلو ببریم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"