کد خبر: ۳۱۸۲۴۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۴
به گزارش خبر خودرو، عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان گفت : در چند سال گذشته ، به دلایل مختلفی چون تحریم ها ، کمبود مواد اولیه و مشکلات موانع بانکی و نقل و انتقال پول ، متاسفانه صادرات خودرو و قطعات سیر نزولی شدیدی یافت به طوری که در سال گذشته این رقم حدودا به 50 تا 60 میلیون دلار رسید.

جبران افت صادرات قطعات با باز شدن فضای کسب و کار در کشور

به گزارش خبر خودرو، عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان گفت : در چند سال گذشته ، به دلایل مختلفی چون تحریم ها ، کمبود مواد اولیه و مشکلات  موانع بانکی و نقل و انتقال پول ، متاسفانه صادرات خودرو و قطعات سیر نزولی شدیدی یافت به طوری که در سال گذشته این رقم حدودا به 50 تا 60 میلیون دلار رسید.

رضا رضایی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو ، افزود : در سال گذشته صادرات قطعات در حداقل کف خود قرار گرفت و در سال جاری نیز تاکنون اتفاقی در خصوص صادرات رخ نداده است اما انتظار می رود با توجه به توافقات اخیر و باز شدن فضای کسب و کار، بتوان این افت صورت گرفته در صادرات قطعه را جبران نمود.

وی با اشاره به اینکه کشورهای منطقه خلیج فارس بازار خوبی برای صادرات خودرو و قطعات ایرانی محسوب می شود ، گفت : متاسفانه چینی ها تاکنون تلاش زیادی برای صادرات خودرو و قطعه به برخی از بازارهای صادراتی ایران خصوصا عراق نمودند که این روند  قطعا موجب از دست رفتن بازارهای صادراتی ایران خواهد شد.

وی در ادامه به حضور هیات آلمانی در ایران گفت : امروز آلمان ها به بازار ایران نگاه ویژه ای داشته و تلاش دارند تا بازار ایران را در اختیار بگیرند این در حالی است که به نظر می رسد همین شرکتهای آلمانی درعمل به تعهدشان به ایران نسبت به سایر کشورهای اروپایی پایبند تر هستند.

مدیر عامل شرکت آذین خودرو افزود : البته خودروسازان آلمانی علاوه بر پایبندی و عمل به تعهدات ، نسبت به دیگر شرکتها از دانش و تکنولوژی بسیار بالاتری نیز برخوردارند.

رضایی افزود : قطعا همکاری با شرکتهای آلمانی موجب رشد و توسعه صنعت خودرو و قطعه سازی ایران خواهد شد.

وی همچنین به حضور برخی از شرکتهای ایتالیایی و قرارداد طراحی با یکی از خودروسازان داخلی اشاره کرد و گفت : البته ایتالیایی در در این سالها نشان دادند که خیلی تمایل به همکاری با ایران ندارند از این رو است که  امروز کمتر شاهد تردد خودروهای ایتالیایی در ایران هستیم.

وی در ادامه با اشاره به لزوم حرکت بخش های اقتصادی کشور در مسیر صادرات تاکید کرد :  امروز تمام  کسانی که به نحوی در اقتصادی کشور نقش دارند باید صادرات محور عمل کنند  و همان گونه که چین صادرات را در برنامه کلان 20  ساله اقتصادی خود گنجاند و با برنامه ریزی در حوزه  صنعت و تولید و صادرات موفق گردید در سال گذشته 19 تا 20 میلیون خودرو تولید و قسمت اعظم آن را صادر کند صنعتگران و فعالان اقتصادی ایرانی نیز با برنامه ریزی دولت در این راستا برنامه ریزی و اهتمام جدی نمایند.

وی گفت :  امید است با تحول بوجود آمده و تغییرات سیاسی و اقتصادی کشور با دنیا ، اساس برنامه کشور در مسیر توسعه صادرات قرار گرفته تا شاهد توسعه کلان اقتصادی در ایران باشیم .

وی افزود :  در صورت حرکت کشور در مسیر صادرات ، تولیدات داخلی از کیفیت بیشتری برخودار گردیده و رقابت پذیر خواهند شد ضمن اینکه چنانچه در راستای این حرکت قطعه ساز در کنار  خودروساز دانش فنی و تکنولوژی  خود را افزایش دهد و سخت افزارها را  به روز نماید  و تلاش نمایند تا مهارت نیروی انسانی را بالا برده و ساختار سازمانی خود را چابک کند مطمئنا تولید رقابت پذیر گردیده و قطعات با کیفیتی را به خودروساز ارائه خواهند کرد قطعا در جریان این مسیر نیز خودروساز محصولاتی را با هدف جلب رضایت مشتریان تولید خواهد کرد و واردات نیز کاهش خواهد یافت.

وی در ادامه  به  استراتژی صنعت خودرو در افق  1404 اشاره کرد و اظهار داشت : هرچند هم اکنون از برنامه افق 1404 به واسطه مشکلات موجود عقب هستیم اما قطعا با فراهم شدن زمینه همکاری های جدید با شرکتهای اروپایی و حرکت در مسیر تولیدات رقابت پذیر و توسعه صادرات ، می توان به اهداف مورد نظر در این برنامه دست یافت.

این فعال صنعت قطعه سازی کشور همچنین به  تاثیر توافقات اخیر و لغو تحریم ها بر اوضاع صنعت خودرو قطعه سازی کشور در سال جاری پرداخت و تصریح کرد : قطعه سازان با وجود توافقات اخیر در سال جاری تلاش دارند تا افزایش ظرفیتی را در کنار خودروسازان ایجاد نمودند را حفظ نمایند و با ارتقاء  کیفیت تولیدات در جهت جلب رضایت مشتریان داخلی حرکت کنند.

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"