کد خبر: ۳۱۴۳۵۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۶ - ۱۲ تير ۱۳۹۴
به گزارش خبر خودرو، جلسات جداگانه پيشرفت پروژه «خط سفيد» در 7 منطقه تهران با حضور قائم مقام شهردار و معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران و شهرداران و مسئولان مناطق 3، 6، 8، 10، 12، 15 و 18 تهران برگزار شد.

کاهش 50 درصدی تلفات ترافیکی تهران ظرف 7 سال

به گزارش خبر خودرو، جلسات جداگانه پيشرفت پروژه «خط سفيد» در 7 منطقه تهران با حضور قائم مقام شهردار و معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران و شهرداران و مسئولان مناطق 3، 6، 8، 10، 12، 15 و 18 تهران برگزار شد.

 

قائم مقام شهردار تهران در این دو جلسه که مجموعاً پنج ساعت و نیم به طول انجامید، اولویت­دارترین طرحی که شهردار محترم تهران بر اجراي آن تأكيد ويژه دارند را «خط سفيد» اعلام كرد و گفت: هدف از اجراي اين طرح، برقراري نظم و انضباط در شهر، به نحوي است كه به تغيير رفتار ترافيكي در هر يك از نواحي 123 گانه و مناطق 22 گانه و در نهایت به كل تهران منجر شود.

دكتر عيسي شريفي افزود: بايد نتيجه اقداماتمان در حوزه اصلاح و تكميل زيرساخت‌هاي ترافيكي از جمله خط‌كشي‌ها، آموزش و فرهنگ‌‌سازي و نیز اطلاع‌رساني و تبليغات را ببينيم و نتيجه كار محسوس باشد كه آيا سواره­ها بين خطوط حركت مي‌كنند و آيا پياده‌‌ها از روي خط‌كشي عابر پياده عبور مي‌کنند؟

وي با اعلام اين كه نتيجه اقداماتمان را بايد در قالب اتفاقاتي كه در كف خيابان رخ مي‌دهد و تغييراتي كه در رفتار مردم حاصل مي‌شود ببينيم، تأكيد كرد: در پايان شهريور و آغاز مهر بايد تغيير محسوسي در نظم و انضباط ترافيكي شهر ببينيم و به اين منظور، آموزش عموم شهروندان به ويژه رانندگان حمل و نقل عمومي و تكرار اين آموزش‌ها از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.

حتی یک کشته هم زیاد است

قائم مقام شهردار تهران با اشاره به اين که اقداماتي همچون آموزش و فرهنگ‌سازي، اطلاع‌رساني و تبليغات، عمليات عمراني و آسفالت، اصلاحات هندسي و خط‌كشي، ايجاد ايستگاه‌ها و پهلوگاه‌ها، هوشمندسازي شهر و نصب تابلوهاي ترافيكي، همه و همه بايد منتج به نتيجه‌اي به نام «انضباط در شهر» شوند، اظهار كرد: خروجي تمام اين اقدامات، ايجاد نظم و انضباط در شهر است.

دكتر شريفي با بيان اين كه در شهري كه ترافيك آن از نظم و انضباط برخوردار است، اين گونه استنباط و برداشت مي‌شود كه فرهنگ شهروندان آن شهر و اصولاً سطح فرهنگي مردم آن جامعه بالاست و مردم آن کشور به اصطلاح مردم با فرهنگی هستند، تصريح كرد: اگر خروجي مجموعه اقداماتمان منجر به اصلاح و بهبود رفتارهاي ترافيكي شود، در اين طرح موفق خواهیم بود.

وي با تأكيد بر اين كه هوشمندسازي ترافيك، اقدام ارزشمندي است که اثرگذاري آن زماني چند برابر مي‌شود كه راننده متخلف در لحظه تخلف يا حداكثر در همان روز تخلف، پيامك جريمه خود را دريافت كند، اضافه كرد: توكيو با 20 ميليون نفر جمعيت از طریق دوربين‌­ها و نه عوامل انسانی كنترل مي‌شود و برگه جریمه شب به شب به درِ خانه رانندگان متخلف ارسال مي‌شود.

دكتر شريفي با اعلام اين كه تعداد كشته‌هاي سالانه تصادفات ترافيكي تهران ظرف 7 سال، از 1400 نفر به 700 نفر كاهش پيدا كرده، تأكيد كرد: در چند سال اخير، كارهاي ارزشمندي در زمينه كاهش تلفات ترافيكي، از توسعه دوربين‌هاي كنترل ترافيك گرفته تا برگزاري دوره‌هاي آموزش ترافيك، اتفاق افتاده اما فراموش نكنيم حتي يك كشته هم در شهر تهران زياد است.

دوربین­های کنترل ترافیک تهران دو برابر می­شود

قائم مقام شهردار تهران با اشاره به دستور شهردار محترم تهران مبني بر افزايش دو برابري دوربين‌هاي كنترل ترافيك در تهران به دليل نقشی که اين دوربين‌ها در برقراري نظم و انضباط در شهر می­توانند ایفاء نمایند، اظهار كرد: به منظور اثرگذاري اقدامات، بايد كارهايمان را برابر استاندارد و با دقت، مطالعه و پژوهش انجام دهيم و در صورتي كه اقداماتمان از تأثيرگذاري لازم برخوردار نبودند، بلافاصله كارهاي انجام شده را مورد ارزيابي قرار داده و نسبت به آسیب­شناسی روند فعاليت‌هايمان اقدام نماييم.

دكتر شريفي با بيان اين كه شهرداران مناطق از طريق مراكز كنترل ترافيك محلي بايد مرتب سطح منطقه خود را كنترل كنند و نسبت به رفع نقايص موجود در معابر محدوده خويش اقدام نمايند، تصريح كرد: در بسياري از مواقع، با اجرای يك هم‌سطح‌سازي ساده يا انجام يك اصلاح هندسي كوچك، يك مشكل ترافيكي بزرگ بر طرف شده و جريان ترافيك روان مي‌شود.

وي با تأكيد بر اين كه خطوط عابر پياده، كانال ايمن براي عبور و مرور عابران پياده است و سواره‌‌ها اعم از رانندگان خودرو و راكبان موتورسيكلت نبايد به خود اجازه دهند كه به اين مسير امن تجاوز نمايند، اضافه كرد: در موضوع آموزش‌هاي شهروندي از جمله آموزش رفتارهاي ترافيكي، بايد از ظرفيت بالاي موجود در مدارس استفاده نموده و دانش­آموزان را به مشاركت بگيريم.

دكتر شريفي با اعلام اين كه بايد كارهاي عقب افتاده در جهت زيرساخت‌هاي خط سفيد را با استفاده از فرصت تابستان و خلوتي نسبي شهر به سرعت انجام داده و البته مراقب باشيم كه كيفيت را فداي سرعت نكنيم، تأكيد كرد: همچنين كاهش كشته‌ها و مجروحان و مصدومان ناشي از تصادفات ترافيكي در سال 94 از جمله مهم‌ترين اهدافمان در بخش حمل و نقل و ترافيك است.

ظرفیت متروی تهران دو برابر می­شود

قائم مقام شهردار تهران با اشاره به اين كه همان‌ گونه كه توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي را وظيفه خود مي‌دانيم، برقراري نظم و انضباط در شهر به منظور تأمین آرامش و ايمنی شهروندان را نيز وظيفه خویش مي‌دانيم، اظهار كرد: در حال حاضر روزانه 3 ميليون جابه‌جايي از طريق متروي تهران انجام مي‌شود كه با تكميل خطوط 6 و 7 مترو، اين تعداد به دو برابر افزایش می­یآبد.

دكتر شريفي با بيان اين كه مهندسي ارزش يعني اين كه بتوانيم تعداد 700 كشته و 14 هزار مجروح و مصدوم سالانه تصادفات ترافيكي تهران را سال به سال كاهش دهيم، تصريح كرد: اگر توانستيم هر سال حداقل 100 كشته و 1000 مجروح و مصدوم از تلفات ترافيكي تهران كم کرده و روزی آن را به صفر برسانیم، آن موقع است كه مي‌توانيم ادعا كنيم در كارمان موفق بوده‌ايم.

وي در پايان با تأكيد بر اين كه آموزش و انتقال فرهنگ مانند تزریق آمپول نيست كه به يك باره بر پيكره جامعه وارد شود، بلكه به عنوان كاري طولانی مدت به تكرار، پيگيري و ممارست نیاز دارد، خاطرنشان كرد: استفاده از ظرفيت مدارس و مساجد در بحث فرهنگ‌سازي و به مشاركت گرفتن آحاد جامعه از جمله دانش‌آموزان به اين منظور از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.

شهری توسعه یافته است که نظم و انضباط در آن حاکم باشد

معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران نيز در اين جلسات با اشاره به اين كه به عنوان گام نخست تا زيرساخت‌هاي شهر كامل و خط­كشي‌ها و تابلوهاي ترافيكي تكميل نشوند، انتظار رعایت انضباط از سوي شهروندان انتظار نابه‌جايي است، اظهار كرد: بعد از اصلاح زيرساخت‌هاي ترافيكي، گام دوم آموزش و فرهنگ‌سازي و گام آخر اعمال قانون و برخورد با متخلفان است.

مهندس تشكري هاشمي با بيان اين‌كه آموزش بايد به تغيير رفتار مردم منجر شود و براي آموزش قوانين و مقررات بايد ابتدا دلايل قانون­شكني در جامعه مورد ارزیابی و ريشه‌يابي قرار گیرد، تصريح كرد: متأسفانه برخی رانندگان و راكبان موتورسيكلت با رفتارهاي غلط ترافيكي خود، نه تنها آرامش و امنيت روحی و روانی جامعه، بلکه جان و مال شهروندان را به خطر مي‌اندازند.

وي با تأكيد بر اين‌كه تهران، شهري است كه از بي انضباطي در ترافيك رنج مي‌برد و تا نظم در آن برقرار نشود، نمي‌توانيم ادعا كنيم تهران، شهري توسعه يافته است، اضافه كرد: با وجود اين‌كه مردم ما از فرهنگ غني اعتقادی و ديني و پيشينه قوي تاریخی و فرهنگي برخوردار هستند اما متأسفانه بسياري از ما هنگام رانندگي حقوق دیگران را به درستي رعايت نمي‌كنيم.

مهندس تشكري هاشمي با اعلام اين‌كه حاصل بي توجهي به حقوق ديگران، انبوه كشته‌ها، مجروحان و مصدومان و نیز زندانيان حاصل از تصادفات ترافيكي و انبوه سرمايه‌های ملي است كه هدر مي‌رود، تأكيد كرد: به طور متوسط روزانه دو نفر در تهران بر اثر تصادف كشته و حدود 40 نفر نیز مجروح و مصدوم مي‌شوند كه بخش قابل توجهي از آن­ها را كودكان تشكيل مي‌دهند.

تردد 25 درصدی خودروهای غیر مجاز در محدوده زوج و فرد

معاون شهردار با اشاره به اين‌ كه كودكان در حالی قربانی تصادفات رانندگي می­شوند که هیچ سهم و نقشی در بروز و وقوع این تصادفات ندارند، اظهار كرد: رفتارهاي لجام گسيخته گروهي از رانندگان باعث شده هر سال هزاران نفر از مردم کشور ما در شهرها و جاده­ها، جان خود را از دست داده و ده‌ها هزار نفر نيز مجروح و مصدوم شده و تا آخر عمرشان خانه­نشین شوند.

مهندس تشكري هاشمي با بيان اين‌كه علت بسياري از خسارات و صدمات جبران­ناپذير ترافيكي، اين است كه رفتارهايمان چه به عنوان راننده خودرو، چه به عنوان راكب موتورسيكلت و چه به عنوان عابر پياده استاندارد نيست، تصريح كرد: واقعيت اين است كه از گذشته­هاي دور تا به امروز در موضوع آموزش­هاي شهروندي قصور داشته­ايم، ضمن اين ‌كه زيرساخت‌هاي شهر نيز ايمن و كامل نبوده و اين‌ها همه دست به دست هم داده­اند تا امروز شاهد چنين رفتارهاي تأسف­باري در سطح جامعه باشيم.

وي با تأكيد بر لزوم آموزش 400 هزار راننده حمل و نقل عمومي و رانندگاني كه به صورت حرفه‌اي با شغل رانندگي سر و كار دارند، اضافه كرد: رانندگان حرفه‌اي 20 تا 25 درصد کل رانندگان تهران را شامل مي‌شوند و از این رو، آموزش مستقيم به اين رانندگان از جمله رانندگان سرويس مدارس در فرصت باقي‌مانده تا اول مهر و بازگشايي مدارس را در دستور كار قرار داده­ایم.

معاون شهردار تهران در پايان با تأكيد بر اين كه در انجام امور، علاوه بر كارآيي بايد به اثربخشي كارها نيز توجه داشته باشيم،‌ خاطرنشان كرد: متأسفانه آمار بالای تخلفات رانندگي در سطح شهر غير قابل تصور است و به عنوان نمونه، در حال حاضر 25 درصد خودروهايي كه در محدوده زوج و فرد تردد مي‌كنند، خودروهاي غير مجاز هستند و به عبارتي، شاهد تخلف مستمر 25 درصدي در اين محدوده هستيم و از اين رو، در جهت تغيير رفتارها ترافيكي مردم راه طولاني و سختي را پيش رو داريم.

از اول مهر باید شهر آرام­تر، روان­تر و منظم­تری راشاهد باشیم

همچنين در اين جلسه دكتر شهرام گيل‌آبادي مدير مركز ارتباطات و امور بين­الملل شهرداري تهران با اشاره به اين ‌كه كارهايمان بايد تأثير روشن داشته باشند و از اول مهر ماه می­بایست شهر آرام‌تر، روان­تر و منظم‌تري را شاهد باشیم، اظهار كرد: استمرار و تداوم در امور بسيار مهم‌تر از انجام كارهاي مقطعي و لحظه‌اي است و اگر در يك نقطه كار كنيم اما در همان يك نقطه كار درست و مؤثری انجام دهيم، بسيار بهتر از اين است كه در نقاط انبوه و پراكنده كار كم اثر يا بي‌ تأثیر انجام دهيم.

مصطفي فيضي ریيس سازمان بازرسي شهرداري تهرن نيز با بيان اين كه ترافيك و بي انضباطي­هاي ترافيكي از اصلي­ترين مسائل و مشكلات شهر تهران است و از اين رو، ايجاد نظم در شهر از مهم‌ترين مأموريت‌هاي مديريت شهري است، تصريح كرد: اين معضل از مهم‌ترين معضلات شهر تهران است كه بخش عمده آن ريشه­های فرهنگي دارد و با آموزش و ارتقاي سطح فرهنگی جامعه باید در جهت حل و فصل اين مشكل بزرگ پايتخت اقدام نماييم.

دكتر علي‌اكبر انجمني شهردار منطقه 15 در اين جلسه با اعلام كاهش 50 درصدي تلفات ترافيكي در اين منطقه ظرف مدت سه سال گفت: تعداد كشته­هاي ناشي از تصادفات رانندگي در جنوب شرق تهران از 86 نفر در سال 90 به 43 نفر در سال 93 كاهش پيدا كرده است.

 دكتر وحيد نوروزي شهردار منطقه 18 نیز در جلسه مذكور با تأكيد بر اين كه هم‌زمان با اجراي طرح «خط سفید»، دو اقدام بزرگ ديگر شامل ساماندهي بزرگراه آزادگان و آماده­سازي خط 10 بي آر تي در اين منطقه انجام شده، خاطرنشان كرد:   سامان­بخشي به بزرگراه آزادگان به ميزان قابل ملاحظه‌اي باعث كاهش تصادفات و تلفات ناشي از آن در اين بزرگراه شده است.

گفتني است در اين جلسه که علاوه بر دكتر رفيع مديركل آموزش­هاي شهروندي شهرداري تهران، سليماني راد شهردار منطقه 3، بابايي شهردار منطقه 6، نوري شهردار منطقه 8، عظيمي شهردار منطقه 10، ملكي شهردار منطقه 12، انجمني شهردار منطقه 15 و نوروزي شهردار منطقه 18 و نيز معاونان و مديران اين مناطق به همراه مسئولان ستادي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران نيز شركت داشتند، اقدامات و برنامه­هاي اين 7 منطقه در قالب پروژه «خط سفيد» به صورت جداگانه ارائه و نقاط ضعف و قوت آن مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

 

 

 

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
طراحی و تولید: "ایران سامانه"