کد خبر: ۳۰۸۸۸۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۹ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۴
به گزارش خبرخودرو ، رئیس سازمان راهداری وحمل و نقل جاده‌ای کشور با بیان اینکه افزایش قیمت گازوئیل تأثیر 3 درصدی بر حمل و نقل کالا و مسافر در بخش جاده‌ای دارد ، گفت: در مقطع کنونی افزایش قیمتی نخواهیم داشت.

تأثير افزايش قيمت سوخت بر هزينه جابه‌جايي کالا و مسافر 3درصد است

به گزارش خبرخودرو ، رئیس سازمان راهداری وحمل و نقل جاده‌ای کشور با بیان اینکه افزایش قیمت گازوئیل تأثیر 3 درصدی بر حمل و نقل کالا و مسافر در بخش جاده‌ای دارد ، گفت: در مقطع کنونی افزایش قیمتی نخواهیم داشت.

داود کشاورزیان گفت: بر اساس قانون ،‌ دولت مجاز است قیمت حامل‌های انرژی را تا پایان برنامه پنجم توسعه به 90 درصد نرخ فوب خلیج فارس برساند و برای گازوئیل با توجه به کاهش قیمت جهانی نفت ، این نرخ حدود 1200 تا 1300 تومان است.

وی با بیان اینکه سیاست دولت یازدهم کاهش تورم بود و در ابتدای کار خود تصمیم به افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی نداشت ، افزود: یکی از دلایلی که میزان بهره‌وری در بخش حمل و نقل مناسب نیست ، پایین بودن نرخ سوخت است.

رئیس سازمان راهداری وحمل و نقل جاده‌ای کشور گفت : این میزان افزایش قیمت گازوئیل در بخش‌های حمل و نقل کالا و مسافر تأثیر چندانی نخواهد داشت و البته تأثیر افزایش نرخ حامل‌های انرژی دو نوع است یکی تأثیر مستقیم هزینه سوخت و دیگری اینکه بخشی از تورم موجود در اقتصاد کشور افزایش می‌یابد.

کشاورزیان با یادآوری اینکه طبق محاسبات همکاران ما ، افزایش قیمت گازوئیل تأثیر مستقیم 2 درصدی در حمل و نقل کالا و مسافر خواهد داشت ، گفت : اگر تأثیر تورمی غیر مستقیم افزایش نرخ حامل‌های انرژی را نیز در این بخش محاسبه کنیم این تأثیر کمتر از 3 درصد خواهد شد.

وی تأکید کرد: با توجه به شناختی که از انجمن‌های صنفی حمل و نقل و کالا و مسافر داریم ، بعید می‌دانم در این مقطع درخواستی برای افزایش قیمت‌ها داشته باشیم.

کشاورزیان با بیان اینکه قیمت حمل کالا و مسافر ، تابع عرضه و تقاضاست و تابع قیمت تمام شده نیست‌ ، افزود: در حال حاضر کالاهایی وجود دارد که حمل آن سال گذشته هزینه بیشتری داشت و به دلایل متعددی نمی‌شود برای حمل کالا قیمت خاصی را تعیین کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه در مقطع کنونی افزایش قیمتی نخواهیم داشت و حتی در برخی موارد ممکن است حتی شاهد کاهش قیمت حمل نیز باشیم ، اظهار داشت: سهم حمل و نقل در قیمت تمام شده کالا منهای کالاهای معدنی در کشور ما حدود 6 درصد است.

وی با اظهار تأسف از اینکه میزان بهره‌وری حمل و نقل در کشور ما نسبت به سایر کشورها پایین‌تر است ، گفت: برای راننده تفاوتی ندارد که بار برگشت داشته باشد یا خالی به سمت مقصد بازگردد در حالی که در کشورهای پیشرفته به علت بالا بودن نرخ سوخت ، تا تکلیف بار برگشت راننده مشخص نشود ، تصمیم به بازگشت نمی‌گیرد.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور با بیان اینکه در بخش نوسازی ناوگان در حاضر برخی کامیون‌ها با سن بیش از 50 سال ، بار 60 تنی را حمل می‌کند ، اظهار داشت : وقتی راننده می‌تواند همان کار را با کامیون 50 میلیونی 50 ساله انجام دهد چرا باید برای خرید کامیون جدید 500 میلیون تومان هزینه کند و باز هم همان نرخ کرایه حمل را دریافت کند و این مسئله نیز موجب کاهش بهره‌وری در بخش حمل و نقل می شود.

وی با یادآوری اینکه در بسیاری از کشورها برای خرید کامیون وام و برای واردات آن حقوق گمرکی بسیار ناچیزی در نظر می‌گیرند ، افزود : ساختار حمل و نقل کشور ما به گونه‌ای است که نمی‌توان نام صنعت را بر حمل و کشور نهاد و با توجه به بیکاری و نظام‌مند نبودن وضعیت حمل و کشور بهره‌وری در این خصوص بسیار افت می‌‌کند.

کشاورزیان همچنین از مردم خواست ، هر گونه افزایش نامعقول و غیر منطقی قیمت را به سامانه تلفن 141 اطلاع دهند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"