کد خبر: ۳۰۸۶۶۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۸ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۴
به گزارش خبر خودرو، دبیر انجمن قطعه سازان گفت : چنانچه روند کاهش نرخ سود بانکی در جریان و روال طبیعی اقتصاد صورت گیرد ، مسلماً مناسب بوده و در دراز مدت می تواند بر تولید اثر گذار باشد.البته این روند باید به نحوی صورت گیرد تا سرمایه ها به سمت تولید حرکت کرده و در این بخش نیز سرمایه گذاری شود.

تنها مشکل تولید در کشور میزان بهره بانکی نیست

به گزارش خبر خودرو، دبیر انجمن قطعه سازان گفت :  چنانچه روند کاهش نرخ سود بانکی در جریان و روال طبیعی اقتصاد صورت گیرد ، مسلماً مناسب بوده و در دراز مدت می تواند بر تولید اثر گذار باشد .

ساسان قربانی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو افزود : البته این روند باید به نحوی صورت گیرد تا سرمایه ها به سمت تولید حرکت کرده و در این بخش نیز سرمایه گذاری شود .

وی تصریح کرد : البته فقط و فقط کاهش دستوری سود تسهیلات و سپرده های بانکی در شرایطی مناسب خواهد بود که تسهیلات به سمت تولید روانه شوند ،اما تجربه این را نشان نمی دهد .

وی تصریح کرد : اگر بتوانیم  در شرایطی کار کنیم که بهره های  بانکی ، رقم  معقولی باشند  مسلماً کاهش بهره بانکی می تواند ایده ال باشد به شرطی که برنامه ریزی لازم برای برداشتن موانع در اعطای تسهیلات هم در دستور کار قرار گیرد و تسهیلات به دست تولید کننده واقعی برسد و نه رانت خواران .

وی افزود : هم اکنون فقط یکی از مشکلات تولید کنندگان بهره بانکی است در حالی که ده ها مشکل دیگر در حوزه تولید وجود دارد که باید نسبت به رفع آنها اقدام شود و اقدامی عملی صورت گیرد ، تاکنون متأسفانه اقدامی اثربخش مشاهده نمی شود .

دبیر انجمن قطعه سازان با اشاره به تاثیر مشروط کاهش سود سپرده و تسهیلات بر حوزه تولید و صنعت کشور، خاطر نشان کرد : البته امروز تنها مشکل تولید در کشور میزان بهره بانکی نیست به طوری که اقتصاد دانان نیز در این راستا نظرات مختلفی دارند مبنی بر اینکه کاهش دستوری سود بانکی نیز می تواند اثرات منفی بر اقتصاد داشته باشد که تحلیل آن را باید به اقتصاددانان واگذار کرد .

وی در ادامه گفت : در حالی که همه از نقش تأثیرگذار صنعت خودرو در رشد اقتصادی کشور مطلع هستند ، به این صنعت مهم بی مهری می شود ! وی افزود در خصوص امکان تأمین سرمایه در گردش خودروسازان از منابعی به جزء تسهیلات بانکی گفت : البته تاکنون نیز چنین روالی وجود داشته چرا که اساساً بانک ها در سالهای اخیر همکاری خوبی را با بخش تولید نداشتند و همین امر موجب شده که شرکت های خودروساز از طریق فروش دارایی ها بخشی از نقدینگی و سرمایه در گردش مورد نیاز را تأمین نمایند و یا با تأخیر در پرداخت مطالبات قطعه سازان و فشار به این بخش ، به نوعی نقدینگی مورد نیازشان را تأمین کنند

دبیر انجمن بیان کرد : هر چند قطعه سازان نیز با ورود به بازار سرمایه و صرف هزینه های سنگین و افزایش دیون توانستند به تأمین هزینه مورد نیاز بپردازند اما این مسأله در واقع موجب افزایش قیمت تمام شده قطعات گردید ضمن اینکه اقدام در جهت تأمین منابع مالی از مجاری غیر بانکی هزینه زا بوده و با ریسک بالایی همراه است و می تواند مخاطرات زیادی را برای تولیدکننده  به همراه داشته باشد .

وی گفت : اساساً در کشورهای توسعه یافته صنعتی و یا در حال توسعه ،  بستر سازی برای تولید از وظایف تولیدکننده نیست این در حالی است که در ایران از تولید کننده می خواهند خودش منابع را خلق و به نوعی به دنبال اصلاح ساختارهای پولی و بانکی باشد .

وی تصریح کرد : هم اکنون در دنیا نظام های اقتصادی کشورهای توسعه یافته ، بسترهای مالی و قانونی و محیط کسب و کار را فراهم می کنند و موانع موجود بر مسیر تولید را کاهش می دهند  تا از این طریق نقدینگی و سرمایه ها به بخش تولید جذب شود که طبعاً مواهب آن به اقتصاد و جامعه بر می گردد .

وی در پایان خاطر نشان کرد : تا زمانی که سرمایه گذار اطمینان نسبی از ورود به عرصه تولید نداشته باشد ، بی تردید ما اقتصاد سالم و پویا نخواهیم داشت .

متأسفانه کماکان روند موجود جذابیت فعالیت در حوزه هایی چون واسطه گری ، سفته بازی و فعالیت های خدماتی را بیشتر می کند و تولیدکنندگان واقعی آرام ، آرام از صحنه اقتصاد کشور خارج می شوند ، چرا که تولید در کشورمان مزیت قابل اعتنایی ندارد.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"