کد خبر: ۳۰۸۰۹۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۸ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۴

حذف رکود در بازار خودرو با افزایش تسهیلات کم بهره به مصرف کنندگان

به گزارش خبر خودرو، عضو کمیسیون برنامه ، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت : باید شرایط کنونی را برای خرید خودرو تسهیل نمود و بر اساس قیمت خودروها، تسهیلات ارزان قیمت در اختیار مصرف کنندگان قرار داد تا بازار خودرو و صنعت خودروسازی کشور با رونق در تولید و فروش مواجه شود.

غلامعلی جعفرزاده در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو، با توجه به تصمیم شورای پول و اعتبار مبنی بر افزایش وام خودرو و تاثیر آن بر رفع رکود بازار اظهار داشت : با توجه به قیمت خودرو این رقم تسهیلات نیز برای خرید خودرو پاسخ گو نخواهد بود.

وی همچنین به کاهش سود سپرده و تسهیلات اشاره کرد و گفت  :علم اقتصاد و همچنین تجربه نشان ثابت نموده که کاهش دستوری نرخ سود بانکی جواب نمی دهد.

وی تاکید کرد : مسلما منظور از این مطلب ، رها کردن فعالیت بانک ها نیست خصوصا بانک هایی که با دید بنگاه اقتصادی عمل می کنند قطعا  این رویه برای  کشور خطرناک است که بانک ها با نگاه  بنگاههای اقتصادی که مورد تذکر مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته عمل می کنند.

وی خاطر نشان کرد : آنچه که انتظار می رود این است که بانک ها نباید  رها شوند و خودشان تصمیم گیرنده باشند زیرا در چنین شرایطی بازار را می توانند متغییر کرده  و دیگر ثبات مورد نظر در بازار بوجود نخواهد آمد.

وی کاهش دستوری سود تسهیلات و سپرده ها را  تیغ دولبه ای دانست و تصریح کرد :  از طرفی دخالت حاکمیت و دولت نمی تواند درست باشد و مخالف علم است ، از سویی دولت باید سیاست ونقش نظارتی خود را بر بانک ها داشته باشد زیرا بانک ها نباید حکومتی خودمختار داشته و به صورت جزیره ای و مستقل عمل کنند .

وی اظهار داشت : البته تعیین نرخ  سود بانکی باید در فضایی تعاملی و تعادلی توسط بانک مرکزی تعیین شود  و حتما سقف را  نیز باید متناسب با منطق بازار تعیین نمایند.

نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی در ادامه به تاثیر کاهش سود سپرده های بانکی بر رونق تولید در کشور پرداخت و گفت : قطعا کاهش سود سپرده ها بر خروج رکود و رونق تولید موثر خواهد بود تولید اگر بتواند تسهیلات با بهره کمتری را دریافت کند حرکت خواهد کرد.

جعفرزاده گفت : در صورتی که سود سپرده و تسهیلات به نرخ تورم که حدود 15 درصد اعلام شده نزدیک شود مسلما تاثیر بسیار موثرتری در حوزه تولید در کشور ایجاد خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه کنترل تورم خیلی شاهکار و هنر نیست ، اظهار داشت : مهم این است که همزمان با کنترل تورم رکود نداشته باشیم ،زیرا زمانی که رکود نباشد اما تورم داشته باشیم مشکل خاصی نخواهد بود در حالی که مشکل زمانی ایجاد می شود که با نبود تورم ، شاهد رکود در کشور باشیم.

وی همچنین با اشاره به تاثیر خروج رکود بر صنعت خودروسازی کشور اظهار داشت : البته نمی توان تضمین کرد که از رکود خارج شویم و صنایع خودروسازی را هم با این جریان تغییر کرده و توسعه یابد چرا که صنعت خودروسازی در دوری قرار دارد که عرضه و تقاضا را خود تعیین می کند .

وی تصریح کرد : البته شیپوری که نواخته شده می تواند اثر روانی خوبی را در بازار و تولید داشته باشد.

وی با تاکید بر ایجاد فضای رقابتی در صنعت خودرو خاطر نشان کرد : صنعت خودرو باید به صورت رقابتی ورود کرده  و شرکتهای بزرگ نیز کوچک  تر شوند اما مجموعه های وابسته افزایش یابد اما کلیه بخش های تولید را در داخل مجموعه های خودروساز صورت نگیرد  تا بتوانند قیمت تولید را بشکند.

وی گفت : البته در این جریان قطعه سازان نیز باید در تامین قطعات مورد نیاز خودروساز به خوبی عمل کند تا صنعت خودرو رشد در تولید و همراه با توسعه داشته باشند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"