کد خبر: ۳۰۳۶۱۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۱ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴
تسنیم: روزنامه الیوم السابع گزارش داد که گفت وگوهای طرف های درگیر در یمن احتمالا در جیبوتی یا سلطان نشین عمان برگزار خواهد شد.

یک منبع عرب به روزنامه الیوم السابع گفت: در ساعات آینده آتش بس بین جنبش انصار الله و نیروهای عبدربه منصور هادی رئیس جمهور (مستعفی) یمن برقرار خواهد شد.

وی افزود: عربستان که میزبان عبدربه منصور از زمان آغاز بحران است، در بیانیه ای این توافق را به عنوان زمینه ای برای آغاز بجث درباره یک راهکار سیاسی اعلام خواهد کرد.

این منبع فاش کرد: قاهره در دو روز اخیر شاهد یک سری تحرکات و مذاکرات به ریاست ابوبکر القربی از رهبران حزب کنگره کل خلق بود که رهبری آن را علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن برعهده دارد. این مذاکرات را ابوبکر القربی با مسئولان وزارت خارجه مصر درباره طرحی انجام داد که به تعدادی از طرف ها ارایه کرد.

وی از  مذاکرات القربی در شهر قاهره و سفر کوتاه و اعلام نشده دوشنبه شب سامح شکری وزیر خارجه مصر به ریاض خبر داد. این سفر تنها چند ساعت طول کشید.

این منبع پیش بینی کرد که شکری جزئیات طرح یاد شده و نتایج مذاکراتی را که با القربی درخصوص ضرورت آتش بس در یمن و بازگشت به میز مذاکرات سیاسی صورت گرفت، به مسئولان ارشد در ریاض منتقل کرد.

وی افزود: قاهره تنها مقصد القربی نبود بلکه وی پیشتر نیز سفری به جیبوتی داشت و درپی آن نیز سفری دوره ای به واشنگتن و مسکو و لندن داشت. القربی درباره طرح خود سکوت اختیار کرد اما این منبع گفت که برخی اطلاعات درز کرده درخصوص طرح او حاکی است که جیبوتی یا سلطان نشین عمان میزبان گفت وگو بین دولت (مستعفی) و حوثی ها و طرفداران صالح خواهد بود.

پیش از این معاون وزیر امور خارجه ایران از توقف حملات در یمن طی ساعت های آینده خبر داده بود.

امیر عبداللهیان گفت: تحولات یمن یکی از موضوعاتی است که دستگاه دیپلماسی کشورمان به آن توجه دارد و خوشبین هستیم که در ساعات آینده پیرو مجموع تلاش‌هایی که شده است شاهد توقف حملات نظامی به یمن باشیم.

به گزارش تسنیم، حسین امیرعبداللهیان در آغاز نشست سه‌جانبه معاونان وزرای خارجه ایران،‌ سوئیس و سوریه افزود: تحولات یمن یکی از موضوعاتی است که دستگاه دیپلماسی کشورمان به آن توجه دارد و خوشبین هستیم که در ساعات آینده پیرو مجموع تلاش‌های صورت گرفته شاهد توقف حملات نظامی به یمن باشیم.

معاون عربی ــ آفریقایی وزیر امور خارجه افزود: ما خوشبینیم که در ساعات آینده شاهد آن باشیم که گروه‌های مختلف یمنی بر سر میز مذاکره گرد آیند و برای تقویت روند سیاسی در این کشور تلاش کنند.

امیرعبداللهیان در پایان ابراز امیدواری کرد خوشبینی در خصوص توقف حملات نظامی به یمن در ساعات آینده به نتایج روشن و مشخصی برسد.

نشست سه‌جانبه معاونان وزرای امور خارجه ایران، سوئیس و سوریه با هدف بررسی راهکارهای ارسال گسترده‌تر کمکهای انسان دوستانه بین المللی به سوریه در وزارت امور خارجه برگزار شد.

 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"