کد خبر: ۳۰۳۵۸۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۸ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴
فارس: پایگاه آمریکایی که از رسانه‌های منتقد و مخالف رسانه‌های جریان اصلی این کشور است، روز سه‌شنبه مدعی شد که شاید در حمله روز گذشته عربستان به یمن، که به انفجاری بزرگ منجر شد، از نوعی بمب اتم تاکتیکی استفاده کرده باشد.

در گزارش «وترنز تودی» با عنوان «آیا عربستان سعودی به یمن بمب اتمی زد»، آمده است: «تنها یک هفته پس از افشای وترنز تودی درباره توافق آلمان برای ارسال زیردریایی‌های اتمی به اسرائیل و ارسال بمب‌های اتمی تاکتیکی برای عربستان سعودی، ریاض احتمالا از یکی از این سلاح‌ها در یمن استفاده کرده است. از سال 1945 تاکنون آژانس بین‌الملل انرژی اتمی حدود 50 انفجار مخفی هسته‌ای را ثبت و سند آن را در اختیار دارد».



 
در این مطلب می‌خوانیم: «با توجه به نمونه‌های خاک و مدارک ناشی از عکس‌های نزدیکی محل انفجار (روز گذشته در صنعا) و تحت لوای داستان حمله به یک سایت موشکهای اسکاد، باید گفت که فرض اولیه که این حمله یک انفجار اتمی بوده، موضوعی نیست که بتوان به سادگی آنرا رد کرد. شما می‌بینید که در موشکهای اسکاد بی که یمن با کمک خانواده بوش در سال 2002 از کره شمالی تحویل گرفت، به عنوان سوخت سلاح‌های ممنوعه نامتقارن (dimethylhydrazine) استفاده شده است؛. این سلاح یک ترکیب شیمیایی، مایع بی‌رنگ، با یک بوی تند آمونیاک است».

در گزارش وترنز تودی تاکید شد: «این مواد در زمان ترکیب با هوا به رنگ زرد مایل شده و اکسیژن و دی اکسید کربن جذب می‌کنند. این ماده کاملا قابل ترکیب با آب و اتانول و نفت سفید است. در غلظت بین 2.5 و 95 درصدی هوا، بخارات این ماده قابل اشتعال هستند».

در ادامه این مطلب هم می‌خوانیم: «انفجار اولیه از سلاح‌های سعودی و امواج سفید دست نخورده ابر ناشی از آن نشاندهنده یک دروغ هستند چرا که سوخت اسکاد در زمان آتش گرفتن زرد و قهوه‌ای می‌شوند و تبخیر و بخار ناشی از آن کثیف و زشت است».



 
در این گزارش به سال 2002 اشاره می‌شود که بر مبنای آن دولت جورج بوش از دو ناو اسپانیایی خواست که مانع تحویل موشک‌های اسکاد ارسالی از کره شمالی به دولت وقت یمن نشوند. در این مطلب می‌خوانیم: «جورج بوش مستقیما به اسپانیا دستور داد که از این موضوع عقب نشینی کنند و اجازه تحویل موشک‌های اسکاد کره شمالی (به یمن) را که "پرسکوت بوش" عموی او و شرکتش عامل واسطه این قرارداد بود، بدهند».

در ادامه این مطلب درباره حمله روز گذشته به صنعا آمده است: «سعودی‌ها موشک‌های اسکاد را نزدند. انفجارهای ناشی از حمله هیچ انفجار بعدی را موجب نشدند در حالی که اگر به تاسیسات موشکی حمله می‌شد می‌بایستی چندین انفجار پس از آن صورت گرفته و سوخت موشک‌ها و زرادخانه موجود در انبار از قبیل کلاهکهای موشک می‌سوخت».

وترنس تودی انفجار دیروز صنعا را با حمله و استفاده احتمالی از سلاح‌های اتمی تاکتیکی مرتبط دانسته و این موضوع را با توجه به «کنترل رسانه‌ها و دسترسی راحت به سلاح‌های تاکتیکی اتمی»، امری شدنی و ممکن توصیف می‌کند.

در همین ارتباط وترنز تودی مصاحبه‌ای بین «گوردون داف» سردبیر ارشد این پایگاه با «جف اسمیت» فیزیکدان هسته‌ای و بازرش پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ترتیب داده است.



 
در این مصاحبه گوردون گفت: «اگر آلمان و ژاپن برنامه‌های مخفی سلاح اتمی داشته‌اند، غیر از اسرائیل، لیست محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چیست؟ قطعات به سرقت رفته از تاسیسات پنتاکس (کارخانه مونتاژ سلاح‌های اتمی آمریکا و امکانات جداسازی قطعات مستقر در تگزاس) به کدام کشورها فروخته شد؟»

جف اسمیت حواب داد: «به احتمال زیاد چندین کشور در این زمینه دخالت داشتند از قبیل اوکراین، کره شمالی و جنوبی، تایوان، هند، برزیل، آرژانتین، آفریقای جنوبی، عربستان سعودی و دیگران. اسرائیل در این موضوع از هر کسی که دارنده بمب‌های تاکتیکی اتمی کوچک هستند رشوه می‌گیرد تا علیه فلسطینیان رای دهند».

«گوردون» پرسید: «تو گفتی اسرائیل از موضوع سلاحهای تاکتیکی اتمی به نفع خود بهره می‌برد؟ عوامل آنها در واشنگتن البته غیر از کنگره که هستند؟ آنهایی که مستقیما از سرقت سلاحهای اتمی دخالت دارند که هستند؟»

بازرس پیشین اژانس اینطور جواب داد: «به همین دلیل است که اسرائیل هرگز موضوع معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) را امضا نخواهد کرد و یا اجازه بازرسی را تاکنون نداده است. نقش ریچاردسون در وزارت انرژی آمریکا در دولت کلینتون اکنون بیش از پیش در حال جالب شدن است و همچنین تام کانتریمن رئیس بخش عدم گسترش وزارت خارجه آمریکا. این موضوع دلیل اینکه اف‌بی‌آی از نزدیک او را تحت نظر داشت، توضیح می‌دهد».

ادعای حمله به انبار موشکی همچنین در حالی مطرح می‌شود که حکیم المسمری سردبیر پایگاه یمن پست به شبکه الجزیره گفته است که در این حمله انبار تسلیحاتی «فج عطان» هدف قرار نگرفته است.

وی در این مورد گفته است: «ما خبرنگارانی را به محل اعزام کردیم. آن‌ها تائید کردند که این حمله نتوانسته انبار را هدف قرار دهد. محله حمله با آن (انبار) فاصله زیادی داشت.»

شدت انفجار روز گذشته به حدی بود که شوک ناشی از آن تا کیلومترها دورتر احساس شده و شیشه منازل تا مناطق مرکزی صنعا شکسته است.
 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"