کد خبر: ۳۰۳۰۷۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۸ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۴
به گزارش خبر خودرو، عضو هیات مدیره خانه صنعت ، معدن و تجارت ایران گفت : پیش بینی ها و تحلیل های اقتصادی حاکی از آن است که با رفع تحریم ها و نهایی شدن توافقات اتفاقات خوبی در صنعت خودرو رخ خواهد داد.

خروج صنعت خودرو از شرایط گلخانه ای

به گزارش خبر خودرو، عضو هیات مدیره خانه صنعت ، معدن و تجارت ایران گفت : پیش بینی ها  و تحلیل های اقتصادی حاکی از آن است که با رفع تحریم ها و نهایی شدن توافقات اتفاقات خوبی در صنعت خودرو رخ خواهد داد.

آرمان خالقی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو ، افزود : متاسفانه در جریان تحریم ها صنعت خودرو از جنبه های مختلفی آسیب دید ، ماشین آلات و خطوط تولید با فرسودگی مواجه شد و عملا در این شرایط امکان بازسازی و نوسازی خطوط تولید در حوزه  قطعه سازی و خودروسازی فراهم  نگردید که با رفع تحریم ها به نظر می رسد مشکلات در این بخش رفع شود.

وی تاکید کرد : البته موضوع همکاری قطعه سازان و خودروسازان با طرف های خارجی در این مدت دچار مشکل شده بود و برخی از شرکای خودروسازان و قطعه سازان در این شرایط قطع همکاری کرده بودند که با نهایی شدن توافقات و رفع تحریم ها این امکان مجددا فراهم خواهد شد و در راستای همکاری ها و بهبود روابط بین المللی کسب دانش فنی و تکنولوژی روز میسر خواهد شد.

وی همچنین به امکان فراهم شدن تولید خودروهای تحت لیسانس و به روز در کشور پس از تحریم ها اشاره کرد و اظهار داشت : در شرایطی که در سالهای اخیر تامین منابع مالی از مشکلات جدی خودروسازان بوده است با توافقات اخیر شرایط برای صادرات خودرو و تولید در سایت های خارجی خودروسازان افزایش خواهد یافت تبعا این اتفاقات در گشایش مالی خودروسازان موثر خواهد بود.

وی اظهار داشت :  در صورتی که همزمان با این اقدامات موانع ورود سرمایه گذاران خارجی در بخش قطعه سازی و خودروسازی کشور رفع شود شاهد توسعه  و کارکرد بهتر صنعت خودروسازی کشور خواهیم بود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه همواره صنعت و تولید کشور در معرض تهدیدها قرار دارد، هر گونه ترس از واردات را در شرایط پس از تحریم بی مورد دانست و گفت :  تا زمانی که صنعت خودرو در شرایط گلخانه ای باشد در صورت مواجه با هر گونه واقعیت و مقایسه یا صنعت دنیا ، قطعا قدرت رقابت نخواهد داشت.

عضو هیات مدیره خانه صنعت ، معدن و تجارت ایران افزود : در شرایطی که نتوانیم با صنعت خودرو دنیا رشد نماییم قطعا در این حوزه از صنعت عقب خواهیم ماند بنابراین باید در شرایط رقابتی قرار گیریم تا خودروسازان  خارجی نیز تشویق به همکاری با صنعت خودرو ایران شوند .

خالقی گفت : مسلما در این وضعیت نباید بازار داخلی را به سهولت به رقبای خارجی واگذار کنیم  اما باید شرایط رشد اقتصادی و فضای کسب و کار را برای خودروسازان فراهم نمود.

وی راهکار مقابله با افزایش واردات را تولید محصولات رقابتی و توسعه صادرات اعلام کرد و تصریح کرد : در صورتی که تحریم ها برداشته شود تبعا واردات محصولات خارجی به کشور نیز افزایش خواهد یافت اما راه متقابل برای صنعت ایران باز است ولی با این شرایط و کیفیت محصولات تولیدی امکان اجرا نخواهد داشت .

وی تاکید کرد : در صورتی که با شرکای خارجی همکاری شود و خودروسازان به بخشی از زنجیره تولید خودرو و برندهای معتبر جهانی تبدیل شوند و پویایی و تعادلی در  صادرات و واردات خودرو و قطعات بوجود خواهد آمد و می توان با جریان واردات مقابله نمود.

وی گفت : چنانچه تا سالیان مدیدی جلوی ورود خودروسازان خارجی گرفته شود و دانش و تکنولوژی هم وارد نشود طبعا مشتری هم مجبور می شود کالای با کیفیت پایین ، قبمت بالا و خدمات پس از فروش نامناسب را خریداری کند که  این عملا ظلم به خود و موجب تضعیف صنعت خواهد شد.

وی  افزود : در صورتی که به صورت تدریجی و همزمان با اختصاص تسهیلات ، شرایط برای ورود خودروسازان  خارجی فراهم شود  بازار رقابتی شکل گرفته و این تدریجی بودن باعث می شود که خودروساز نیز کم کم اقدامات جدی تری را در این جریان داشته باشد.

وی تاکید کرد : در چنین شرایطی چنانچه خودروسازان در شرایط اقتصاد بازار قرار گیرند می تواند با وضعیت بازار کنونی تنظیم شده و نسبت به کاهش قیمت و افزایش کیفیت اقدام نمایند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"