کد خبر: ۳۰۲۹۸۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۱ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۴
به گزارش خبر خودرو، یک کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت : طی هفته اخیر گروه خودرویی باز هم بیشترین حجم و ارزش معاملات را در بازار بورس داشته است که این اتفاق باز می گردد به پتانسیل هایی که پس از گشایش های بین المللی و در دراز مدت موجب افزایش قیمت در هر سهم خواهد شد.

امید به افزایش قیمت سهام گروه خودرویی در آینده نزدیک

 

به گزارش خبر خودرو، یک کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت : طی هفته اخیر گروه خودرویی باز هم بیشترین حجم و ارزش معاملات را در بازار بورس داشته است که این اتفاق باز می گردد به پتانسیل هایی که پس از گشایش های بین المللی و در دراز مدت موجب افزایش قیمت در هر سهم خواهد شد.

 

کیوان شیخی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو افزود : بخواهیم یا نه ، پس از نهایی توافقات سرمایه گذار خارجی آماده ورود به بازار ایران است که این مساله قطعا پیش نیازهایی را دارد که باید از همین امروز رعایت شود ، راه اندازی سیستم گزارش گری مالی نوین یکی از نیازها و ضروریات است بنابراین امروز بهترین کاری که شرکت های بورس و یا فرابورسی فعال در صنعت خودرو و بانکی و لیزینگی می توانند انجام دهند این است که برای یکبار هم که شده سیستم گزارشگری مالی را راه اندازی کند که اگر شرکت های بزرگ خودروسازی خواهان بررسی گزارش های مالی بودند مشکلی در این راستا وجود نداشته باشد.

وی گفت : اولین اقدام در این راستا به روز آوری گزارش های مالی خودروسازان و هدفمند سازی آنها بر اساس  استانداردهای بین المللی و استفاده از سیستم گزارشگری نوین مالی است تا بتوانند خیل عظیمی از سرمایه گذار خارجی و نقدینگی خارجی را به ایران وارد کنند که این ورود سرمایه گذار خارجی موجب ورود تکنولوژی ، به روز آوری تکنولوژی و بازسازی و به روز رسانی کل محموعه خودروسازی کشور خواهد شد و در بلند مدت تاثیر بسیار بزرگی در اشتغال زایی کل کشور خواهد گذاشت و ایران را می تواند به قطب خودروسازی در کل منطقه تبدیل نماید.  

وی در ادامه تصریح کرد : البته در روزهای اخیر هیجانات لحظه ای بازار سرمایه را گمراه کرده است هر چند بارها به سرمایه گذاران اعلام شده که به طور لحظه ای نمی توان در مورد سهام شرکت های بورسی تصمیم گیری کرد.

وی تاکید کرد : زمانی که به لحاظ تحلیلی شرکت به این نتیجه رسیده که فلان شرکت به لحاظ سودآوری ، تولید ، فروش  و تامین منابع شرکت خوبی است اما تصمیمات زودگذر و لحظه ای را در تصمیمات اقتصادی ملاک قرار می دهد باعث همین رفتارهای هیجانی در بورس اوراق بهادار می شود و نهایتا دود آن به چشم سهامداران خواهد رفت.

وی گفت : هم اکنون به لحاظ اقتصادی و سیاست خارجی و عبور از رکود و دستیابی به شرایط اقتصادی مناسب و تامین منابع فاینانس و قطعات وارداتی هیچ مشکلی وجود ندارد بلکه در شرایطی قرار داریم که با بهای تمام شده بسیار پایین تر از دو سه سال قبل ، کارها انجام و تولید در کشور شکوفا شده است و رشد های پی در پی تولید خودرو و در سایر محصولات دیگر اتفاق افتاده است اما یکسری رفتارهای غیر منطقی و بدون پشتوانه تحلیل باعث مشکلات امروز بازار سرمایه شده است.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه و بورس اظهار داشت : قطعا در آینده که توافق نهایی صورت گیرد و تحریم ها برداشته شود قیمت سهام ، قیمت رویایی برای بازار سرمایه خواهد بود البته افرادی که در بازار سرمایه فعالیت دارند بر این امر واقفند که چه زمان باید خرید نمایند به طوری که که اغلب تحلیلگران و فعالان بازار سرمایه  این موضوع را نکته مهم ورود به بازار سرمایه می دانند.

شیخی تصریح کرد : هم اکنون اغلب سهام شرکت های بورسی در نازل ترین قیمت خود قرار دارند که این مساله بیشتر شبیه طنز است تا یک واقعیت اقتصادی ، بنابراین چنانچه در آینده گشایشی در مذاکرات ایجاد شود که قطعا خواهد شد و اگر هم گشایشی نشود مسلما شرایط به دو سه سال قبل باز نخواهد گشت چرا که دولت به لحاظ اقتصادی و سیاسی خارجی بسیار با تدبیر عمل کرده است.

وی اظهار داشت : قطعا در آینده نزدیک سودآوری شرکت های بورسی نه تنها متزلزل نخواهد شد بلکه روند رو به رشدی را طی نموده و امید به بازار سرمایه افزایش خواهد یافت.

وی همچنین با اشاره به کاهش سود سپرده های بانکی در روزهای آینده گفت : با کاهش سود سپرده های بانکی در چند روز آینده قطعا اعمال این مساله به نفع صنعت و بازار سرمایه خواهد بود.

وی افزود : با کاهش سود سپرده های بانکی گروه تامین قطعات خودرویی و خودروسازان می توانند تسهیلات با نرخ بهره کمتری را دریافت کنند این امر موجب می شود که هزینه های مالی آنها بسیار کاهش یافته و باعث خروج پول های راکد از بازارهای مالی مثل بانک و موسسات اعتباری به سمت بازارهای تولیدی شود.

وی گفت : مسلما بورس اوراق بهادار با توجه به پتانسیل نقدشوندگی بسیار بالا و تنوع در صنایع مختلف می تواند این نقدینگی را جذب نماید چرا که تنها بازاری که موجب تورم در جامعه نمی شود حتی اگر هزار درصد رشد در قیمت سهام را صورت گیرد بورس اوراق بهادار است بلکه باعث جلوگیری از تورم کاذب در کلیات اقتصاد می شود.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"