کد خبر: ۳۰۱۴۹۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۸ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۴

خوب و بد تأثیر توافقات هسته ای بر صنعت خودرو ایران

به گزارش خبر خودرو ، دبیر انجمن قطعه سازان گفت : با عملی شدن توافقات هسته ای و برداشتن تحریم ها و موانع موجود ، صنعت خودرو شاهد تحولات چشم گیری خواهد بود تحولاتی که می تواند نقش موثری در توسعه محصول ، کیفیت خودروها و مشارکت های بین المللی داشته باشد .

ساسان قربانی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو ، افزود : هر چند توافقات اولیه صورت گرفته است اما نکته مهم در مذاکرات اخیر عملیاتی شدن توافقات است که در صورتی که محقق شود نقش موثری در همکاری گسترده شرکت های معتبر خارجی با خودروسازان ایرانی خواهد داشت .

وی گفت : البته در جریان برگزاری دومین کنفرانس بین المللی صنعت خودرو بسیاری از شرکت های معتبر دنیا به صراحت علاقه مندی شان را نسبت به همکاری با خودروسازان ایرانی اعلام نمودند .

وی در ادامه به پیش بینی افزایش واردات خودرو پس از عملیاتی شدن توافقات هسته ای اشاره کرد و اظهار داشت :  سناریویی که برخی از شرکت های خودروسازی و قطعه سازی در راستای توافقات اخیر و رفع تحریم ها پیش بینی می کنند توسعه واردات به کشور است چرا که بواسطه رفع تحریم ها منابع مالی آزاد شده امکان دارد به سمت واردات سوق داده شود .

وی افزود : امید است که به طور جدی پیش بینی های لازم برای ممانعت از این اقدام صورت گیرد زیرا در صورت محقق شدن چنین سناریویی صنعت و تولید و همچنین اقتصاد ملی صدمه دیده و در این جریان اشتغال موجود در کشور از دست خواهد رفت .

دبیر انجمن قطعه سازان در ادامه به رشد تولید خودرو در سال 93 اشاره کرد و اظهار داشت : آمارها نشان داد که رشد صنعت خودرو در سال 93 به توسعه اقتصادی کشور نیز کمک کرد ، بنابراین نباید فرصتی را که در این سال ها برای صنعت خودرو فراهم شده و با چنگ و دندان حفظ نمودیم را  از دست بدهیم .

قربانی گفت : باید شرایطی فراهم شود که پس از عملیاتی شدن توافقات و رفع تحریم ها ، کشورهای صاحب تکنولوژی و دانش روز دنیا در همکاری مشترک و در قالب جوینت ونچر و مشارکت اقدام به تولید در ایران نمایند و واردات محصول نهایی و مونتاژ کاری محور نباشد چرا که قطعاً این امر به نفع صنعت خودرو ایران نخواهد بود و هیچ گونه انتقال دانش و تکنولوژی را به همراه نخواهد داشت .

وی افزود : همچنین بر اساس سیاستی که وزارت صنعت و معدن و شخص وزیر صنعت دنبال می کند باید همزمان با به نتیجه رسیدن توافقات و رفع تحریم ها و مشارکت با شرکت های خارجی ، توسعه سهم ساخت داخل نیز توسط خودروسازان پیگیری شود که یقیناً مواهب زیادی در حوزه تولید ، اشتغال ، انتقال دانش و توسعه مهارت نیروی انسانی و همچنین مهارت های فنی و مدیریتی و تولیدی در کشور خواهد داشت .

وی همچنین همکاری هماهنگ دولت و مجلس را در این راستا موثر ذکر کرد و افزود : باید بین دولت و مجلس و نهادهایی که به شکلی با صنعت و تولید ارتباط پیدا می کنند  هماهنگی لازم وجود داشته باشد به نحوی که با همکاری مجلس قوانین بستر سازی کنند و اجازه داده نشود که به صورت گسترده واردات خودرو صورت گیرد و  شرکت های بین المللی نیز مجاب شوند که اگر می خواهند که محصولات آنها در بازارایران فروخته شود حتما باید با  شرکت های خودروسازی و قطعه سازی ایرانی همکاری نمایند . قطعاً  برای این کار یکی از مسیرهای بسیار اصولی ، تک نرخی شدن ارز است .

وی تصریح کرد : باید ارز تک نرخی شود و تا زمانی که ارز دو نرخی است ما شاهد  توسعه واقعی و پایدار تولید در داخل کشور نخواهیم بود .

وی گفت  : البته باید نکات زیادی در داخلی سازی رعایت شود که یکی از آنها تیراژ تولیدات است که باید صرفه اقتصادی را به همراه داشته باشد زیرا اگر تولید کننده قطعه ای را تولید کند وتیراژ پایینی داشته باشد ، قطعاً قیمت تمام شده افزایش پیدا کرده و در نهایت قیمت خودرو بالا می رود و نمی توان محصول رقابتی را عرضه نمود .

 وی همچنین با توجه به  اعلام سیاست توسعه صادرات توسط وزارت صنعت و معدن اظهار داشت : یکی از سیاست هایی که وزارت صنعت و معدن دنبال می کند توجه جدی به صادرات است ، یعنی محصولی که در داخل تولید شود به لحاظ تکنولوژیک به روز بوده و ویژگی صادراتی داشته باشد در نتیجه چنین محصولی می تواند تیراژ قابل قبول داشته باشد و مورد توجه بازار داخلی نیز قرار گیرد .

سخنگوی شورای سیاست گذاری خودرو افزود : امروز زیرساختی که در کشور برای صنعت خودرو وجود دارد  زیر ساخت با ارزشی است  و علی رغم همه تحریم ها و مشکلات ، هم اکنون صنعت خودرو ایران در رنکینگ 17 و 18 دنیا قرار دارد که رنکینگ قابل قبولی است  که با نهایی شدن توافقات پیش بینی می شود که تولید در سال 94 نیز با  رشد همراه شده و به رنکینگ بهتری در دنیا دست یابیم و در سایه تلاش و عنایت خداوند بزرگ در افق 1404 جزء 10 کشور  برتر دنیا و 5 کشور بزرگ تولید کننده خودرو در آسیا قرار گیریم .

قربانی همچنین در خصوص تأثیر توافقات اخیر بر قیمت خودرو پرداخت و گفت : توافقات اخیر قطعاً بر روی قیمت محصولات تأثیر خواهد گذاشت . زمانی که تولید رقابتی با سطح کیفی بالا و خدمات مطلوب صورت می گیرد ، قطعاً مشتری راضی خواهد شد . زمانی که تیراژ مناسب بوده و مانند همه کشورها تولید به روز باشد ، صنعت خودرو قوی خواهد شد و مردم  نیزبه محصولات داخلی  اقبال نشان خواهند داد . البته ما در کوتاه مدت شاهد کاهش قیمت نخواهیم بود ، چون هنوز اتفاقی نیفتاده است .

وی تأکید کرد : زمانی که محصول به روز با کیفیت ، رقابتی و در مقیاس اقتصادی تولید و ارائه شود قیمت نیز رقابتی شده و کیفیت نیز در کلاس جهانی خواهد بود و خدمات هم متناسب با آنها رشد خواهد کرد و همه این ها یعنی رضایتمندی مشتری و توفیق صنعت خودرو و قطعه سازی کشور .

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"