کد خبر: ۳۰۰۶۷۲
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۴

تسنیم: «محمدو بوهاری» کیست؟محمدو بوهاری با کسب بیش از ۱۵میلیون رأی در برابر رقیبش به ریاست‌جمهوری نیجریه برگزیده شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کمیسیون انتخابات نیجریه اعلام کرده است که  «محمدو‌بوهاری» ژنرال تندروی نظامی با به دست آوردن بیش از 15 میلیون رأی در برابر رقیبش گودلاک جاناتان رئیس‌جمهوری پیشین به ریاست جمهوری این کشور رسیده است.
 
بر اساس نتایج رسمی اعلام شده در 36 ایالت نیجریه، آقای بوهاری 15میلیون و 400هزار رأی کسب کرده در حالی که گودلاک جاناتان رئیس‌جمهوری که دوره آن به پایان رسیده است، 13میلیون و 300هزار رأی را از آن خود کرده است.
 
در  میان  12 کاندیدای حاضر در این رقابت، «رمی سوناییا» تنها نامزد زن حاضر در انتخابات نیز بیش از سیزده میلیون رأی آورده است.
 
نگاهی به بیوگرافی بوهاری

محمدو بوهاری ژنرال بازنشسته ارتش نیجریه و از نظامیان تندروی این کشور است که  از 1983 تا 1985 در پی یک کودتای نظامی ریاست دولت نیجریه را بر عهده داشت.
 
محمدو بوهاری 72 ساله، در دهه 1980 حکومت نظامی را در نیجریه برپا کرد، اما هم‌اکنون خود را اصلاح‌شده و دموکرات می‌خواند.
 
محمدو بوهاری که پیشتر سه بار نامزد ریاست جهوری نیجریه شده بود، این بار با تشکیل ائتلافی از احزاب اصلی اپوزیسیون اقبال خود را برای پیروزی در انتخابات بیشتر کرد.
 
با پیروزی محمدو بوهاری و کنار رفتن گودلاک جاناتان رئیس جمهوری فعلی نیجریه، این اولین بار در تاریخ این کشور است که یک حزب مخالف به‌شکل دموکراتیک حزب حاکم را برکنار می‌کند.
 
وی در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری گفته بود که مردم برای مبارزه با گروه افراطی بوکوحرام باید وی را انتخاب کنند.
 
وی در مصاحبه با تلویزیون نیجریه گفت: با تجربه‌ای که من به‌عنوان یک نظامی دارم، فکر می‌کنم ما باید به‌سرعت روحیه ارتش نیجریه و سازمان‌های آن را تقویت کنیم، سلاح بخریم، آموزش‌های جدید ارائه دهیم و دوباره آن را سازمان‌دهی کنیم.
 
رسانه‌ها وتحلیل‌ گران سیاسی پیروزی محمدو بوهاری در این انتخابات را نخستین انتقال دموکراتیک قدرت در این کشور آفریقایی دانسته‌اند.
 
رئیس اتحادیه آفریقا روز چهارشنبه در بیانیه‌ای رسمی پیروزی آقای بوهاری را تبریک گفته و برگزاری انتخابات سال 2015 را نشانه بلوغ دموکراسی در نیجریه دانست.
 
اعتراف گولداک جاناتان به شکست در انتخابات

گودلاک جاناتان رئیس‌جمهور فعلی نیجریه که دوره وی به پایان رسیده است در یک تماس تلفنی پیروزی بوهاری را تبریک گفت.
 
جاناتان که از سال 2011 میلادی در قدرت بود، در دوران ریاست جمهوری‌اش با چندین اتهام فساد مالی مواجه شد.
 
از سال 1960 که کشور نیجریه استقلال خود را اعلام کرد تاکنون شش کودتای نظامی در این کشور رخ داده و پس از آنها حزب گودلاک جاناتان به مدت 16 سال در این کشور قدرت را به دست داشت.
 
شرکت گسترده مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری نیجریه

در حالی که رقابت‌های انتخاباتی به خاطر فعالیت‌های خشونت‌آمیز گروه اسلامگرای بوکوحرام در شمال نیجریه مختل شده بود، میزان حضور مردم در حوزه‌های رای‌گیری در روز یک‌شنبه گذشته چشمگیر بود.
 
واجدان شرکت در انتخابات نیجریه شصت میلیون نفر بودند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"