کد خبر: ۳۰۰۲۵۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۳ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۴
 
ایسنا: روح الله حدادی افزود: آمارها نشان می‌دهد که ۹۷ درصد از جمعیت بزرگسالان در جهان در طول زندگی خود حداقل یک بار ازدواج می‌کنند. طبق آمار جهانی، نرخ ازدواج در طول ۱۵ سال گذشته تقریبا ثابت مانده است، اما این وضعیت در مورد نرخ طلاق صادق نیست.

وی در ادامه گفت: آمارها نشان می‌دهند که نرخ طلاق امروزه به مراتب بیش از گذشته است، به طوری که در کشورمان برای جمعیت شهری به طور متوسط ۱۵ درصد بوده است که با توجه به ارزش‌های مذهبی و سنت‌های دیرین خانوادگی و اصالت و باور زندگی مقدس زناشویی، به یقین باید آمار طلاق در ایران روند کندتری داشته باشد.

این کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی اضافه کرد: آنچه باعث می‌شود بسیاری از زوج‌هایی که غالبا با جمله «تنها مرگ ما را از یکدیگر جدا می‌کند» زندگی مشترک خود را آغاز می‌کنند و ابتدا به آن احساس تعهد دارند، پس از مدتی با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شوند و کار به جایی می رسد که به هم پرخاش و با هم نزاع می‌کنند و در مواردی، کار به متارکه می‌انجامد و در نهایت به جای مرگ، طلاق آنها را از یکدیگر جدا می‌کند.

وی تاکید کرد: آنچه مسلم است زوج‌های جوان از آغاز با دیدی غلط و محدود وارد زندگی زناشویی می‌شوند و برای خود بنایی رویایی و سراسر ایده‌آل تصویر می‌کنند و از آنجا که اطلاعات‌شان از یکدیگر و از امکانات و توانایی‌های یکدیگر بسیار محدود و ناقص است و چه بسا با وهم و خیال خواسته‌اند برای خود دنیایی بسازند، پس از گذشت چند ماه یا چند سال زندگی مشترک، به فکر حسابرسی و ارزیابی می‌افتند و در می‌یابند آنچه تصور کرده‌اند، باطل و بی‌حساب بوده و این سرآغاز مشکلات جدی‌تری است.

وی افزود: تحقیق روان‌شناسان و مشاوران خانواده در چند کشور نشان می‌دهد حدود ۵۰ درصد از همسران، ازدواج خود را در نهایت ناموفق ارزیابی می‌کنند.

این روانشناس با بیان اینکه تشکیل زندگی زناشویی مرحله انتقالی دشوار و پیچیده‌ای است، گفت: ازدواج مستلزم از نو تعریف کردن افراد برای خود و والدین‌شان است. زن و مرد در ازدواج نیاز دارند خود را در قالب نقش‌های جدید بپذیرند و این مهم بدون آگاهی از مسائل مربوط به زندگی زناشویی و خصوصیات متفاوت زن و مرد امکان پذیر نیست. تحقیقات و شواهد بسیاری نشان می‌دهد که در جوامع امروز، همسران جوان در اوایل زندگی با مشکلات گوناگون و گاه شدید مواجه هستند.

وی ادامه داد: بنابراین پیشنهاد اصلی و اساسی بهره‌مندی از خدمات مشاوره‌ای پیش از ازدواج است تا زن و مرد با آگاهی بیشتر و تجهیز به دانش کافی در ارتباط با خود، ویژگی‌های خود و همسر آینده و اهداف ازدواج به این دوره پویا و شکوفا در زندگی با آرامش بیشتری گام نهند.

وی تصریح کرد: مرد و زن، هر دو، از آموزش‌های پیش از ازدواج، بویژه در مورد انتظاراتی که از آنها به عنوان زن و شوهر می‌رود، سود می‌برند. در جوامع امروز، زندگی انسان‌ها در تمامی ابعاد دستخوش تغییرات سریع و شگرفی بوده است. بازتاب ماهیت پیچیده این تغییرات و تحولات در زندگی فردی و اجتماعی افراد کاملا محسوس است. ازدواج و زندگی زناشویی و تشکیل خانواده نیز از این قاعده مستثنی نیست.

حدادی تاکید کرد: زن و مرد به دلایل متعدد از جمله شناخت ناکافی از یکدیگر، انتظارات و توقعات غیرواقعی از ازدواج و همسر و مشکلات اقتصادی و اجتماعی و اخلاقی، لاجرم با مشکلات بسیاری در ایجاد، حفظ و بقای زندگی زناشویی و روابط نزدیک و صیمیانه با یکدیگر مواجه می‌شوند. طبق طبقه‌بندی‌های تشخیص روان‌پزشکی ، مسائل زناشویی و خانوادگی یکی از بیشترین علل رجوع به کلینیک‌ها و مراکز خدمات مشاوره‌ای است.

دلایل ضرورت مشاوره پیش از ازدواج

وی با بیان اینکه آموزش همسران جوان معمولا یکی از برنامه‌های رسمی و غیررسمی خانواده‌ها و دیگر نهادهای اجتماعی در اغلب کشورهای جهان است،گفت: همسران جوان که اغلب از دو فرهنگ و چندین خرده فرهنگ متفاوت اثر پذیرفته‌اند، به منظور افزایش سطح رضایت در تشکیل خانواده و افزایش ضریب اطمینان از تشکیل خانواده جدید، باید آموزش‌های لازم را کسب کنند.

حدادی اضافه کرد: اسلام نیز که خانواده را پیمانی مقدس بین زن و مرد می‌داند و ثمره ازدواج را انس و آرامش خانوادگی بیان می‌کند (سوره روم، آیه ۲۱)، بر اهمیت مشاوره تاکید دارد و بارها در قرآن کریم به مشورت کردن توصیه می‌کند؛ از جمله آنکه «در کارها مشورت کن، پس هنگامی که تصمیم گرفتی به خدا توکل کن». امام علی (ع) نیز می‌فرمایند: «مشورت کنید که موفقیت و رستگاری از مشاوره به دست می‌آید».

وی درباره دلایل ضرورت مشاوره پیش از ازدواج گفت: این مشاوره موجب می‌شود زوجین اشتباهات احتمالی والدین خود را تکرار نکنند و بر عادات بدی که در خانواده خود فرا گرفته‌اند، غلبه کنند، نقاط ضعف و قوت خود و طرف مقابل را بشناسند و در قبال آن مسئولیت پذیرند. اغلب همین شناخت و احساس، تفاوت بین موفقیت و شکست در زندگی زناشویی است. علاوه بر آن انتظارات واقع‌بینانه از زندگی زناشویی به دست آورند و از انتظارات رویایی و غیرواقعی دست بردارند.

این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی اضافه کرد: این آموزش‌ها به شیوه‌های گوناگونی میسر است، از جمله آموزش در کلاس‌های رسمی و غیررسمی، توزیع جزوات، تشکیل کلاس‌های پرسش و پاسخ و بحث‌های گروهی و طرح موارد مبتلا به اکثریت.

حدادی در پایان مطلب خود در مجله سپیده دانایی اظهارکرد: در کشورمان هنوز این موضوع به طور کامل برای جوانان در آستانه ازدواج جا نیفتاده است. تاسیس و گسترش مراکز مشاوره پیش از ازدواج از مهم‌ترین گام‌ها و مسئولیت‌ها است تا از این طریق بتوان به خانواده‌ها، برای رشد سالم و مطلوب و نیز پویایی و شکوفایی استعدادهای همه اعضای خانواده و پیشگیری از اختلافات و ناهنجاری‌های فردی و اجتماعی کمک کرد.

 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"