کد خبر: ۲۹۷۴۸۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۳

توانايی ايران برای پرش به پله های بالاتر توسعه اقتصادی

به گزارش خبرخودرو ، ايران در گروه كشورهاي 20 كه بر اساس قدرت اقتصادي، بالاترين اقتصادهاي جهان را دراختيار دارند قرار نگرفته است اما كشورهايي مثل مصر، تركيه و عربستان در ميان اين 20 كشور قرار دارند و كره جنوبي، برزيل و هند نيز از جمله كشورهايی هستند که در گروه 20 قرار دارند. يكي از دلايل اينكه ايران در ميان 20 كشور برتر جهان به لحاظ اقتصادي و به تبع آن سياسي قرار ندارد شايد به دليل سياست خارجي مستقل ايران باشد.

ايران پس از پيروزي انقاب اسلامي در 1357 با خشم غرب به ويژه آمريكا و همدستان اروپايي‌اش قرار گرفته است و در طبقه‌بندي جهاني ناديده گرفته مي‌شود. اما بخشي از اين مساله پديدار شده نيز واقعيت دارد و اقتصاد ايران متاسفانه در وضع بدي قرار دارد اما ايران مي‌تواند با استفاده از توانايي‌هاي پيدا و پنهاني كه دارد اقتصادي در شأن تاريخ و طبيعت خود داشته باشد.

ايران جزو چند كشور معدود در دنياست كه ثروت و منابع طبيعي فوق‌العاده‌اي در دشت و دريا و كوه‌هاي آن نهفته است. ايران يكي از توليدكنندگان بزرگ مواد معدني در دنيا به حساب مي‌آيد و سهم بالايي از توليدات كل جهان در نفت و گاز را به خود اختصاص داده است. بر اساس محاسبه‌هاي معتبر جهاني كه از سوي مراكز معتبر انجام شده ايران دومين ذخاير گاز اثبات شده جهان را در خود جاي داده است و چهارمين كشور دارنده ذخاير نفت خام در دنياست. وجود 60 محصول معدني متفاوت موجب شده است ايران پانزدهمين كشور دارنده منابع غني معدني مثل زغال‌سنگ، مس، كروم، سنگ آهن، سرب، منگنز و روي باشد. در صورت استفاده كارآمد و با متوسط بهره‌وري جهاني مي‌توان درآمد سرشاري به دست آورد و از نظر مقام جهاني به مراتب بالاتري رسيد.

يكي ديگر از مزيت‌هاي اقتصاد ايران كه در جهان و در ميان كشورهاي منطقه كم‌نظير است، موقعيت ژئوپلتيك آن است. ايران در مسير تاريخي جاده ابريشم قرار دارد كه شرق آسيا را به اروپا وصل مي‌كند. اين مزيت بزرگ موجب شده است ايران كوتاه‌ترين مسير اتصال كشورهاي آسياي شرقي به اروپا باشد. وجود كشورهاي محاصره شده در خشكي در همسايگي ايران مثل افغانستان كه تنها راه دسترسي آنها به آب‌هاي بين‌المللي از طريق ايران ممكن است، ظرفيت ترانزيتي و موقعيت ممتازي به لحاظ كسب درآمد از طريق عبور كالاهاي صادراتي و وارداتي كشورهاي همسايه براي ايران ايجاد كرده است. سه مسير وجود دارد كه شرق آسيا را به اروپا وصل مي‌كند. در كريدودر جنوبي، انتقال كالاها از مسير ايران و تركيه مي‌تواند صورت پذيرد كه مسيري كوتاه براي تجارت آسياي مرکزی و قفقاز است.

آب و هواي ايران نيز موقعيت ويژه‌اي به لحاظ اكوتوريست براي اين سرزمين تاريخي فراهم كرده است. بر اساس نتايج مطالعات انجام شده بر روي كشورهاي جهان، ايران از لحاظ تنوع اقليم آب و هوايي در ميان پنج كشور برتر جهان قرار دارد. ايران به لحاظ داشتن جاذبه‌هاي تاريخي و تعداد ساست‌هاي ميراث جهاني كه توسط يونسكو شناسايي شده‌اند رتبه دهم را دارد كه يك مزيت فوق‌العاده براي رشد صنعت جهانگردي براي ايران پديدار كرده‌اند.

نيروي كار جوان و تحصيلكرده و داراي انگيزه‌هاي بالا براي به دست آوردن زندگي مادي بهتر و نوعي جاه‌طلبي كارساز براي اينكه در موقعيت بالايي در دنيا باشند از ديگر ويژگي‌ها و مزيت‌هاي ايران امروز به حساب مي‌آيد. شركت‌هاي بزرگ بين‌المللي عموما براي ورود به هر كشوري يكي از عوامل موثر را همين نيروي انساني آموزش‌ديده مي‌داند كه ايران در موقعيت مناسبي قرار دارد. واقعيت شيرين براي ايران يكي هم اين است كه با وجود همه دشواري‌ها در دهه‌هاي اخير اما توجه به شاخص توسعه انساني در ايران مناسب بوده و ايران از نظر شاخص توسعه انساني در زمره كشورهاي با توسعه انساني بالا قرار گرفته است.

سلامت، آموزش و معيار زندگي به مثابه سه متغير مهم در شاخص‌هاي توسعه انساني در ايران موقعيت ممتازي دارند. آنچه در سطور بالا نگاشته شد بخشي از توانايي‌هايي است كه راه ايران را براي پرش به پله‌هاي بالاتر از نظر توسعه اقتصادي آسان مي‌كند. اتاق بازرگاني، صنایع ، معادن و کشاورزی به مثابه نهادي كه داراي بيشترين ارتباط با سطوح مختلف مدیریتی و علمی و اجرایی کشور می باشد و مي‌تواند در بهره‌برداري و شناساندن اقتصاد  ايران نقش کلیدی ايفا كند.

 

محمدرضا بابائی

مدیرعامل شرکت مزدایدک 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"