کد خبر: ۲۹۷۳۰۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۴ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۳
مهر: با اقدامات پیچیده اطلاعاتی توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) نوراحمد نیکبخت دیپلمات ایرانی ربوده شده در صنعا صبح امروز از چنگال تروریست های بین المللی آزاد شده و به کشور بازگشت.

 نوراحمد نیکبخت دیپلمات ایرانی مستقر در صنعا که تیرماه سال گذشته در راه منزل خود به سفارت جمهوری اسلامی ایران در یمن، توسط گروههای تروریستی بین المللی ربوده شده بود، ساعتی پیشاز طریق فرودگاه مهرآباد به تهران بازگشت.

آزادی وی از بند گروههای تروریستی بین المللی با سلسله اقدامات اطلاعاتی امنیتی سربازان گمنام امام زمان و پس از رهگیری های اطلاعاتی محل اسارت وی صورت گرفت و در نهایت نیکبخت در یکی از مناطق یمن توسط نیروهای وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران از چنگال تروریست ها آزاد شد.

۲۰ ماه و دو روز از دنیا بی خبر بودم

بر اساس این گزارش، نوراحمد نیکبخت پس از ورود به فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این لحظه برای من غیر قابل توصیف است، گفت: در تیرماه سال گذشته و در ساعت ۹:۲۰ صبح یکی از روزهای ماه مبارک رمضان که از خانه بیرون آمدم، در مسیر حرکت به سمت محل کارم در سفارت ایران در یمن دستگیر شدم.

وی افزود: ۲۰ ماه و دو روز به طور کامل از تمام جهان بی خبر بودم؛ شرایط بسیار سختی بود و من درباره هیچکس حتی خانواده ام اطلاعی نداشتم.

دیپلمات کشورمان در سفارت یمن درباره ماهیت گروه های تروریستی که توسط آنها ربوده شده بود، گفت: هیچ شناختی از هویت آنها نداشتم و کسی را ندیدم؛ من در حین انجام وظایف دیپلماتیک خودم در صنعا توسط افراد مسلح ناشناس و تروریست ربوده شدم و مدتی را به عنوان گروگان در دست آنها بودم.

نیکبخت با تشکر از سربازان گمنام امام زمان (عج) و نیز تلاش های وزارت امور خارجه برای آزادی وی، تصریح کرد: قطعا اگر تلاش های آنها نبود مسئله حل نمی شد.

وی همچنین از مقام معظم رهبری، رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و دیگر مسئولان دست اندرکار در این عملیات تشکر کرد.

آزادی نیکبخت بدون پاسخ به پیش شرط های تروریستها

وزیر اطلاعات در نشست خبری که در پاویون دولت پس از ورود نور احمد نیکبخت برگزار شد به خبرنگاران با بیان اینکه  نیکبخت دیپلمات کشورمان حدود ۲۰ ماه پیش در یکی از خیابان های پایتخت یمن گروگان گرفته شد، اظهار داشت: از همان لحظات اولیه که این اتفاق روی داد، دستگاههای مختلف در جمهوری اسلامی ایران احساس وظیفه کردند که در جهت پایان دادن به این گروگان گیری اقدام کنند؛ به ویژه وزارت اطلاعات که خود را مکلف به دفاع از شهروندان کشورمان به ویژه دیپلمات های ما در کشورهای دیگر می داند، وارد عمل شد.

علوی تصریح کرد: گروگان گیری یک دیپلمات که در کشور دیگری زندگی می کند و مشغول انجام وظایف دیپلماتیک است و فاقد هر گونه سلاح سرد و گرم بوده است، هیچ گونه ارزش نظامی، اطلاعاتی و عملیاتی خاصی ندارد و یک کار ساده و پیش پا افتاده است، اما همین آزادی و رهایی گروگان یک کار سخت و پیچیده است چون برای آزادی معمولا پیش شرط هایی را مطرح می کنند.

وزیر اطلاعات ادامه داد: بر همین اساس نوع تعامل با آنها به نحوی که برای کشور هزینه ای نداشته باشد کار مهمی است که وزارت اطلاعات با تجربه ای که دارد و اشرافی که بر شرایط پیچیده اطلاعاتی دارد، موفق به انجام این کار شد.

حجت الاسلام علوی با اشاره به جنایات تروریست ها در کشورهایی که اقدام به گروگان گیری می کنند، گفت: آنها به راحتی سر گروگان ها را می برند یا آنها را زنده در آتش می سوزانند که تصایر دلخراش آنها را دیده ایم، حتی کشورهای قدرتمندی که اتباع آنها گرفتار تروریست ها می شود، بادستگاههای اطلاعاتی قوی خود موفق نمی شوند اتباع خود را آزاد کنند، اما افسران اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران موفق شدند با یک روش پیچیده اطلاعاتی و ترفندهای بدیع وارد عمل شوند و کار را به نحوی انجام دهند که به هیچ یک از پیش شرط های تروریست ها عملا پاسخ مثبتی داده نشد و آزادسازی دیپلمات عزیزمان بدون کمترین هزینه ای صورت گرفت.

دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی کوچکترین باجی به تروریست ها نخواهند داد

وزیر اطلاعات با بیان اینکه این موفقیت را از لطف خداوند و عنایت امام زمان (عج)، دعای زاکیه رهبر معظم انقلاب و اقتدار و انسجام نظام جمهوری اسلامی و بخش های مختلف دولت تدبیر و امید می دانیم، اظهار داشت: از همه عزیزانی که همکاری کردند و این موفقیت را برای جمهوری اسلامی رقم زدند تشکر می کنم؛ این عملیات و رهایی این دیپلمات عزیزمان را به ملت شریف ایران و خانواده وی تبریک می گویم.

وزیر اطلاعات در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم دیگر شاهد این قبیل اتفاقات نباشیم و تروریست ها هم بدانند که جمهوری اسلامی ایران و دستگاه اطلاعاتی آن کوچکترین باجی به آنها نخواهد داد و با روش های پیچیده و بدیع از منافع جمهوری اسلامی و دیپلمات هایمان دفاع خواهند کرد.

فعالیت مشترک وزارتخانه های امور خارجه و اطلاعات برای آزادی نیکبخت

همچنین حسین امیرعبداللهیان نیز در حاشیه مراسم استقبال از نوراحمد نیکبخت دیپلمات ایرانی آزاد شده از بند تروریست ها در یمن که صبح امروز در فرودگاه مهرآباد انجام شد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: خوشبختانه امروز در خدمت آقای نوراحمد نیکبخت دیپلمات محترم سفارت جمهوری اسلامی ایران در صنعا هستیم؛ ایشان یک سال و نیم پیش توسط یک گروه تروریستی در صنعا ربوده شد.

وی افزود: از ابتدای این حادثه کمیته ویژه ای با دستور وزیر امور خارجه تشکیل شد و همه بخش های وزارت خارجه در آن حضور یافتند و در نهایت تیم ویژه ای از وزارت اطلاعات با یک سلسله اقدامات و عملیات پیچیده و دشوار امنیتی در منطقه ای خاص از کشور یمن موفق شد آقای نیکبخت را مقتدرانه از چنگال تروریست ها آزاد کند.

معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه ادامه داد: این موفقیت را خدمت مقام معظم رهبری، رئیس جمهور محترم، ملت شریف ایران و عزیزان گمنامی که این لحظات شیرین را برای خانواده آقای نیکبخت ایجاد کردند، تبریک می گویم.

امیرعبداللهیان افزود: خداوند متعال را شاکریم که در ایامی که متعلق به حضرت زهرا (س) است، با توسل خانواده ایشان به آن حضرت و با اقتدار سربازان گمنام امام زمان (عج) برگ زرینی دیگری بر افتخارات آنها افزوده شد.

بر اساس این گزارش در طول یک سال و ۸ ماه در بند بودن نوراحمد نیکبخت در یمن چندین هیأت دیپلماتیک از ایران برای پیگیری وضعیت وی به یمن سفر کردند. مقامات وزارت امور خارجه در پیگیری خبرنگاران بارها اعلام کردند که نیکبخت در سلامت کامل به سر می برد .در دی ماه سال گذشته و ۶ ماه پس از به گروگان گرفته شدن نور احمد نیکبخت ، ابوالقاسم اسدی ، مسئول مالی سفارت ایران در یمن نیز در حمله تروریستی به شهادت رسید. 

نیکبخت دارای سه فرزند دختر است . دختر کوچک وی ۱۰ ماه پس از دستگیری پدر در نامه ای به رئیس جمهور کشورمان خواهان تلاش برای آزادی پدرش شده بود. 

آزادی دیپلمات ایرانی در یمن در حالی صورت گرفت که در شرایط دو سال اخیر در یمن اتباع و دیپلمات هایی از کشورهای مختلف توسط گروه های تروریستی به گروگان گرفته شده اند . گروه های تروریستی اغلب در قبال گروگان در خواست مبالغ هنگفت مالی و یا برخی امتیازهای سیاسی را دارند. بسیاری از اتباع ربوده شده دیگر کشورها به دست گروگانگیرها کشته شده و هیچ گاه به کشور بازنگشته اند .

 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"