کد خبر: ۲۹۶۹۳۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۶ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۳

به گزارش «خبرگزاری دانشجو»، سیدمحمدعلی صدری‌نیا کارگردان مجموعه طنز «دکتر سلام» در نشست خبری اولین جشنواره طنز سیاسی اجتماعی «دکتر سلام» که صبح امروز در خبرگزاری فارس برگزار شد با بیان اینکه این مجموعه از دو ماه مانده به انتخابات سال ۱۳۹۲ آغاز به کار کرد گفت: در آن زمان با این هدف که بتوانیم فضای شور انتخاباتی آن دوران را پرشور کنیم آغاز به کار کردیم البته از ابتدا تصورمان این نبود که این مجموعه به این اندازه مورد استقبال قرار گیرد ولی بعد از پخش دو قسمت از مجموعه متوجه شدیم که فضای مثبتی نسبت به آن وجود دارد.


وی ادامه داد: اکران های طنز «دکتر سلام» در کل کشور به خصوص در فضای دانشگاه ها ما را مجاب کرد که تولید این مجموعه بعد از انتخابات سال ۹۲ نیز ادامه داشته باشد؛ خوشبختانه ادامه پخش «دکتر سلام» نیز با استقبال مخاطبان همراه شد.

کارگردان مجموعه طنز «دکتر سلام» با بیان اینکه اولین مخاطب ما فضای دانشگاهی کشور بوده است گفت: در واقع می خواستیم حوادث و اتفاقات کشور را به زبان طنز بیان کنیم و مسئولان را امر به معروف و نهی از منکر کنیم به عبارت دیگر تولید مجموعه «دکتر سلام» با این جامعه هدف آغاز شد ولی بعد از مدتی متوجه شدیم که این مجموعه در خانه ها مدارس و مساجد هم اکران می شود.

صدری نیا درباره چرایی برگزاری جشنواره طنز «دکتر سلام» گفت: برگزاری جشن یک سالگی «دکتر سلام» یکی از نقاط عطف این مجموعه به شمار می رود که با استقبال خوبی از مخاطبان همراه بود و در حالی که تنها فراخوان اینترنتی این جشن را منتشر کردیم اما حدود سه تا چهار هزار نفر از کل کشور برای شرکت در این جشن آمده بودند علاوه بر آن علاقه و پیگیری این مجموعه در بین مسئولان سیاسی کشور نیز دیده شده است.

وی اظهار داشت: مجموعه «دکتر سلام» به افزایش جسارت نقد در کشور کمک کرده به گونه ای که طی یک و سال نیم گذشته احساس می کنیم در کشور جسارت نقد مسئولان ایجاد شده است؛ به گونه ای که در همین مدت بیش از ۱۰ مجموعه مختلف همانند «دکتر سلام» در داخل کشور تولید شده که در آن به نقد مسئولان پرداخته می شود. به طور مثال در استان قزوین و اصفهان مجموعه های این چنینی تولید شده است.


کاگردان مجموعه «دکتر سلام» ادامه داد: منظور بنده از جسارت نقد این است که شاید پیش از تولید این مجموعه در کشور این گونه تصور می شد که فضای سعه صدر برای نقد وجود ندارد و حتی خودمان نیز زمانی که اولین قسمت دکتر سلام را تولید و آماده پخش کردیم تصورمان این بود که این اولین و آخرین قسمت از این مجموعه است ولی به ما اثبات شد که در کشورمان سعه صدر وجود دارد.

صدری نیا با بیان اینکه مجموعه های تلویزیونی طنز سیاسی مانند صرفا جهت اطلاع نیز در کشور داریم افزود: البته این مجموعه نمی تواند به تمام مسائل بپردازد.

وی ادامه داد: وجود جسارت نقد اولین جرقه برگزاری جشنواره طنز سیاسی اجتماعی «دکتر سلام» به شمار می رود علاوه بر آن امروزه افراد زیادی با مجموعه «دکتر سلام» در ارتباط هستند که ظرفیت تولید طنز سیاسی اجتماعی را دارند از این رو هدف مان شناسایی ظرفیت های طنز کشور است تا با شناسایی آنها هم این افراد را در مجموعه «دکتر سلام» به کار گیریم و هم آنها را به سایر مجموعه های طنز کشور معرفی کنیم.

وی درباره جزئیات اولین جشنواره طنز سیاسی اجتماعی «دکتر سلام» گفت: این جشنواره در سه بخش ویدئویی طنز و بخش طنز مکتوب و بخش کاریکاتور و طرح طنز برگزار می شود البته در بخش ویدئویی طنز شامل پیشنهاد طنز بخش «دکتر سلام» بومی سازی شده و بخش خلاقیت و ابتکار؛ بحث طنز مکتوب شامل شعر و متن طنز و بخش کاریکاتور و طرح طنز نیز شامل کاریکاتور و طرح طنز است.

وی ادامه داد: بخش پیشنهاد طنز صرفا شامل یک پیشنهاد و ارسال قطعه ای طنز از یکی از فیلم ها و سریال هاست، بخش دکتر سلام بومی شده نیز مسابقه ای میان نمونه های تقلیدی از قالب و فرم دکتر سلام برای بیان اخبار دانشگاه ها، اردوهای جهادی استان ها شهرها و روستاهای کشور است که البته در این بخش به بهترین استفاده ها از قالب :دکتر سلام» برای بیان مشکلات مناطق بومی افراد جوایز نفیسی اهدا خواهد شد. همچنین بخش خلاقیت و ابتکار نیز شامل قالب های مختلف طنز که تقلیدی از «دکتر سلام» نبوده و دارای فونت و قالب جدیدی هستند را شامل می شود.

صدری نیا با بیان اینکه مهلت ارسال آثار به اولین جشنواره طنز سیاسی اجتماعی دکتر سلام تا ۳۱ فروردین ماه سال ۹۴ است ادامه داد: به نفرات اول هر بخش دو سکه بهار آزادی نفرات دوم یک سکه بهار آزادی و نفرات سوم نیز یک نیمه سکه بهار آزادی اهدا خواهد شد.

کارگردان مجموعه طنز دکتر سلام درباره هیئت داوران اولین جشنواره طنز دکتر سلام نیز گفت: هیئت داوران بخش متن و شعر طنز شامل علیرضا قزوه، ناصر فیض، سعید بیابانکی، شهرام شکیبا، بخش کاریکاتور و طرح طنز مازیار بیژنی، عباس گودرزی و میثم محمدحسنی و هیئت داوران بخش ویدئو نیز گروه سازنده دکتر سلام هستند.

وی در مورد زمان و مکان اختتامیه این جشنواره نیز گفت: اختتامیه جشنواره هم زمان با جشن دو سالگی دکتر سلام و اواسط اردیبهشت ماه ۹۴ برگزار می شود البته مکاتباتی را با تالار وزارت کشور، تالار وحدت و سالن برج میلاد انجام داده ایم ولی هنوز مکان برگزاری مشخص نشده است.

صدری نیا افزود: تا به امروز بالغ بر ۴۰۰ اثر به دبیرخانه اولین جشنواره طنز سیاسی اجتماعی دکتر سلام ارسال شده که ۷۰ تا ۸۰ درصد این آثار مورد داوری قرار گرفته است.

وی در پاسخ به این سوال که تا به امروز مسئولان چه بازخوردی درباره طنز دکتر سلام دارند گفت: در قسمت ۵۸ این مجموعه بازخوردهای مسئولان را منتشر کردیم البته مسئولان در این زمینه دو دسته هستند یک مسئولانی که با مجموعه همراهی داشته اند مانند مصطفی کواکبیان و مسئولانی که مجموعه را دیده اما نقدهایی به آن داشته اند با این حال باید بگویم که تا به امروز بازخوردی از سوی مسئولان به این معنا که مجموعه را تهدید به تعطیلی کرده باشند وجود نداشته است.

وی در پایان در خصوص علت دعوت از مهندس غرضی گفت: یکی از دلایل دعوت از وی این است که مهندس غرضی از وزرای سابق کشور بوده و دومین دلیل مستقل بودن شخصیت ایشان است علاوه بر آن غرضی یکی از اصلی ترین شخصیت هایی بود که «گل آقا» با وی شوخی می کرد.

غرضی: دولت ۵۰ درصدی نمی‌تواند تورم را درمان کند

در ادامه نشست محمد غرضی با بیان اینکه تریبون یک طرفه زیاد داشته ایم اما به تریبون دو طرفه اعتقاد دارم، گفت: رسانه ها تریبون یک طرفه هستند در حالی که معتقدیم زمان دنیای یک طرفه گذشته است البته در اوایل انقلاب اسلامی مطبوعات جایگاه وسیعی داشته اند و در سال ۵۸ که هر کتاب، کاریکاتور و مقاله ای که اجازه انتشار در دنیا را نداشت، می توانستیم آن را در خیابان انقلاب و جلوی دانشگاه تهران پیدا کنیم.

وی ادامه داد: من بیش از یک دهه پای ثابت مرحوم فومنی صابری بودم و دائم کاریکاتور بنده را می کشید و صحبت هایی در خصوص من ارائه می کرد اما بنده هیچ گاه از وی شکایت نکردم در حقیقت مطبوعات ابزار رشد و توسعه هستند و باید به آنها توجه شود.

مهندس غرضی با بیان اینکه طنز یک ابزار بسیار قوی بوده و معمولاً طنزها می توانستند شاخ های حکام زمان را بشکنند، ادامه داد: چون مستقیم نمی شد به حکام نقد کرد از طریق طنز این کار را انجام می دادند.

وی در پاسخ به این سئوال که ورود طنز به فضای سخت سیاسی چه کمکی به این فضا می کند، افزود: باید این را بگویم که گل آقا هیچ گاه با سیاسی ها درگیر نمی شد و بیشتر به مسئولین اجرایی می پرداخت که قدرت سیاسی چندانی نداشتند در واقع در ایران طنز سیاسی را به خاطر ندارم که با قدرت سیاسی درگیر شده باشد با این حال طنزها جریان اجتماعی بسیار قوی دارند.

وی ادامه داد: قدرت های سیاسی از آنجایی که نمی توانند جواب مردم را بدهند چندان با طنز سازگار نیستند و چهار دولت اخیر نیز در اواخر فعالیتشان از چشم مردم افتادند و قطعاً کسی که نتواند پاسخگویی مردم باشد کم تحمل می شود.


وی همچنین در پاسخ به این سئوال که بین نقد سالم و تمسخر چه تفاوتی وجود دارد، گفت: طبیعتاً آدمی که با مشکلات دست و پنجه نرم می کند تشویق و تنبیه چندان روی آن اثر نخواهد داشت به طور مثال دولتی که شعاری را می دهد و نمی تواند آن را اجرایی کند تمام تلاش خود را برای بیرون رفتن از آن گرداب می گذارد با این حال طنز منجر به بالارفتن قدرت تحلیل در مردم می شود و اگر طنزی بتواند این قدرت را بالا ببرد در جامعه ماندگار خواهد بود.

وی افزود: علت اینکه طنز ماندگار شده است این است که به جوامع سیاسی کمک کرده تا مشکلات خود را بفهمد و در حقیقت طنز سیاسی باعث ارتقاء جامعه خواهد داشت.

وی در مورد بحث تورم نیز گفت: الان تورم در بازار ۴۰ درصد است و تنها دولتی که با ۷۰ یا ۸۰ درصد رأی مردم به روی کارآمده باشد می تواند تورم را صفر کند نه دولتی که با ۵۰ درصد رأی مردم شروع به کار کرده است.

قاسمی: طنز در کشور با فضای فرهنگی آمیخته شده است

هادی قاسمی به عنوان سخنران بعدی این مراسم گفت: پیام این جشنواره و همچنین اتفاقات فرهنگی هنری و سیاسی کشور بخش عمده ای اش ناظر به فضای بیرونی کشور است و باید بگویم که آزادی بیان در کشور ما در بالاترین حد خود قرار دارد و دانشجویان با زبان شان تندترین حرف ها را بیان می کنند.و پیام روشن ما برای آنها این است است که بیایند و آزادی بیان را در ایران بیاموزند.

قاسمی افزود : وقتی موضوعات بسیار حساس کشور با زبان طنز مورد انتقاد قرار میگیرد این یعنی اوج آزادی بیان که نشلن از فه بالای مردم و مسولین کشور دارد و پیامش برای آنهاست که برای ایران نسخه آزادی بیان می پیچند.

مدیر عامل خبرگزاری دانشجو با بیان اینکه ظرفیت طنز در کشور یک ظرفیت آمیخته با فضای فرهنگی کشور است گفت: طنز در کشور ما دارای قدمت و تاریخ است از این رو باید سعی کنیم که هر چه بیشتر از این ظرفیت استفاده کرده و آن را باور کنیم.

وی ادامه داد: امروز این جا جمع شده ایم تا با همکاری سایر رسانه ها با طیف ها وسلیقه های مختلف سیاسی تعامل داشته باشیم و از این طریق بتوانیم چارچوب طنز سیاسی مطلوب را در کشورمان ترسیم کنیم البته باید بگویم که دکتر سلام طنز بی نقصی نیست و باید برای بهتر شدن آن کمک کنیم.

قاسمی ادامه داد :‌ با توجه به انبوه جمعیت مخاطب مجموعه دکتر سلام که نمود آن در جشن اوایل امسال بود سال آینده و برای مراسم اختتامیه جشنواره طنز دکتر سلام که همزمان با جشن دوسالگی این برنامه است بزرگترین سالن های پایتخت را درخواست کرده ایم

همچنین در این برنامه که با حضور مهندس محمد غرضی، هادی قاسمی مدیر عامل «خبرگزاری دانشجو» سیدمحمدعلی صدری نیا دبیر اولین جشنواره طنز دکتر سلام در خبرگزاری فارس برگزار شد، از پوستر اولین دوره جشنواره طنز سیاسی و اجتماعی دکتر سلام رونمایی شد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"