کد خبر: ۲۹۶۹۰۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۰ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۳
ایسنا: بلومبرگ در گزارشی با عنوان تحریم‌ها تاکنون چه تاثیری بر ایران داشته اند اقدام به نشر جزییات گزارش کنت کاتزمن، متخصص امور خاورمیانه در سرویس تحقیقات کنگره در مورد تاثیر تحریم‌های اقتصادی کرده است.

بر اساس گزارش این تحلیلگر باسابقه، در فاصله سال 1995 تا 2012 ایران هر سال رشد اقتصادی داشت تا اینکه سال 2013 اتفاق افتاد که محاصره اقتصادی تنگ‌تر شد اما شرایط در سال 2014 بهبود یافت و تولید ناخالص داخلی ایران یک تا یک و نیم درصد رشد کرد. این رشد پس از توافق هسته ای مقدماتی میان ایران و کشورهای غربی و تسهیل تحریم‌های اقتصادی حاصل شد.

در ادامه این گزارش آمده است کاهش حجم تجارت باعث محدود شدن فعالیت شرکت‌های تجاری خصوصی ایرانی در چند سال گذشته شده و از هر پنج ایرانی یک نفر را بیکار ساخته اما بعید است این نرخ در حال حاضر افزایش بیشتری پیدا کرده باشد. طبق ارزیابی دولتی، نرخ بیکاری حدود 13 درصد بوده که تنها سه درصد بالاتر از نرخ بیکاری آمریکا در طول دوران بدترین بحران مالی این کشور در سال 2009 است.

ایران در سال 2011 روزانه حدود 2.5 میلیون بشکه نفت و میعانات فروخت. در حالیکه طی سال گذشته با وجود تحریم نفتی از سوی اتحادیه اروپا که خریدش را از 600 هزار بشکه در روز به صفر رساند و همچنین کاهش خرید چین و هند که تحت فشارهای آمریکا روی داد، ایران موفق شد 1.1 میلیون بشکه در روز فروش داشته باشد.

طبق این گزارش، ایران تا اواخر سال 2013 به میزان 100 میلیارد دلار دارایی به ارزهای مختلف در حساب‌های خارج از کشور داشت اما تنها حدود 20 میلیارد دلار آن قابل دسترس بود و باقی آن به دلیل تحریم‌های مالی در بانک‌های خارجی ماند. ایران برای حفظ این ذخایر در خانه، اقدام به محدود کردن واردات کالاهای لوکسی مانند خودرو و تلفن همراه کرد.

آمریکا در ژوییه سال 2013 موسسات مالی را وادار به توقف انجام مبادلات به ریال ایران کرد و پس از آن هم برنامه هدفمندی یارانه‌ها از سوی دولت ایران به اجرا درآمد. در پی این رویدادها کاهش قابل توجه ارزش ریال اتفاق افتاد که حاصل آن صعود تورم سالانه به 50 تا 60 درصد در ماه بود اما نرخ تورم پس از نوامبر سال 2013 که توافق هسته ای حاصل شد و اعتماد سرمایه گذاران بهبود یافت، به کمتر از نصف این رقم سقوط کرده است.

این گزارش در پایان اشاره کرد ایران هرگز دیترویت نشد.

دیترویت که زمانی یکی از صنعتی‌ترین شهرهای آمریکا به شمار می‌رفت، در سال 2013 با بدهی بالغ بر 15 میلیارد دلار به بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهر ورشکسته این کشور تبدیل شد که در تاریخ آن بی‌سابقه بود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"