کد خبر: ۲۹۶۷۸۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۹ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۳

دکتر مهدی ایزدی «متخصص پوست و مو» در این باره می گوید: یکی از علل ریزش مو، استفاده از داروهای مختلف است. داروهای شیمی درمانی یکی از این دسته داروها است. این داروها روی سلولهایی تاثیر می گذارند که سریع تکثیر می شوند. با توجه به اینکه سلولهای مو از این نوع هستند، تحت تاثیر داروهای شیمی درمانی قرار می گیرند. مهمترین نکته ای که وجود دارد این است که بعد از قطع این داروها، ریزش مو قابل برگشت است.

داروهای دیگری هم هستند که باعث ریزش مو می شوند اما ریزش موهایی که علت دارویی دارند، قابل برگشت هستند.

داروها چگونه در روند ریزش مو تاثیر می گذارند؟

بسته به مکانیسم و نحوه اثر دارو، ممکن است ریزش مو بلافاصله صورت بگیرد یا مدت زمان زیادی طول بکشد تا دارو اثرات خود را نشان دهد. این متخصص پوست می گوید: در مواردی که فرد شیمی درمانی می کند، رشد مو نمی تواند چرخه طبیعی داشته باشد. در این حالت مو شکننده شده و ریزش پیدا می کند. نکته حائز اهمیت این است که معمولا کوتاه کردن موها، در رشد مو تاثیر ندارد اما در شیمی درمانی کوتاه کردن مو باعث می شود که فرد متوجه حالت شکنندگی مو نشود. همچنین ممکن است مو از ساقه بشکند اما پیازش هنوز در سر باشد. این امر از نظر روانی کمک می کند که فرد متوجه ریزش مو و مشکل در تراکم آنها نشود.

انواع ریزش مو

به گفته دکتر ایزدی، ریزش مو علل مختلفی دارد. از جمله علل ریزش مو می توان به علل هورمونی اشاره کرد. نوعی از ریزش مو در اثر تاثیر ژن های فرد و هورمون های جنسی مردانه ایجاد می شود. در این نوع ریزش، موهای ضخیم سر، تبدیل به موهای کرکی و نازک می شوند و سرانجام از بین می روند. ممکن است زنان هم دچار ریزش موی ناشی از هورمونهای جنسی مردانه شوند.

وی ادامه می دهد: نوع دیگر به دنبال استرس ایجاد می شود. به عنوان مثال زایمان، جراحی، استرس بیماریهای تب دار، می تواند علت ریزش مو باشد. گاهی در اثر کمبود بعضی از مواد غذایی مثل کمبود آهن، ریزش مو رخ می دهد. اگر ثابت شود فردی دارای کمبود آهن است، با داروی خوراکی یا تزریقی، ریزش مو برطرف می شود. برخی بیماری های دیگر به عنوان مثال کم کاری و پرکاری تیروئید منجر به ریزش مو می شوند که درمان آنها با کمک متخصص غدد انجام می شود. همچنین بیماری های مختلفی وجود دارند که سبب ایجاد بافت جوشگاه یا اسکار در سر می شوند. این بیماری ها پیاز مو را بطور کامل از بین می برند و منطقه گرفتار سر دیگر نمی تواند مو ایجاد کند.

چگونه از موها محافظت کنیم؟

معمولا گاهی افراد به این علت که داروی خاصی مصرف می کنند، دچار ریزش مو می شوند. در این حالت بهتر است برای حفاظت از موهایشان مواردی را رعایت کنند. دکتر ایزدی در این باره می گوید: به طور کلی لازم است همه افراد یکسری از روشهای حفاظت از مو را رعایت کنند. عدم استفاده از آب گرم در زمان استحمام باعث می شود، پیاز مو و فولیکول مو آسیب نبیند. نکته دوم این که توجه داشته باشند، در زمان شست وشو و خشک کردن، موها کشیده نشود یا فشار به آنها وارد نشود، خیلی ملایم و آرام موها را خشک کنند. سومین نکته این است که از شکنندگی مو جلوگیری کنند، به عنوان مثال سشوار کشیدن موها را خشک و باعث شکستن مو می شود. همچنین رنگ کردن مو، موها را شکننده کرده و احتمال ریزش آنها بیشتر می شود.

زمانی که افراد به دلایل مختلف با ریزش مو مواجه هستند، بیان نکاتی می تواند پزشک را در شناسایی علت ریزش مو کمک کند. این متخصص در این باره می گوید: اگر با ریزش مو مواجه هستید لازم است داروهایی را که در حال حاضر مصرف می کنید با پزشک تان در میان بگذارید.همچنین ممکن است در طول چند ماه گذشته به شما استرسی وارد شده باشد،مطمئنا این امر در ریزش موی شما بی تاثیر نبوده است.

وی ادامه می دهد: میزان ریزش مو در روز و زمان آن از مواردی است که باید در اختیار پزشک قرار گیرد. به طور کلی اطلاعات بیمار، برای درمان بسیار موثر است.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"