کد خبر: ۲۹۱۸۲۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۹ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۳
به گزارش خبر خودرو، نایب رئیس سندیکای تولیدکنندگان موتور سیکلت ایران گفت : در شرایط حاضر تولید موتورسیکلت های انژکتوری در کشور صرفه اقتصادی نداشته و اجرای این طرح ممکن نخواهد بود.

انتقاد نایب رئیس انجمن موتورسیکلت از اظهارات غیر کارشناسی معاون سازمان محیط زیست

به گزارش خبر خودرو، نایب رئیس سندیکای تولیدکنندگان موتور سیکلت ایران گفت : در شرایط حاضر تولید موتورسیکلت های انژکتوری در کشور صرفه اقتصادی نداشته و اجرای این طرح ممکن نخواهد بود.

ابولفضل حجازی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو با توجه به اظهارات اخیر معاون سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر شماره گذاری تنها موتورسیکلت های انژکتوری از سال 80 گفت : این اقدام شدنی نیست چرا که تولید موتورسیکلت های های انژکتوری و نصب قطعه مورد نیاز برای تولید این موتورسیکلت ها هزینه زیادی را به همراه دارد و اصولا در موتورسیکلت 400 سی سی به بالا این امکان فراهم است.

وی با اشاره به هزینه بالای تولید موتورسیکلت های انژکتوری در کشور افزود : در شرایطی که بیش از 90 درصد از موتورسیکلت های مورد استفاده در کشور از نوع موتورهای 125 سی سی است بنابراین نصب این قطعه به دلیل ارزش بالایی که دارد بر روی این  موتورسیکلت ها امکان پذیر نبوده و اصولا تولید موتورسیکلت های انژکتوری توجیه اقتصادی ندارد.

وی تاکید کرد : با احترامی که انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت نسبت به اقدامات و تصمیمات سازمان محیط زیست دارد باید اعلام کنم که متاسفانه بسیاری از این گونه تصمیمات بدون مشورت با انجمن موتورسیکلت ایران و به صورت  غیر کارشناسی گرفته می شود در حالی که اگر این نوع طرح ها و تصمیمات با حضور تیم کارشناسی بررسی شود بسیاری از گفته هایی که مطرح می شود و بعدها نیز اجرا نمی شود به مردم وعده داده نخواهد شد.

وی تصریح کرد : امروز اکثر مدیران وعده هایی را می دهند که شدنی نیست به عنوان مثال سالهاست در مورد توقف تولید خودرویی صحبت هایی مطرح می شود اما شاهدیم که مجددا تولید می شود دلیل آن این است که ابزار و شرایط خاص برای آن زمان فراهم نیست.

وی در ادامه به مقایسه کاربرد و نوع استفاده از موتورسیکلت در ایران و دنیا پرداخت و گفت : در دنیا عمدتا موتورسیکلت ها جهت تفریح استفاده می شود به طوری که  بخش زیادی از آنها موتورسیکلت های 400 تا 1000 سی سی است در حالی که در ایران بخش وسیعی از موتورسیکلت ها جهت کسب درآمد و در حوزه کشاورزی و روستایی و جاده های بین روستایی مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با انتقاد از برخی صحبت های غیر کارشناسی تصریح کرد : باید تصمیمات و گفته هایی که مطرح می شود با شرایط و تولید ملی همخوانی داشته باشد آیا امروز که مسئله مشکلات ارزی در کشور مطرح است می توان برای قطعه ای که ارزش قیمت آن  برابر 70درصد قیمت یک  موتورسیکلت CC125 است که قطعات آنها وارد می شود سرمایه گذاری نمود؟

نایب رئیس سندیکای تولیدکنندگان موتور سیکلت ایران در ادامه اظهار داشت : در حال حاضر نصب این قطعه در موتورسیکلت ها با انجینی که به کشور وارد می شود همخوانی ندارد.

حجازی با اشاره به میزان وابستگی کشور جهت ورود قطعات مورد نیاز برای تولید موتورسیکلت در کشور افزود : هم اکنون بیش از 80 درصد از قطعات برای تولید موتورسیکلت در ایران از چین ، بیش از 15 درصد از هند و کمتر از 5 درصد از اروپا وارد می شود.

وی گفت : بنابراین اگر تولید موتورسیکلت های انژکتوری هم شدنی باشد باید توسط کارخانه سازنده انجین این اقدام صورت گیرد البته در 2 ، 3 سال اخیر انجمن موتورسیکلت با کارخانجات چینی که انجین تولید می کنند در این راستا مذاکراتی داشته است اما تاکنون این کارخانجات  نیز نتوانستند این تکنولوژی را در این قطعه پیاده کنند به علاوه اینکه هزینه این قطعه ، برابری با یک انجین کامل موتورسیکلت دارد.

وی قیمت این قطعه را حدود 400 دلار عنوان کرد و گفت : با این قیمت مسلما حدود 70 در صد قیمت یک موتورسیکلت را این قطعه تشکیل می دهد که با توجه به کاریرد موتورسیکلت در ایران قطعا فشار زیادی را به اقشار متوسط و ضعیف جامعه وارد خواهد شد.

وی تاکید کرد : البته انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت از این گونه طرح ها استقبال می کند اما پیشنهاد می شود با شرایط اقتصاد مقاومتی و با توجه به کاربری موتورسیکلت در کشور طرح های کارشناسی شده ای را ارائه کنند.

وی گفت : در شرایطی که تولیدکنندگان داخلی با کمترین ظرفیت تولید می کند و تولید سودی را برای بخش های تولیدی به همراه ندارد از مسئولین تقاضا می شود که در گفتارشان دقت نموده و تصمیماتی را اتخاذ کنند تا چرخ تولید در همین مقطعی که در حال چرخش است متوقف نشود.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"