کد خبر: ۲۹۱۷۴۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۱ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۳
تسنیم: محمدمهدی مفتح  سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 94 در نشست خبری در جمع خبرنگاران ضمن تشریح مصوبات اخیر این کمیسیون، گفت: در جلسات اخیر این کمیسیون، درآمد حاصل از صادرات نفت و سهم شرکت نفت و صندوق توسعه ملی از درآمدهای حاصل از صادرات نفت در سال 94 تعیین شد.

وی افزود: براساس مصوبه کمیسیون تلفیق، سهم شرکت نفت از درآمد حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی 14/5 درصد و سهم صندوق توسعه ملی از همین محل 20 درصد تعیین شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 94 با بیان اینک در این کمیسیون مقرر شده است که 20 درصد ارزش خالص صادرات گاز طبیعی از ماه یازدهم سال94 به بعد، پس از کسر واردات گاز محاسبه و به صندوق توسعه واریز شود، تصریح کرد: براساس مصوبه این کمیسیون، عوارض گاز طبیعی موضوع ماده 31 قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت 2/1 هزار میلیارد تومان تعیین شده است.

مفتح همچنین به مصوبه دیگر این کمیسیون اشاره کرد و گفت: براساس مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق بودجه 94، به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای اجازه داده شد تا از محل آموزش‌های غیررسمی خود، مانند آموزش‌های پیامکی و مجازی، با مشارکت بخش دولتی جهت توسعه زیرساخت‌های مهارت‌آموزی مبالغی دریافت و آن را برای توسعه زیرساخت‌های مهارت‌آموزی و سیستم‌های هوشمند هزینه کند.

وی با بیان اینکه در مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق بودجه 94، دولت مکلف شد که جهت تکمیل مجتمع‌های آب‌رسانی 500 میلیون دلار از صندوق توسعه برداشت و در هشت سال آن را برگرداند، اظهار داشت: در مصوبه دیگر این کمیسیون درباره تعیین درآمد 53 هزار میلیارد تومانی از محل صادرات نفت در سال آینده، مقرر شد 53/7 هزار میلیارد تومان در ردیفی که برای درآمدهای نفتی مشخص شده است، بابت درآمد حاصل از صادرات نفت تعیین شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 94 با تأکید بر اینکه این کمیسیون در بودجه سیاست‌گذاری مالی انجام می‌دهد و کاری به این ندارد که قیمت نفت یا ارز چقدر است، گفت: ما فکر می‌کنیم با این تصمیم، بودجه‌نویسی و سیاست‌گذاری بودجه یک پله ارتقا یافته و به جای اینکه قیمت محاسباتی ارز و هر بشکه نفت و میزان صادرات را تعیین کنیم، مصوب کرده‌ایم برای اینکه بودجه طراز و هزینه‌های جاری و عمرانی تعیین شود، 53/7 هزار میلیارد تومان از محل صادرات نفت خام، گاز و میعانات گازی در بودجه منظور شود.

مفتح همچنین قیمت ارز در قانون برنامه پنجم را به شکل شناور دانست و افزود: بانک مرکزی مکلف است، توازن بازار ارز را به این شیوه تأمین کند؛ بنابراین ما بحثی در مورد قیمت ارز نکرده‌ایم اما فرض‌ بر این است که قیمت ارز براساس لایحه 2 هزار و 850 تومان تعیین شود، زیرا ما سهم صندوق توسعه و شرکت نفت از صادرات نفت را تغییر نداده‌ایم، بنابراین کمیسیون تصمیمی بر تغییر قیمت ارز نداشته است.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره نحوه تعیین میزان درآمدهای نفتی کشور در بودجه سال 94، گفت: ما در کمیسیون تلفیق سعی کرده‌ایم مقاومتی را در اقتصاد ایجاد کنیم تا اگر توطئه‌ها به هر شکل قیمت نفت را رقم زد، انعطاف‌هایی را پیش‌بینی کرده باشیم تا هم بتوانیم بودجه‌های عمرانی و هم بودجه‌های جاری را داشته باشیم و از طرفی نیز اگر درآمد حاصل از صادرات نفت افزایش یافت، نیازی به متمم بودجه نداشته باشیم.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 94 در ادامه، اظهار داشت: ما در این کمیسیون پیش‌بینی کرده‌ایم که برای بودجه عمرانی حدود 27.5 هزار میلیارد تومان از درآمد صادرات نفت تأمین شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"