کد خبر: ۲۹۱۱۴۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۸ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۳
به گزارش خبرخودرو ، مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به تعداد مراکز معاینه فنی در تهران گفت: در حال حاضر 14 مرکز مکانیزه معاینه فنی خودروهای سبک دارای 40 خط معاینه و 10 خط معاینه فنی موتورسیکلت و 5 مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین با پراکندگی مناسب در حال ارائه خدمات هستند.

آمار مراجعات به مراکز معاینه فنی خودروها نگران کننده است

به گزارش خبرخودرو ، مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به تعداد مراکز معاینه فنی در تهران گفت: در حال حاضر 14 مرکز مکانیزه معاینه فنی خودروهای سبک دارای 40 خط معاینه و 10 خط معاینه فنی موتورسیکلت و 5 مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین با پراکندگی مناسب در حال ارائه خدمات هستند.

مهندس ولی آذروش در ادامه گفتگو با خبرنگار خبرخودرو افزود: ظرفیت پذیرش روزانه مراکز مکانیزه معاینه فنی خودروهای سبک 6 هزار دستگاه خودرو، خطوط موتورسیکلت 3 هزار دستگاه و مراکز سنگین 240 دستگاه در یک شیفت کاری است.

وی با اشاره به این که هم اکنون بیش از 70 درصد از ظرفیت مراکز خالی است ، در خصوص لزوم افزایش مراکز معاینه فنی تهران گفت: در سال 87 با افزایش مراجعات ظرفیت کاری مراکز به دو شیفت کاری و تعدادی از آنها شبانه روزی گردید و قطعا در صورت افزایش مراجعات و امکان عدم پاسخگویی به میزان مراجعات نسبت به افزایش مراکز با سرمایه گذاری بخش خصوصی اقدام می شود البته در صورتی که وضعیت مراجعات به همین صورت باشد بخش خصوصی تمایل به سرمایه گذاری در این خصوص را نخواهد داشت.

دبیر معاینه فنی کلان شهرهای کشور تصریح کرد: در این ده ماه تعداد مراجعات خودروهای سبک به مراکز در حدود 282 هزار دستگاه، موتور سیکلت 66 دستگاه و خودروهای سنگین 7 هزار دستگاه بوده است با توجه به وجود دومیلیون و هفتصد هزار خودروی مشمول معاینه فنی در تهران این آمار بسیار نگران کننده است.

آذروش با اشار به نحوه تعامل پلیس با مراکز معاینه فنی گفت: داشتن معاینه فنی یک الزام قانونی است و براساس قوانین و مصوبات، پلیس مکلف است در خصوص خودروهای فاقد معاینه فنی اعمال قانون نماید.

وی افزود: برهمین اساس میزان جرائم با خودروهای فاقد معاینه فنی دارای کد مشخص 20 هزار تومان است که از ابتدای آبان با افزایش سرمای هوا، وارونگی و به طبع افزایش غلظت آلودگی هوا و اهمیت تاثیر انجام معاینه فنی در کاهش آلودگی ، توافقاتی با پلیس انجام شده تا پلیس نسبت به ارسال پیامک اطلاع رسانی و برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی طبق قانون اقدام نماید همچنین بنابر پیشنهاد پلیس در 30 محل در سطح شهر تهران بنرهای مشترکی با مضمون پیام های مرتبط با معاینه فنی نصب گردیده که در آن محل ها پلیس مستقر و نسبت به اعمال قانون در خصوص خودروهای مشمول اقدام خواهد کرد.

مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به الگوبرداری مراکز معاینه فنی در ایران از تجربه موفق کشورهای اروپایی گفت: انجام معاینه فنی مکانیزه خودروها با الگو برداری از تجربه موفق کشورهای اروپایی همانند آلمان و انگلیس در ایران از سال 1379 راه اندازی گردید و جهت عملیاتی شدن آن با کاهش الودگی هوا و افزایش ایمنی تردد از کلیه استانداردها و دستوالعمل های آن کشورها استفاده شد.

مهندس آذروش در خصوص کاهش مدت زمان معاینه فنی خودروها اشاره کرد و افزود: در ایران مدت معافیت خودروهای نو از معاینه فنی 2 و یا نهایتا 3 سال است ولی از اواخر سال 89 به دلایل نامعلوم مدت معاینه فنی خودروها از 2 سال به 5 سال تغییر و در یکی از بندهای قانون جرائم راهنمایی و رانندگی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

وی تصریح کرد: در همین راستا در این چند سال اثرات سوء این قانون در افزایش آلودگی هوا و کاهش ایمنی تردد ، دستگاه ها و مسئولین ذیربط در بحث کاهش آلودگی هوا (سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت کشور، ستادهای معاینه فنی کلانشهرها) تمام تلاش خود را در خصوص پیشنهاد اصلاح این قانون به مجلس شورای اسلامی و متقاعد کردن نمایندگان مجلس و پیگیری هر چه سریعتر اصلاح این قانون انجام دادند.  

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"