کد خبر: ۲۸۶۴۴۸
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۵ - ۰۱ دی ۱۳۹۳

 قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدرگفت: بنابر اعلام سازمان ملل متحد، 85 درصد کشفیات جهانی تریاک و 35 درصد کشفیات جهانی هروئین در ایران صورت می گیرد.

به گزارش ایرنا، «علیرضا جزینی» عصر دوشنبه در نشستی خبری در تالار شهید زین الدین فرمانداری قم اظهار داشت: در مورد مواد مخدر سنتی وکشت خشخاش در افغانستان یک تهدید است که اکنون 240 هزار هکتار از زمین های این کشور زیر کشت خشخاش است .

وی افزود: هفت هزار تن مواد مخدر در این کشور تولید می شود که نسبت به سال های گذشته افزایش چشم گیری داشته است.

جزینی ابراز داشت: تولید، قاچاق و ترانزیت مواد مخدر در سراسر جهان 85 میلیارد دلار ارزش مادی دارد که سهم کشاورزان افغان یک درصد و قاچاقچیان افغان از این میزان تجارت دو درصد است.

وی ادامه داد: در هشت ماهه گذشته 495 تن مواد مخدر با منشا تریاک در کشور بدست آمده و کشفیات به ترتیب تریاک، حشیش، هروئین، شیشه و مرفین را شامل می شود.

جزینی یکی از آسیب های اساسی در کشور را روی آوردن معتادان به مصرف مواد مخدر صنعتی ذکر کرد و گفت: 26 درصد معتادان کشور شامل معتادان به مواد مخدر صنعتی می باشد .

وی ادامه داد: به منظور پیشگیری از اعتیاد جوانان به مواد مخدر بویژه مواد مخدر صنعتی پخش برنامه هایی را به صورت ثابت در تلویزیون و رادیوهای سراسری و استانی در دستور کار قرار داده ایم.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به موضوع تجهیزات و واگذاری امکانات به نیروی انتظامی به منظور مبارزه با مواد مخدر گفت: در این زمینه تفاهم نامه ای با نیروی انتظامی به امضاء رسانده ایم و اعتبارات دراین زمینه متمرکز بوده و به صورت جداگانه به استانها تعلق نمی گیرد.

وی با اشاره به آمار زنان مصرف کننده مواد مخدر در کشور گفت: از یک میلیون و 325 هزار نفر معتاد در کشور نزدیک به 10 درصد را زنان تشکیل می دهند که پیش از این آمار بالغ بر پنج درصد بوده است.

وی تاکید کرد:ساماندهی زنان معتاد که بعضا برخی از آنان دست به تن فروش نیز می زنند با توجه به انتقال برخی بیمارهای خاص از این طریق مورد توجه ما است و کارگروهی اخیرا تشکیل شده است که نسبت به ساماندهی سریع این معضل اقدام کند.

جزینی گفت:بسیج در مبارزه با مواد مخدر با ما در حال تعامل است و برنامه ای با این نهاد در دو استان به صورت نمونه در نظر داریم و با همکاری بسیج در جهت مبارزه با مواد مخدر در درمان، پیشگیری و مقابله اقدام خواهیم کرد که این برنامه در حال تنظیم است.

وی تاکید کرد: یکی از مسائل بسیار مهم در استان قم ساماندهی معتادین متجاهر است و این درصورتی است که معتادینی که خود معرف باشند بیمار محسوب شده و چنانچه گواهی کارت درمان نداشته باشند و در خیابان بی خانمان باشند معتاد متجاهر محسوب شده و مجرم هستند.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: معتادین متجاهر با دستور قاضی دستگیر شده و به مراکز درمان ارجاع می شوند و متاسفانه نبود یک کمپ درمانی مناسب در قم برای ساماندهی این معتادان ملموس بود.

وی افزود: بحث ساماندهی زنان معتاد نیز در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قم به تصویب رسیده است و در حال حاضر دو مرکز نگهداری معتادان زن و مرد به صورت جداگانه در استان قم تا 10 دی ماه به طور رسمی افتتاح خواهد شد.

وی ادامه داد: این مراکز حدود 300 الی 350 نفر معتاد را می تواند پذیرا باشد و اعتباراتی از سوی ستاد به استان قم واگذار شده است تا کسری های موجود در این مراکز تامین شود .

وی ادامه داد : در عین حال در ارتباط با مراکز دولتی و کاهش آسیب در استان قم با کمبود مواجه هستیم و باید پنج مرکز دولتی و دو مرکز کاهش آسیب در قم راه اندازی شود.

جزینی افزود: یکی از موضوعات اساسی ما کنترل مرگ و میر معتادان است که در استان قم شاهد افزایش آن هستیم و باید کمیته درمان استان قم در ارتباط با این موضوع برنامه ریزی خاصی داشته باشد تا با توجه به اقداماتی که از سوی دانشگاه علوم پزشکی و سایر مراجع زیربط انجام می شود کنترل مرگ و میر را در بین معتادان استان قم داشته باشیم.

وی بر استفاده از ظرفیت خیرین در قم تاکید کرد و افزود: در این زمینه اقدامات خوبی در استان صورت گرفته اما کافی نیست و در این زمینه باید فرهنگ سازی بیشتری برای جلب کمک های خیرین در ارتباط با کنترل آسیب های اجتماعی صورت گیرد.

وی در پایان گفت: در حوزه مقابله با مواد مخدر در 9 ماهه اخیر سه هزار و 200 کیلوگرم مواد مخدر در استان قم کشف شده است که نسبت به مدت مشابه شاهد کاهش کشفیات بوده ایم و در این زمینه چهار هزار و 600 نفر نیز دستگیر شده اند که برخی از این تعداد آمار دستگیری معتادان متجاهر است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"