کد خبر: ۲۸۶۳۸۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۱ - ۰۱ دی ۱۳۹۳
خبرآنلاین: یک پلنگ سالخورده که در روستای تازه قلعه در خراسان شمالی زنده گیری شده بودبرای طی مراحل درمانی و بهبود شرایط جسمانی به کلینیک حیات وحش پارک پردیسان منتقل شد.

 سید اصغر مطهری مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در تشریح روند زنده گیری و انتقال این پلنگ گفت : از مرداد ماه امسال در روستای تازه قلعه از توابع شهرستان راز و جرگلان در خراسان شمالی پلنگی بارها با حضور در روستا به چندین سگ محله و همچنین اهالی روستا حمله کرده بود که این امر باعث ایجاد ترس و وحشت در اهالی این روستا و روستاهای اطراف شده بود .

وی گفت: با اطلاع موضوع به محیط زیست استان توسط اهالی و با پیگیری و حضور فعالانه محیط بانان خراسان شمالی وهمکاری اهالی بارها این پلنگ با شلیک هوایی و روشن کردن آتش و دود باروت موفق شدند حیوان را از روستا فراری دهند ، اما متاسفانه پلنگ دوباره به روستا برمی گشت .

به گفته مطهری ، اداره کل محیط زیست خراسان شمالی با هماهنگی ستاد سازمان حفاظت محیط زیست ، از گروهی که تجربه موفق زنده گیری و نصب گردن بند ماهواره ای روی پلنگ ه ارا در پارک ملی تندوره داشتند خواست برای زنده گیری این پلنگ اقدام کنند.

وی گفت: این گروه زنده گیری با مسئولیت آقای محمد صادق فرهادی نیا پس از حضو در منطقه و تحقیقات محلی و بررسی های لازم در سه نقطه تله گذاری کرد که پس از چهار روز کمین این پلنگ به دام افتاد و ما موفق به زنده گیری آن شدیم .

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: با انجام معاینات انجام شده برروی پلنگ توسط گروه دامپزشکی تهران به منطقه به سرپرستی دکتر ایمان معماریان مشخص شد پلنگ بیش از 12 سال سن و 60 کیلو وزن دارد وبخشی از دندان هایش را از دست داده و مابقی دندان هایش نیز سائیده شده است ولذا مشخص شد علت بازگشت پلنگ به حریم روستا نداشتن دندان مناسب و ناتوانی او در شکار بوده است .

مطهری گفت : محیط زیست خراسان شمالی با هماهنگی ستاد سازمان تصمیم گرفتن باتوجه به اینکه امکان رهاسازی این پلنگ سالخورده در منطقه حفاظت شده دیگری وجود ندارد برای درمان و بهبود شرایط جسمانی آن را به کلینیک حیات وحش پارک پردیسان منتقل کنند تا با قی مانده عمر خود را در اسارت بگذراند.

مطهری در پایان از همکاری فرماندار شهرستان ، بخشدار ، بهیار ، بسیج روستا و همکاران خود در محیط زیست خراسان شمالی که در زنده گیری این پلنگ همکاری و مساعدت نمودند تقدیر و تشکر کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"